نمی‌توانیم آرای خاکستری را به سمت روحانی جذب کنیم

کد خبر: 599664

وزیر تعاون دولت اصلاحات می‌گوید نیازی به ائتلاف میانه‌روهای اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست. اشتباهی که در گذشته صورت گرفت، عدول از هویت اصلاح‌طلبی بود.

روزنامه کیهان: علی صوفی عضو پیشین شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به خبر آن‌لاین گفته است: نمی‌دانم چه ضرورتی دارد که شورا با اصولگراها صحبت کنند. البته برقراری ارتباط‌ها یک دستورالعملی خواهد داشت و باید کمیته تعامل در چارچوب دستورالعمل حرکت کند. اگر قرار به صحبت با اصولگراها هم باشد یک تصمیم مقطعی خواهد بود آن هم اگر ضرورتی پیدا کند که من بعید می‌دانم کمیته تعامل در ارتباط با انتخابات شوراها بخواهد با اصولگراها تماس داشته باشد یا ارتباطی برقرار کنند.
وی می‌افزاید: صحبت با اصولگراها هم در این رابطه نمی‌دانم چه معنایی می‌تواند پیدا کند چون مخصوصا با مشکلی که در ائتلاف پیش آمده بود بیشتر نگاه‌ها این است که تن به چنین کاری ندهند یعنی اشتباهی که در گذشته صورت گرفت عدول از هویت اصلاح‌طلبی بود و به هر حال تاکید بر این است که این هویت مخدوش نشود و حفظ شود.

صوفی در پاسخ این سؤال که «پس ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو دیگر در دستور کار شورای عالی سیاستگذاری قرار ندارد؟» گفت: من این طور احساس می‌کنم که اصلا چنین ضرورتی وجود ندارد بلکه حساسیت هم ایجاد کرده است. به هر حال نتیجه ائتلاف در انتخابات هیئت رئیسه مجلس منفی بود. بعد هم کسانی که با گرایشات اصولگرایانه در لیست امید بودند یا تحت عنوان حامیان دولت از طرف حزب اعتدال و توسعه به ائتلاف آمدند، بعد رفتند جداگانه در مجلس فراکسیون اعتدال راه انداختند یعنی اینها همه بازتاب منفی داشت.

با حزب اعتدال و توسعه چطور؟ آیا شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با این حزب وارد ائتلاف می‌شود یا خیر؟ حزب اعتدال و توسعه از احزاب اصلاح‌طلب و عضو شورای عالی سیاستگذاری شناخته می‌شود یعنی در قالب شورای عالی سیاستگذاری با همان احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و چند حزبی هم که اضافه شدند اینها الان در شورای عالی سیاستگذاری حضور دارند و در تصمیم‌گیری‌ها نقش ایفا می‌کنند. فراتر از این، نقشی را برای حزب اعتدال و توسعه نمی‌بینم. قبلا خود احزاب یکی از مدعیان و معترضان به این قضیه ائتلاف بودند، بحث‌شان این بود که چرا یک حزب را وزنش را آنقدر بالا می‌برید که در کنار شورای عالی سیاست‌گذاری قرار بگیرد و بخواهد وزنش مساوی با وزن شورای عالی سیاست‌گذاری باشد؛ این اعتراض همیشه وجود داشت، بنابراین با این جوی که می‌بینیم خیلی بعید است که دوباره بخواهند برای حزب اعتدال و توسعه این نقش را قائل باشند. حزب اعتدال و توسعه در واقع نماینده دولت بود.

صوفی در عین حال در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره رأی دوباره روحانی در انتخابات گفته است: به طور کلی این مشکل وجود دارد که چگونه آرای خاکستری به سوی صندوق‌های رای روحانی هدایت شود، زیرا مطابق سالیان گذشته آرای خاکستری یا با «احساس خطر» وارد صحنه انتخابات می‌شوند و یا با شوق و امید به تحول و تغییر مثبت به پای صندوق رای می‌آیند. در این شرایط است که وعده‌ها و عملکرد دولت روحانی آرای خاکستری را به خود جلب می‌کند. در سال 92 آقای روحانی با وعده تدبیر و امید توانست آرای خاکستری را به خود جلب کند. همچنین با به وجود آمدن یک جریان دو قطبی مردم تحریک به حضور در صحنه انتخابات شدند. در سال 96 چنین فضای دو قطبی‌ای دیده نمی‌شود و رئیس‌جمهور نمی‌تواند با وعده مردم را پای صندوق رای بیاورد، بلکه دکتر روحانی با عملکرد خود می‌تواند مردم را مجاب به رای دادن کند. در نتیجه با وجود نوع عملکرد فعلی آقای روحانی می‌توان به این نتیجه رسید که عملکرد روحانی به شکلی نیست که وی بتواند آرای عمومی مردم را به خود جلب کند زیرا زمینه‌های به وجود آمدن فضای دو قطبی وجود ندارد. صوفی درباره اثر حمایت سران جبهه اصلاحات بر رای روحانی گفت: نباید نتیجه‌ای را که در انتخابات مجلس از اعلام مواضع سران اصلاحات گرفتیم انتظار داشته باشیم و همان نتیجه را در انتخابات ریاست‌جمهوری بگیریم، نمی‌توان با پیام‌های حمایتی از روحانی مردم را به صحنه آورد. وی این را هم گفته که «اصولگرایان اگر بتوانند بر روی کاندیدای واحدی به اجماع برسند و از طرف دیگر فضای داخلی ایران نیز تغییر نکند، در این صورت نباید فکر کرد که روحانی صددرصد رئیس‌جمهور می‌شود. فکر نکنیم که در هر شرایطی پیام رئیس دولت اصلاحات تاثیرگذار است. مگر ایشان در سال 84 پیام ندادند و از آیت‌ا... هاشمی حمایت نکردند. پیام وی همیشه تاثیرگذار نیست».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها