نظرسنجی‌های ساختگی، بازی جدید اصلاح‌طلبان برای انصراف قالیباف؟/ گاف عجیب نظرسنجی جهاد دانشگاهی

کد خبر: 667579

به نظر من قطعا فردای انتخابات آقای روحانی بالای 50 درصد رای خواهد داشت.به نظر من در دور اول نتیجه انتخابات مشخص خواهد شد.من معتقد هستم انتخابات به دور دوم کشیده نمی شود.

نظرسنجی‌های ساختگی، بازی جدید اصلاح‌طلبان برای انصراف قالیباف؟/ گاف عجیب نظرسنجی جهاد دانشگاهی

نظرسازی آشنا یا نظرسنجی جهاد دانشگاهی

سرویس سیاسی فردا: «به نظر من قطعا فردای انتخابات آقای روحانی بالای 50 درصد رای خواهد داشت . به نظر من در دور اول نتیجه انتخابات مشخص خواهد شد.من معتقد هستم انتخابات به دور دوم کشیده نمی شود . (ایسنا)» اگر چه وزیر ارتباطات حسن روحانی امروز در حاشیه هیات دولت این جمله را گفته و با قاطعیت خبر از پیروزی رئیس دولت داده است ولی شیب تند انتقادات حسن روحانی و حملات او به نهادهای مختلف نشان می دهد که وضعیت در نظرسنجی های واقعی چندان به مذاق وی خوش نیامده است و به همین خاطر تلاش دارد تا با تند کردن فضای انتخاباتی رای خود را افزایش دهد.

همان طور که نظرسنجی های بسیاری از نهادهای معتبر نشان می دهد احتمال دو مرحله ای شدن انتخابات در این دوره بسیار بالا رفته است و این برای رئیس جمهور مستقر که کارنامه پرباری در حوزه اقتصاد ندارد چندان خوش نمی آید. با این حال یک نظرسنجی جدید از یک مرکز نزدیک به اصلاح طلبان و دولت نشان می دهد که گویی فاز جدیدی از نظرسازی و نظرسنجی های ساختگی برای فشار به دیگر کاندیداها و آغاز یک جنگ روانی آغاز شده است.

همان طور که در سایت اطلاع رسانی این مرکز آمده است مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، یکی از مراکز وابسته به جهاددانشگاهی است که از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است. ایسپا زیر نظر رئیس جهاددانشگاهی است و توسط هیئت مدیره اداره می شود و 5000 دانشجو به عنوان پرسشگر در سراسر ایران با ایسپا همکاری دارند. در جدیدترین نظرسنجی این سازمان که به طور عمومی منتشر شده است، برخلاف اغلب نظرسنجی های نهادهای معتبر محمد باقر قالیباف در جایگاه سوم و با رایی پایین تر از حسن روحانی و حجت الاسلام رئیسی قرار گرفته است.

اولین نکته مهم در این نظرسنجی، جمع درصدهای آن است که با کمی دقت دقت می توان به خطای فاحش آن پی برد. طبق ارقامی که این مرکز منتشر کرده است، مجموع آراء این نظرسنجی بالاتر از 100 درصد است و مسئولان این مرکز نیز درباره این مساله تاکنون توضیحی در این باره نداده اند.

اما وجه مهم تر انتشار این نظرسنجی و قرار گرفتن قالیباف در جایگاه سوم را شاید بتوان در مصاحبه چند روز پیش محمد عطریانفر از افراد کلیدی حزب کارگزاران سازندگی و حامیان آقای روحانی دانست. روز 19 اردیبهشت بود که عطریانفر در گفتگویی با نامه گفته بود:« معتقدم آقای قالیباف با وجود نارضایتی و ناراحتی درونی، بر اثر تصمیم جریانی که اتخاذ و به او اعلام شده به نفع آقای رئیسی در همین مرحله اول کنار می کشد. مناظره دوم هم نشان داد که آنها خوب با هم هماهنگ شدند.» این خط تبلیغی زمانی اهمیت می یابد که بدانیم حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور که بسیاری از او به عنوان مغز متفکر تیم تبلیغاتی حسن روحانی یاد می کنند مطابق با آنچه سایت اطلاع رسانی ایسپا منتشر کرده است هم چنان عضو هیات مدیره این موسسه نظرسنجی است. از این رو به نظر می رسد احتمالا تیم تبلیغاتی حسن روحانی در روزهای آینده علاوه بر ادامه انتقادات از رقبا، فضاسازی برای استعفا برخی نامزدهای اصولگرا که در نهایت به نفع روحانی است را پیگیری کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها