پالس‌های آمريكا به ايران

کد خبر: 569258

اين تصور وجود دارد که اگر آمريكا به ايران سيگنال مثبت نشان مي‌دهد از تهران امتياز مي‌خواهد در حالي كه اگر كاخ سفيد در مقابل پرداخت بدهي ايران از خود مقاومت نشان نداد و حتي در مقابل انتقاد جمهوريخواهان از ايران دفاع كرد، دليلش اين است كه قصد بزرگ آمريكا در رابطه با ايران كاستن خصومت‌هاست.

روزنامه آرمان؛ فريدون مجلسی*: اين تصور وجود دارد که اگر آمريكا به ايران سيگنال مثبت نشان مي‌دهد از تهران امتياز مي‌خواهد در حالي كه اگر كاخ سفيد در مقابل پرداخت بدهي ايران از خود مقاومت نشان نداد و حتي در مقابل انتقاد جمهوريخواهان از ايران دفاع كرد، دليلش اين است كه قصد بزرگ آمريكا در رابطه با ايران كاستن خصومت‌هاست.
زيرا وضعيت ايران طوري نيست كه بخواهد تا ساليان دراز با آمريكا ارتباطي برقرار كند. اما آنچه كه آمريكا را بسيار نگران كرده و به نااميدي واشنگتن ازعربستان منجر شده سياست و عملكرد افراطي در داخل عربستان و مواضع منطقه‌اي اين كشور است. مسائلي كه واشنگتن را نگران ساخته است خريدار ميلياردها دلار اسلحه توسط عربستان بي ثبات و ناپايدار بوده يا نسل جوان و افراطي ای كه اداره امور عربستان را در دست گرفتند و مدعي‌اند كه با دانش و علوم روز دنيا آشنايي دارند، در حالي كه اين طور نبوده و مشكل آنها ناآشنايي با علوم جديد نيست.
آنها جامعه مبتني بر فرهنگ قرون وسطايي خود را نمي‌شناسند و نمي‌دانند كه معيارهاي جهان مدرن در آن جامعه سنتي و بسته قابل اجرا نيست. اين معيارها در چنين جامعه‌اي بيشتر منجر به تعصب، افراط گري، ايجاد گروه‌هاي تروريستي داعش و القاعده شده است. از سويي هر چقدر هم جامعه عربستان نسبت به زور و فشارهاي حكومت اين كشور طي سال‌هاي گذشته ساكت بود و يا حكومت رياض در همه آن سال‌ها سعي در ساكت نگه داشتن مردم اين كشور را داشت، به نظر نمي‌رسد كه اين سكوت بيش از اين قابل دوام باشد. به همين علت آمريكا نگران سقوط حكومت عربستان است.
زيرا رياض با بندبازي به امور خود مي‌پردازد. همچنين اين نگراني وجود دارد كه مبادا ناگهان عربستان فرو پاشيده و حكومت در اين كشور در دست گروه‌هاي افراطي و متعصب داعشي قرار بگيرد؛ گروه‌هايي كه سرزمين، قبايل، نفت، پول و ثروت هم در اختيار داشته باشند. به همين علت آمريكا سعي مي‌كند كه توسط ايران به عنوان يك نيروي تعادل بخش منطقه‌اي برخلاف عربستان كه از يك پيشرفت و توسعه فرهنگي قابل توجه و از يك قابليت تعاملي برخوردار است، در ابتدا اندكي از خصومت‌ها با ایران كاسته و سپس از ما براي ايجاد آرامش در منطقه كمك بگيرد. ايالات متحده مي‌خواهد با كمك ايران در سوريه يك حكومت آرام برقرار كند.
در عراق كه گام‌هايي در راستاي پاكسازي نيروهاي داعش در بسياري از استان هاي اين كشور تا اندازه‌اي برداشته شده است، به دنبال دولتي با ثبات‌تر در بغداد است. همچنين ايالات متحده به دنبال تاثيرگذاري در افغانستان و كاهش نفوذ عربستان در پاكستان است كه مجهز به بمب اتم است. زيرا نفوذ عربستان در اين كشور مي‌تواند به نحو غيرمستقيمي منتهي به تجهيز‌شدن عربستان به تسليحات هسته‌اي شود. در نهايت بايد اذعان داشت آمريكا و ايران در مذاكرات هسته‌اي به تفاهم‌هايي رسيدند لذا آنها به خوبی به نقش موثر ایران در منطقه اذعان واشراف دارند.

* تحليلگر روابط بين الملل

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها