در روزگار شفافیت دیگر دیوار حاشا بلند نیست

کد خبر: 661636

آقایان دیگر نمی توانید منکر وعده های داده شده به مردم باشید زیر انسان امروز بر مکان و زمان غلبه یافته است. آری، دوره بدون سند حرف زدن و حاشا کردن گذشته است و دیگر دیوار حاشا بلند نیست!

در روزگار شفافیت دیگر دیوار حاشا بلند نیست
قالیباف و روحانی در مناظره 96
سرویس سیاسی فردا؛ حامد نوریان: در این برهه سرنوشت‌ساز قواعد بازی سیاسی در ایران به شکل پیچیده‌ای تغییر یافته است و شهروندان، تأثیرگذارتر از هرزمانی نقش خود را ایفا می‌نمایند. اگر نامزدی درگذشته صحبتی کرده و در عمل خلاف آن رفتار نموده است با توجه به در دسترس بودن اطلاعات برای تمامی شهروندان نمی‌تواند از زیر بار عدم تطابق قول و عمل خود شانه خالی کند. از سویی مردم ایران بیشتر به آگاهی سیاسی نزدیک شده‌اند زیرا بیشتر از هرزمانی امکان کنشگری بلا واسطه برای شهروندان ایرانی فراهم آمده است. شبکه‌های مجازی با تسهیل کنشگری فردی این امکان را برای شهروندان فراهم آورده‌اند که با گسترش فزاینده اطلاعات تاحدی بتوانند مستقل از دیدگاه‌های رسمی، اصحاب قدرت را به چالش بکشند.
اینجا بخوانید: یک افتضاح آماری دیگر در دولت یازدهم +عکس
امروزه صداهایی که شنیده نمی‌شدند از هرجهت شنیده می‌شوند و تفسیرها و تحلیل‌ها همانند برق و باد به هر طرف منتشر می‌شوند. حتی در دوردست‌ترین نقاط ایران نیز صداها به‌وضوح شنیده می‌شوند و گاه و بی گاه عملکرد بازیگران سیاسی زیر سؤال می‌رود.
این انتخابات متفاوت با هر انتخاباتی به لحاظ کیفی خواهد بود و روستا و شهر در نمایش امر سیاسی به یک اندازه تأثیرگذار هستند. این موضوع برای نامزدهای این دوره از انتخابات نکته تعیین کننده ای خواهد بود زیرا همانند گذشته با تمرکزگرایی اطلاعات روبرو نخواهیم بود.
آری، دوره بدون سند حرف زدن و حاشا کردن گذشته است و دیگر دیوار حاشا بلند نیست!
رئیس مرکز آمار هم اظهارات روحانی را تکذیب کرد را اینجا بخوانید
آقایان دیگر نمی توانید منکر وعده های داده شده به مردم باشید زیر انسان امروز بر مکان و زمان غلبه یافته است. امروز هر شهروند یک خبرنگار است و این موضوع برای سنت گرایان بی عمل یک فاجعه است زیرا از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب بدنبال مطالبه وعده های محقق نشده خود هستند.
شاید صاحبان سنتی قدرت از توان رسانه ای بالایی برخوردار باشند و بعد از گرفتن رای مردم سعی نمایند به ترمیم چهره ترک خورده خود بپردازند. اما اصحاب سنتی قدرت باید بدانند که در این دوره این مردم عادی هستند که می‌توانند ناظر بر عملکرد دولتمردان باشند. زیرا به‌واسطه فناوری‌های جدید و شبکه‌های مجازی اجتماعی یکایک افراد جامعه هرروز بیشتر از قبل به سطح کنشگری شهروندی نزدیک شده است.
بیشتر بخوانید : آقایان؛ دستان شما می لرزد
بدون تردید در این انتخابات رسانه‌های مجازی نقش برجسته‌ای خواهند داشت، رسانه‌ها به شفافیت سیاسی کمک شایانی می‌نمایند و این امر باعث خواهد شد در تقابل فزاینده اطلاعات که به مردم ارائه می‌شود بیشتر از گذشته جلوه کارآمدی و اثرگذاری برای شهروندان آگاه ظهور نماید. نکته اساسی در این برهه از زمان آن است که دیگر مانند گذشته فرصتی برای تطهیر بازیگران سیاسی که به زور ثروت و قدرت رسانه ای چهره جدیدی از خود ساخته اند و دست به تطهیر خود بعد از این هیاهوی انتخاباتی می زنند نخواهد بود.
تمامی نامزدها باید بدانند امروز نمی توانند ژست صداقت بگیرند و از اهواز چیزی نگویند. دیگر امروز نمی توان ژست عدالت محوری گرفت و به ازدواج و اشتغال جوانان نپرداخت و یا از دغدغه مشکلات مردم بگوییم ولی در بین مردم نباشیم و تنها امید عده ای خاص باشیم تاجایی که ماه عسل ویژه خواران را در صنعت پتروشیمی، بازار ارز و... را رغم بزنیم. بزرگواران مراقب باشید که چه سخنی به زبان می آورید و چه وعده ای می دهید زیرا دیگر دیوار حاشا بلند نیست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها