از برگزاری کنسرت در مشهد تا آلودگی زیست‌محیطی کارون و تخریب جنگل‌ها

کد خبر: 565706

در هفته‌ای که گذشت پایگاه خبری تحلیلی رویش در مطلبی با عنوان«تدريس رشادت هاي شهيد خميني شهري در دانشگاه هاي آمريکا» به کتاب شطرنج با ماشين قيامت نوشته حبیب احمدزاده و معرفی قهرمان این کتاب، موسی آقاهادی می‌پردازد.

سرویس سیاسی فردا: در هفته‌ای که گذشت پایگاه خبری تحلیلی رویش در مطلبی با عنوان" تدريس رشادت هاي شهيد خميني شهري در دانشگاه هاي آمريکا " به کتاب شطرنج با ماشين قيامت نوشته حبیب احمدزاده و معرفی قهرمان این کتاب، موسی آقاهادی می‌پردازد. حبيب احمدزاده سال 1375 از سرگذشت اين شهيد دانش آموز خميني شهري در جبهه، رماني نوشت که پس از ترجمه توسط "پال‌اسپراکمن" و انتشار، در دانشگاه‌هاي راتجرز و مريلند آمريکا تدريس مي‌شود. پرداختن به شهدا به ویژه شهدای نوجوان به نظر حلقه مفقوده‌ای است که امروز نیازمند بازنویسی دارد. روایتی از حسین فهمیده‌ها، بهنام محمدی‌ها، حمیدهاشمی‌ها، موسی آقاهادی‌ها و... که نه رنگ کلیشه به خود بگیرد نه یک افسانه دست‌نیافتنی جلوه کند. یک شهید نوجوان که همزبان با نوجوانان دهه‌‌هشتادی باشد. زبانی که جهان را به کنسرت خلاصه نکند.

کنسرت در مشهد، هنوز هم سوژه خوبی است

بحث کنسرت هنوز هم در مشهد داغ و پرطرفدار است به گونه‌ای که سعید قاسمی به عنوان مهمان مشهدی‌ها و یادواره شهدای منا هم نتوانستند از کنار آن به راحتی عبور کنند. قاصدنیوز نیز تیتر یک خود را به سخنان این رزمنده سال‌های جنگ سخت و نرم اختصاص داده است. آنجا که می‌گوید: «اگر به‌اندازه برگزاری کنسرت غیرت داشتند فاجعه منا انقلابی‌تر پیگیری می‌شد»

این تنها سیاست‌خارجی نیست که پیگیری انقلابی می‌طلبد بلکه محیط زیست نیز به یک انقلاب نیاز دارد. انقلابی که مسئله ریزگرد، مناطق آلوده نفتی و... در خوزستان را حل کند. به همین منظور رهیاب ، از انتقال آب کارون تا مناطق آلوده به نفت مسجد سلیمان را مورد بررسی قرار داده است. این پایگاه خبری به نقل از استاندار خوزستان از ضرب‌الاجل برای جابجایی منازل آلوده به نفت در مسجدسلیمان خبرداد. طرح جابه‌جایی ساکنین مناطق پنج‌گانه آلوده به نشت نفت و گاز در مسجدسلیمان ازجمله پروژه‌های بزرگ عام‌المنفعه وزارت نفت در مسجدسلیمان است که بر اساس آن قرار بود ۵۰۰۰ خانوار ساکن در مناطق آلوده به نشت نفت و گاز به نقاط ایمن منتقل شوند. طبق برنامه‌ریزی اولیه قرار بود تا در فاز نخست این پروژه با احداث ۱۴۰۰ واحد مسکونی در شهرک ولیعصر (عج) این شهر، این واحدها به ساکنین مناطق آلوده تحویل داده شود و پس از جابه‌جایی ساکنین، منازل پیشین آن‌ها توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تخریب و این مناطق نهال‌کاری شود. اما بر اساس آمار ارائه‌شده ۳۱۰ واحد تحویل داده‌شده، ۱۹۵ واحد نیمه‌تمام، ۳۱۵ واحد نیز بالای ۸۰ درصد و ۱۸۰ واحد نیز حدود ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

از شادی افتتاح پارک تا توجیه FATF

اگرچه پروژه‌های وزارت نفت در مسجدسلیمان هنوز به تکمیل نشده است اما در هفته دولت سبزوار شاهد افتتاح دو پروژه بزرگ بود. با آنکه هفته دولت به اتمام رسیده است اما پایگاه خبری تحلیلی سلام سربدار نتوانست از کنار این دو پروژه به راحتی بگذرد به ویژه طرح بهره برداری از آسفالت یک کوچه هشت‌متری که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. اما این همه‌ی ماجرا نیست. افتتاح یک محوطه پارک در دانشگاه حکیم سبزواری توسط یک مقام وزارتی، سلام سربدار را وادار کرد تا بنویسد:

«خدا ازشان قبول کنند. اما از این پارک شش ماهی است که استفاده می شود خدا را خوش نمی آید که سر خودمان کلاه بگذاریم. خدا کند که درباره برجام و قراردادهای نفتی و fatf اینگونه نباشد که دلمان را الکی خوش کرده بودیم.»

کمبود ۲۰۰ مدرسه در شهر صدرای فارس

درکنار این افتتاحات! شیرازه از زبان امام جمعه شهر صدرای استان فارس نوشت در حالي كه چند روز به آغاز مدارس مانده 600 د انش آموز مقطع ابتدایي در صدرا جايي براي تحصيل ندارند و به گفته برخي مسئولين صدرا با 11 هزار دانش آموز نيازمند 200 مدرسه است در حالي كه تنها 16 مدرسه در اينجا وجود دارد.

پایگاه خبری تحلیلی فسایی گزارش منتشر کرده است که دل هر انسانی را به درد می‌آورد. این گزارش روایت دختری است که از بدو تولد پدرش زندان است و مادرش او را رها کرده است و در کنار مادربزرگ خود به سختی زندگی می‌کند.

فسایی می نویسد:« اِلنا از این دنیا، یک سه چرخه و یک عروسک دارد. این در شرایطی است که بسیاری از ما‌‌ الحمدلله هم خانواده خوبی داریم و هم در رفاه ، زیر نسیم خنک کولرهای آبی یا گازی روبروی تلویزیون نشسته‌ایم. یا سرمان گرم تلگرام و وات ساپی است که مدتهاست اسیرش شده ایم. اِلنا، در گوشه‌ای از شهرستان فسا با سختی و مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی محروم است . این خانواده هیچ راه درآمدی ندارند. چند پتو و مقداری ظرف و ظروف تنها دارایی این خانواده است. آن‌ها بدون آب لوله کشی، سرویس بهداشتی و کولر، در گرمای سوزان بخش شیبکوه فسا روزگار می‌گذرانند و قطعاً زندگی در این وضعیت، برای یک مادربزرگ 75 ساله و کودک 2 ساله مخاطرات زیادی دارد.»

اگرچه دانشجویان بسیجی شهرستان فسا به دنبال فراخوان سایت فسایی برای کمک به دختر دوساله فسایی برای ساختن خانه برای او و مادر بزرگش آستین همت را بالا زدند اما به علت قیمت بالای مصالح و موارد مورد نیاز به کمک های مردمی نیازمند هستند. عکس از وضعیت زندگی النا

النایی که امروز از ابتدایی‌ترین نیازهای زندگی محروم است، چندسال دیگر باید در این ایام خود را مهیا برای رفتن به مدرسه کند. ایامی که خیلی از دانش‌آموزان و پدران و مادران درگیر تهیه نوشت افزار برای سالتحصیلی جدید هستند و رسانه‌ها نیز به این مسئله بی‌تفاوت نبوده‌اند. صاحب‌نیوز در گزارشی از بازار نوشت افزار، نسبت به عدم توجه کلان به موضوع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی واکنش نشان داد و نوشت: چند سالی است تهیه نوشت افزار با طرح های ایرانی اسلامی به دغدغه اصلی خانواده ها تبدیل شده است ولی به این مساله در سطح کلان چندان توجهی نشده است؛ تا جایی که خانواده ها به دنبال محصول با کیفیت ایرانی و اسلامی هستند.

نوشت افزار ایرانی با جناب‌خان و دیرین دیرین در شهرهای مختلف

بافق خبر هم موضوع نوشت افزار ایرانی اسلامی را از نظر دور نداشته‌است. اما عدم برگزاری نمایشگاه برای عرضه این محصولات را مدنظر داشته‌ است. باق خبر نوشت:« مسئولین شهرستان با پیگیری وتلاش موافق برگزاری نوشت افزار ایرانی بودند ولی اداره صنعت ، معدن و تجارت استان به خاطر رکود بازار مخالفت کرد در صورتی که این نمایشگاهها با توزیع کالای ایرانی می تواند هم فرهنگ خرید کالای ایرانی را در بین مردم رواج دهد و هم با عرضه مستقیم این کالاها به تولید داخل رونق ببخشد ومیتوانستیم در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداریم.»

بلاغ مازندران نیز مسئولان محلی را خطاب قرار داده است اما برای آسیب‌های اجتماعی‌ای که این استان درگیر آن است. این پایگاه خبری تحلیلی می‌نویسد:« در این مطلب تلاش نداریم که وضعیت استان را بحرانی جلوه دهیم اما حقیقتا این مشکلاتی است که در استان دیده می‌شود و انتظار است که مسئولان استانی به جای مطرح کردن مسائل امنیتی نزد بالادستی‌ها راهکاری برای کاهش طلاق و اعتیاد را جستجو کنند و به فکر کاهش آسیب‌های اجتماعی باشند.»

انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ دغدغه رسانه‌‌های محلی این شهر و استان را نسبت به وضعیت عمومی شهر بیشتر کرده است. تبریز بیدار وضعیت نابسامان مسجد حسن پادشاه از مساجد قدیمی تبریز را به مسئولان گوشزد کرده است. تبریز بیدار به نقل از حاج خلیفه کاتب چلبی، مولف کتاب جهان‌نما درباره این مسجد می‌نویسد:... جامع السلطان حسن که از بناهای اوزون حسن پادشاه آريال قویون لوها است و به طرز جوامع سلاطین با سنگ تراش و سرب ساخته شده، بنای متین و باشکوهی است. در کنار صفه محراب، یک قطعه مرمر بلغمی بزرگ به طول و عرض چند ذرع به دیوار نصب شده و جامع را رونق بخشیده‌ است.

این پایگاه خبری تحلیلی تاکید دارد که رسیدگی و توجه به آثار باستانی با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ باید یکی از اولویت های مهم مسئولین باشد.

اما در کنار بی‌وجهی به میراث فرهنگی، تخریب پرسرعت منابع طبیعی کشور نیز همواره مورد انتقاد چشمان بیدار مردم ایران بوده است. پایگاه خبری دنا نیوز نیز به نقلل از تسنیم گودبرداری در کیلومتر ۲۵ جاده یاسوج-اصفهان را سوژه انتقاد خود قرار داده است. این گودبرداری برای برداشت مخلوط جهت استفاده در کارخانه شن و ماسه صورت گرفته است که معاون راهداری راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد آن را غیرقانونی خوانده است.

انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی قبل از وقوع هرگونه حادثه‌ای نسبت به جلوگیری از گودبرداری غیرقانونی در کیلومتر ۲۵ کریدور شمال به جنوب کشور نرسیده به روستای دارشاهی جهت استفاده مخلوط برای شن و ماسه اقدام کنند زیرا هر لحظه امکان دیر شدن دارد و خطر جان مسافران را تهدید می‌کند.

البته در کنار حفاظت از پیرامون جاده‌های کشور و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، گسترش شبکه ریلی کشور نیز می‌تواند تهدیدات جانی علیه مسافران را کاهش دهد. قطار یکی از امن‌ترین وسایل نقلیه است که متاسفانه همه‌ی کشور را پوشش نمی‌دهد. اما قرار است بعد از حدود بیست‌سال از طرح‌های ابتدایی و ده سال از شروع پروژه، قطار به همدان برسد. پایگاه خبری تحلیلی همدانستان وعده دولت برای شنیدن صدای سوت قطار در همدان را محور قرار داده است و آن را با انتخابات96 گره زده است. همدانستان نوشته است آیا دولت برای انتخابات، قطار را به همدان می‌رساند؟ و آیا قطار همدان همچون ماجرای رسیدن قطار در سال88 محفلی برای کش‌وقوس‌ ‌ ای انتخاباتی خواهد شد؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها