قاضی عسکر: تعرضی به بانوان ایرانی صورت نگرفته است

کد خبر: 697154

قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه همیشه دعای کمیل در بین بقیع و حرم شریف نبوی انجام می‌گرفت، گفت: امسال به‌دلیل مسائل امنیتی مطرح شده از سوی طرف مقابل دعای کمیل و اجتماعات بنابر توافق انجام شده در هتلها و محلهای زائران برپا می‌شود.

قاضی عسکر: تعرضی به بانوان ایرانی صورت نگرفته است
قاضی عسکر
خبرگزاری تسنیم: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در همایش آموزشی ـ توجیهی زائران حج تمتع استان تهران اظهار کرد: شرایط حج امسال شرایط ویژه‌ای است و به طور طبیعی مسائلی که در این چند ماه اخیر اتفاق افتاده تاثیرات خود را هم تا حدودی در جامعه بر جای گذاشته است؛ اما خوشبختانه شما زائران به سخن ما اعتماد کردید و به موقع در کاروانها ثبت‌نام را انجام دادید و ظرفیت ما در مجموعه کشور پر شد و مقدمات سفر نیز فراهم آمده است.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری افراد فضای سنگین در جامعه ایجاد کردند تا مردم ما را از سفر حج منصرف کنند؛ اینکه اینها چه نیتی داشته‌اند به آن توجهی نداریم اما متاسفانه بخشی از متدینین جامعه هم تحت تاثیر القائات اینچنینی قرار گرفتند و دل حجاج ما در این رابطه آزرده خاطر شد.
مطالب فضای مجازی دروغ، خیانت و خلاف واقع است
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه برخی مطالب و سخن‌ها نسبت به حج در فضای مجازی منتشر شده است، اظهار کرد: اکثر صحبت‌های منتشر شده دروغ، خیانت و خلاف واقع بود که خوشبختانه در نتیجه مردم ما اعتماد کردند و مسئولان نظام نیز تصمیم‌گیری برای برگزاری حج امسال را انجام دادند که امیدواریم این مهم نیز به خوبی برگزار شود.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، حجاج ایرانی را بنا به اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان حج سعودی و سایر کشورهای مسلمان، حجاجی منظم دانست و تصریح کرد: بسیاری از مسئولان سایر کشورهای مسلمان و مسئولان حج سعودی بر منظم بودن حجاج ایرانی تاکید دارند و حتی امروز هم کشورهای دیگر با سفر به ایران به دنبال استفاده از تجربیات ما هستند که این جای افتخار دارد.
اینجا بخوانید: نظر مقام معظم رهبری درباره «خروج و ورود به مکه»
تعرضی به بانوان ما صورت نگرفته است
وی به برخی موضوعات مطرح شده اشاره کرد و افزود: همه باید توجه کنند در طول سالهای متمادی که در بعثه بوده‌ام نه تعرضی به بانوان ما صورت گرفته و نه مشکل خاص نگران‌کننده‌ای بوجود آمده است که امیدواریم زائران ایرانی نیز به این موضوعات اهتمام داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره برخی موضوعات مطرح شده و توصیه به حجاج ادامه داد: البته طبیعی است که وهابیت مذهب رسمی عربستان محسوب می‌شود و متاسفانه آنها سعی می‌کنند که عقاید خود را به دیگران تحمیل کنند اما ما با آموزش‌ها و هوشیاری لازم سعی کردیم این موضوع را مراقبت کنیم تا مردم حج خود را انجام دهند و تنشی به‌وجود نیاید.
عدم مطرح شدن مسائل طایفه‌ای در حج
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: نگاه ما به حج فرامذهبی است و آنگونه که امام(ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند، مسائل فرقه‌ای و یا طایفه‌ای نباید در حج مطرح شود چرا که حج محل وحدت و انسجام در کنار کعبه عظیم و شریف است.
وی به موضوع عزت و امنیت حجاج ایرانی در مراسم حج تمتع اشاره کرد و گفت: امسال برخلاف سالهای گذشته که قراردادی برای سفر زائران در اختیار ما قرار می‌دادند تفاهمنامه‌ای را میان دو طرف به امضا رساندیم که بسیار مهم بوده است.
سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در سال 94 به‌وقوع پیوست، تفاهمنامه جدیدی منتشر و امضا شد که وزیر حج عربستان در آن اذعان کرد که تمام امکانات مادی و نیروی انسانی را به کار می‌گیرند تا اولاً خوشامدگویی به زائران ایرانی و سایر کشورها انجام شود و ثانیاً امکانات لازم برای عزت، سلامت و امنیت زائران ایرانی حفظ شود؛ همچنین مسئولان حج عربستان پذیرفتند تا ویزای الکترونیکی صادر شود و این مهم نیز آغاز شده که جای قدردانی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر به نرخ مطرح شده برای زائران حج تمتع و سود در نظر گرفته شده بر روی فیش‌های آنها اشاره کرد و گفت: بانک یک میلیون و 200 هزار تومان سود فیش‌ها را پرداخت کرده که آن هم در زمره خدمات برای زائران به حساب آمده است و حساب و کتاب آن نیز انجام شده است.
وی به منازل اجاره شده در شهرهای مدینه و مکه نیز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تمامی تمهیدات برای تغذیه و مسکن زائران ایرانی اندیشیده شده و حتی 25 درصد منازل حاجیان نیز جدید‌الساخت است و خیال حجاج بابت این موضوع نیز راحت باشد.
دنبال سود از زائران نیسیتم
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه سازمان حج و زیارت به دنبال سود از زائران نیست، اظهار کرد: بر اساس نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب سازمان حج و زیارت دنبال سود از زائران نیست و ما قیمت تمام شده را برای حاجیان استخراج کرده‌ایم و بر اساس همین موضوع نیز تصمیم‌گیری شده است؛ البته اگر تفاوتی در قیمت‌ها احساس می‌شود به مسکن، هتل‌ها و دور و نزدیک بودن راههای زائران باز می‌گردد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: حتی امسال بحث لباس مشترک برای زائران را حذف کردیم و مسائلی همانند چمدان را به گروههای خود زائران سپردیم تا در این موضوعات نیز دخالتی نداشته باشیم و تصور نسبت به دریافت سود ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه زائران باید به بهر‌ه‌گیری در این سفر معنوی بیاندیشند گفت: به زائران ایرانی توصیه می‌کنیم که نسبت به نگرانیهای ایجاد شده از سوی برخی افراد توجه نکنند و دلهره‌ای در سفر حج تمتع 96 نداشته باشند.
جدا بودن حج از مسائل سیاسی دو کشور
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه مسئله روابط سیاسی با عربستان سعودی قطع شده است، گفت: درست است که میان ما و عربستان رابطه سیاسی وجود ندارد اما بنده از سالهای قبل تاکید کردم که مسئله حج را از میان مسائل سیاسی جدا کنید و این هم عملاً پذیرفته‌ شده است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر خاطرنشان کرد: دو حادثه تاثر برانگیز در سال 94 برای حجاج اتفاق افتاد که دل ما را آزرده خاطر کرد و البته روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داد، اما ما با این تفاهمنامه‌ای که میان دو کشور به امضا رساندیم شرایط را برای سفر عزتمندانه زائران فراهم کردیم و حتی طی در دو روز آینده حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت برای پیگیری آخرین تمهیدات و شرایط پذیرایی از زائران به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.
وی تصریح کرد: درست است که حج نگرانی‌ها و سختی‌هایی دارد اما زائران به هیچ عنوان دلهره و اضطراب نداشته باشند و مدیریت حج ما نیز یک مدیریت جمعی است که خود را خدمتگزاران زائران می‌دانیم و قطعاً همه باید برای حج عزتمندانه دست به دست هم دهیم.
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه کارگزاران حج خدمتگزاران زائران محسوب می‌شوند، گفت: بسیاری از افراد که در جایگاه کارگزاری به خدمت برای زائران می‌پردازند با عشق و علاقه در این سفر معنوی حاضر شدند و حتی برخی تندی‌های بعضی زائران را نیز به گوش جان می‌خرند تا آسایش و رفاه آنها فراهم آید.
اینجا بخوانید: این داروها را با خود به عربستان نبرید؛ زندانی می‌شوید
سرمنشاء نگرانی‌ها در حج تمتع در آنسوی مرزها
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین در ادامه همایش، منشاء برخی از صحبت‌های مطرح شده در فضای مجازی را خارج از کشور دانست و گفت: منشاء نگرانی‌ها و صحبت‌های مطرح شده در فضای مجازی از سوی خارج از کشور بوده است و پلیس نیروی انتظامی نیز این موضوع را رصد و پیگیر آن خواهد بود.
وی افزود: برخی افراد خارج نشین با داشتن ریشه نژادپرستی به موضوع حج ورود یافتند و تاکید کردند که چرا پول حاجی باید به عرب‌ها داده شود و یا اینکه چرا هزینه جهیزیه و ازدواج فراهم نمی‌آید که این حرف‌ها در ظاهر خوب بود اما باید به موضوع حج و واجب بودن آن نیز دقت ویژه‌ای کرد؛ در قرآن و روایات نیز بر حج و افراد مستطیع تاکید شده است.
سرپرست حجاج ایرانی افزود: حج یک موضوع واجب است و افرادی که به استطاعت می‌رسند باید به حج تمتع عزیمت کنند اما موضوع دیگر این است که بسیاری از حجاج ما علاوه بر حج در سالهای دیگر به ساخت مدرسه، درمانگاه و کمک به محرومان دقت عمل را داشته‌اند و بسیاری از آنها نیز حتی هزینه ولیمه‌های سنگین را به فقرا تقدیم می‌کنند که باید این موضوعات نیز دیده شود.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: در طول تاریخ در زمان پیامبر اکرم (ص) به بعد عده‌ای به دنبال تعطیلی حج بودند که از جمله آنها معاویه، مروان و حجاج بن یوسف ثقفی بود که اهل بیت عصمت و طهارت نیز با اینگونه افراد مخالفت می‌کردند چرا که حج وسیله قوام امت و وحدت‌آفرین است و باید به آن توجه کافی شود.
وی خاطر نشان کرد: در فرهنگ ایران نیز قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، برخی روشنفکرنماها به برخی افرادی که افکار صوفی‌منشانه داشتند تاکید می‌کردند که نباید به حج بروید و حج شما در اینجا است که این تفکر نیز در برخی جهات دیده می‌شود و باید مردم در جامعه به این موضوعات دقت لازم را داشته باشند.
عناصر خارج نشین، عاملان تبلیغ علیه حج
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت تاکید کرد: متاسفانه عناصر خارج‌نشین و برخی افراد مرتباً علیه حج تبلیغ می‌کنند که با وجود این امواج امسال مردم ثبت‌نام مناسبی کردند و امیدواریم حجی عزتمندانه انجام گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: شعار امسال نیز «حج‌، معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی» است که زائران باید به جزئیات آن توجه لازم را داشته باشند؛ امسال به وحدت اسلامی می‌اندیشیم که امیدواریم با دست پر از این سفر بازگردیم و در فرصت ایجاد شده از آن استفاده و بهره لازم را ببریم.
وی نسبت به عملکرد برخی رسانه‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: از رسانه‌ها خواهش می‌کنیم که گاهی مطالب را به طور نامناسب منتشر نکنند؛ به عنوان نمونه بنده در فرودگاه مصاحبه‌ای انجام دادم و تاکید کردم به دلیل نبود فضای لازم خداحافظی در استان تهران در حسینیه‌ها انجام بگیرد اما تیتر خبر برخی رسانه‌ها ممنوع شدن زائران از بدرقه بود که جای تاسف دارد و باید رسانه‌ها به متشنج نکردن افکار عمومی توجه داشته باشند.
سرپرست حجاج ایرانی همچنین با بیان اینکه همواره بنده به خانواده شهدای منا ارادت داشتم و از آن غفلت نکرده‌ام، خاطرنشان کرد: حتمی‌المقدور اخلاقا و شرعا در حل مشکلات ایجاد شده برای خانواده‌های منا اهتمام کرده‌ایم اما در روزهای اخیر 17 نفر از این خانواده‌ها تقاضای دیدار با بنده را داشتند که من نیز تاکید کردم نباید این افراد معطل شوند و پذیرای آنها هستیم اما متاسفانه یکی از ماموران حراست در سازمان حج غفلت کرد و برخوردی را با بعضی از خانواده‌ها انجام داد که برخورد جدی با این فرد انجام گرفت؛ اما این موضوعات چیزهایی نیست که رسانه‌ها به آنها بپردازند چرا که با خانواده‌های منا به خوبی برخورد داشته‌ایم و ما خدمتگزاران زائران خانه خدا و خانواده‌ها هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: نمی‌توانیم زائر را به موسم حج ببریم و خبرهای دروغ و منفی نیز از سوی رسانه‌ها و فضای مجازی منعکس شود؛ بهتر است خانواده‌ها آرام باشند و به سخن‌های برخی رسانه‌ها توجه نکنند.
مچ‌بندهای الکترونیکی و امنیت و سلامت حجاج
وی به موضوع مچ‌بندهای الکترونیکی اشاره کرد و گفت: ما در موضوع مچ‌بندهای الکترونیکی نیز فشار عقیقی را تحمل کردیم که برای بنده متصور نبود و همه بدانند که این مچ‌بندها مانند ساعت است که در ایران تولید شده که برای امنیت و سلامت زائران مفید است.
سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه اگر حج خانه خدا ترک شود خداوند نیز عذاب نازل خواهد کرد گفت: خیلی برکات به خاطر حج ایجاد می‌شود و البته باید به موضوع وحدت نیز توجه کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر اظهار کرد: برخی افراد که نسبت به موضوع حج و زائران انتقاد می‌کنند باید توجه داشته باشند اگر به حج نرویم در جهان اسلام چه توجیهی نسبت به آن خواهیم آورد؟
برگزاری دعای کمیل در هتلها و محل استقرار زائران
وی در ادامه به موضوع دعای کمیل نیز اشاره کرد و گفت: دعای کمیل همیشه بین قبرستان بقیع و حرم شریف نبوی انجام می‌گرفت که طرف مقابل گفت امسال به خاطر مسائل امنیتی برای زائران نگران هستیم که خدایی ناکرده مشکل یا عملیات انتحاری ایجاد شود، بنابراین نتیجه گرفتیم مراسم دعای کمیل به صورت متمرکز در هتل‌ها انجام شود و طرف مقابل نیز با برگزاری مراسم و اجتماعات در هتل‌ها موافقت کرد که امیدواریم شرایط امنیتی بهتر شود و در سالهای بعد هماهنگی‌های لازم انجام گیرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه تصریح کرد: برخی افراد می‌گویند چگونه تضمین‌هایی در توافقنامه حج انجام گرفته است که باید تاکید کرد خود قرارداد میان دو طرف که با امضای وزیر حج عربستان انجام شده به عنوان تضمین محسوب می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه بسیاری افراد نسبت به مبالغی که برای حج واجب داده می‌شود انتقاد می‌کنند، گفت: میلیون‌ها نفر سالیانه به تایلند، دبی و یا سایر کشورهای اروپایی سفر می‌کنند اما یک نفر نسبت به پرداخت پول اینگونه سفرها و این افراد برای فقرا انتقادی نمی‌کند اما متاسفانه چند حاجی متدین که قصد سفر به سرزمین خانه خدا را دارند مورد انتقاد قرار می‌گیرند؛ این چه برخوردی است که با حج انجام می‌گیرد بهتر است مطرح کنندگان چنین موضوعاتی پاسخگو باشند؟
وی تصریح کرد: توطئه‌ای در کار است بهتر است زائران محکم، قاطع و با آرامش کامل به حج بروند و امیدواریم با کمک و درایت یکدیگر و خواست خداوند حجی عزتمندانه برگزار کنیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین از نامه‌نگاریهایش برای رفتن از سازمان حج خبرداد و گفت: حدود سه سال است که نامه می‌نویسم تا شخص دیگری جایگزین من شود اما مورد پذیرش قرار نگرفته است؛ ما تمام خدمتگذاری خود را برای زائران تا روز آخر انجام می‌دهیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها