قالیباف ثابت کرد قائل به رسیدن قدرت به هر وسیله‌ای نیست

کد خبر: 715395
سرویس سیاسی فردا: مساله کناره‌گیری دکتر قالیباف و حواشی آن کم و بیش در رسانه‌ها و اخبار مطرح شده اما اینکه دکتر محمد دهقان، رییس ستاد انتخابات دکتر قالیباف این موضوع را تشریح کند ارزش دیگری دارد. دهقان تصریح می‌کند که قالیباف از ابتدا تمایلی برای حضور نداشت و این اصرار بزرگان جریان اصولگرایی بود که به این ماجرا منتهی شد و در نهایت نیز قالیباف با فعالیت‌ها و از خودگذشتگی‌اش ثابت کرد قائل به رسیدن قدرت به هر وسیله‌ای نیست.
در زمان انتخابات موضوعاتی پیرامون تشابه رفتار آقای قالیباف با آقای جهانگیری در خصوص حضور پوششی در انتخابات مطرح می‌شد، ریشه این مساله چه بود؟ نیت آقای قالیباف برای ثبت‌نام در انتخابات تا چه حد جدی بود؟
آقای قالیباف در ابتدا تمایلی برای ثبت‌نام نداشتند و در ابتدا هم گفته بودند که تنها در صورتی ثبت‌نام خواهند کرد که اجماع همه نیروهای انقلابی روی ایشان باشد. این نشان‌دهنده آن است که نظر آقای قالیباف از قبل کاملاً روشن بوده است و زمانی که دیدند دوستانی مانند آقای رئیسی قصد ثبت‌نام در انتخابات را دارند در ابتدا نمی‌خواستند ثبت‌نام کنند و حتی این موضوع را اعلام کردند و از سوی ایشان اطلاعیه‌ای هم صادر شد. اما جمعی از دوستان جبهه مردمی نیروهای انقلاب به ایشان بسیار اصرار کردند و حتی حضوری به منزل آقای قالیباف آمدند و از ایشان تقاضا کردند تا در انتخابات ثبت‌نام کنند تا بتوان انتخابات را مهندسی کرد و با توجه به اینکه رأی ایشان هم بالاست، حضور ایشان باعث پیروزی این جبهه در انتخابات خواهد شد و دکتر نیز به‌خاطر اصرار دوستان و به‌دلیل اینکه بتوان این جریان را به خوبی مدیریت کرد؛ در انتخابات ثبت‌نام کردند ولی این ثبت‌نام تنها برای پیروزی شخص او در انتخابات بود و در ابتدا هیچ بنایی بر کناره‌گیری نداشتند.
موضوعات مختلفی در خصوص کناره‌گیری آقای قالیباف مطرح می‌شود، چه موضوعی در اصل باعث کناره‌گیری ایشان شد؟
انتخابات با ثبت‌نام آقای قالیباف و آقای رئیسی و همچنین جناب روحانی، سه قطبی شد. آقای جهانگیری با همه آن که ادعای نامزد بودن داشت ولی چون مردم او را یک نامزد صوری می‌دانستند؛ رأی را نیز به سمت خود جذب نکرد‌. انتخابات به‌صورت سه قطبی پیگیری می‌شد تا اینکه اکثر جامعه رو‌حانیت اعم از جامعه روحانیون و همچنین جامعه مدرسین به سمت آقای رئیسی حرکت کردند. در همین احوال جمع کثیری از نیروهای انقلاب نیز تحت تأثیر روحانیون به سمت آقای رئیسی متمایل شدند. با این وجود آقای قالیباف به تنهایی و البته با کمک دوستانی که در سطح کشور داشتند، قطب سوم را بسیار مستحکم جلو می‌بردند و کار خود را ادامه می‌دادند. منتهی ایشان اصرار داشتند که اگر قرار است در انتخابات موفق شویم باید آقای رئیسی کناره‌گیری کنند به همین دلیل ما پیشنهادمان آن بود که آقای رئیسی انصراف دهد و آن هم به این دلیل بود که در صورت کناره‌گیری آقای رئیسی 90 درصد آرای ایشان به سبد رأی آقای قالیباف ریخته می‌شود اما در صورتی که بالعکس این اتفاق بیفتد، 40 تا 50 درصد رأی آقای قالیباف به سبد رأی آقای روحانی منتقل خواهد شد.
از طرفی باقی ماندن دو نفر در عرصه انتخابات دیگر توجیهی نداشت چون رأی را تقسیم می‌کند بنابراین بهترین راه این بود که آقای رئیسی کناره‌گیری کند چون این تنها راهی بود که کار بسیار ساده می‌شد و احتمال پیروزی را هم بسیار بالا می‌برد. بر اساس این تحلیل ما جلساتی را با اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب برگزار کردیم و پیشنهاد خود را نیز مطرح کردیم و در آن جلسه به صراحت گفتیم که اگر آقای رئیسی کناره‌گیری کنند شوکی به نفع آقای قالیباف ایجاد خواهد شد و در عین حال که جلوی شکست گرفته می‌شود امکان پیروزی هم بسیار بالا خواهد رفت و در عین حال اگر هم پیروز نشویم نتیجه بسیار بهتر از این چیزی خواهد شد که امروز شاهد آن هستیم و دولت با رأی نزدیکی پیروز می‌شد.
ما این پیشنهاد را داشتیم و دلایل خود را نیز ارائه کردیم ولی دوستانی که تصمیم‌گیرنده بودند نتوانستند تصمیم درستی اتخاذ کنند. یکی از دلایل آنها این بود که بسیاری از روحانیون از آقای رئیسی حمایت کرده‌اند و آقای رئیسی در صورت کناره‌گیری چطور می‌خواهد پاسخگوی آنها باشد و دومین استدلال آنها نیز این بود که پشت آقای رئیسی موجی از نیروهای انقلابی آمده‌اند که در صورت کناره‌گیری او از انتخابات معلوم نیست چه بلایی بر سر این توده از نیروهای انقلاب بیاید و ممکن است به آنها ضربه بخورد. ما بر این اعتقاد بودیم که اگر آقای رئیسی کناره‌گیری کند درصد بالایی از این موج نیروهای انقلابی پشت سر آقای قالیباف وجود خواهد داشت و ثانیاً بیش از آنکه ما موتور انتخابات را بخواهیم داغ کنیم باید به فکر گرفتن رأی مردم باشیم. در انتها استدلال ما با اینکه بسیار هم منطقی بود؛ درون بسیاری از تصمیم‌گیرندگان مقبول نیفتاد و از آنجا که آقای قالیباف تصمیم قاطع داشتند که در صورت عدم کناره‌گیری آقای رئیسی خودشان کناره‌گیری کنند؛ این عمل را انجام دادند و این تصمیم به هیچ‌وجه از قبل گرفته نشده بود.
فعالیت آقای قالیباف بعد از کناره‌گیری در چه سطحی پیگیری می‌شد؟
اساساً وقتی یک نامزدی بعد از اینکه شوری را در کشور ایجاد می‌کند و سپس کناره‌گیری می‌کند آن فعالیت قبلی خود به خود متوقف می‌شود و با تمام تلاش‌هایی که ما برای برپا ماندن ستادها انجام دادیم و جلسات آقای قالیباف با مسوولان ستادها؛ طبیعتاً آن موتوری که برای آقای قالیباف روشن شده بود دیگر برای آقای رئیسی با همان قوت روشن نماند. البته بخشی آمدند ولی آن توده جوانی که طرفدار آقای قالیباف بودند دیگر به سمت آقای رئیسی نیامدند. آن جوانان از جانب کارآمدی با آقای قالیباف همراه شده بودند و زمانی که آقای قالیباف کناره‌گیری کرد بسیاری از این جوانان نمی‌دانستند چه کنند؛ چون نه آن کارآمدی را در آقای رئیسی می‌دیدند و نه می‌توانستند دولت مستقر را قبول کنند و این باعث شد که بخشی از آنها به سمت اقای رئیسی نیایند و این موارد بسیار بالا بودند و این بسیار محتمل و قابل پیش‌بینی بود. من در جلسه گفتم و حتی امضا کردم که ما 60 به 40 در انتخابات خواهیم باخت.
کناره‌گیری آقای قالیباف در بردارنده چه پیام‌ها و ارزش‌هایی بود؟
متاسفانه در این سال‌ها برخی نیروهای خودی و غیر خودی آقای قالیباف را تخریب می‌کردند؛ یعنی فردی که سابقه کار جهادی و سابقه بالایی در کار اجرایی داشت و بسیار خوش‌سابقه بود را از زمان آقای احمدی‌نژاد را تخریب می‌کردند و دولت فعلی هم که نگران رقابت با او بود نیز بسیار قالیباف را مورد تخریب قرار داد و در سال‌های متمادی او را یک شخصیت قدرت‌طلب به مردم نشان می‌دادند ولی آقای قالیباف هیچ‌گاه به دنبال این موضوع نبود و همیشه به اصرار دوستان پای در این عرصه می‌گذاشت. در این انتخابات هم شاهد بودیم که هر چند برنامه‌ای برای کناره‌گیری نداشتند ولی به‌دلیل حفظ انسجام نیروهای انقلاب و عدم پذیرش موضوع کناره‌گیری از طرف دیگر کاندید همسو، تصمیم بر این کناره‌گیری گرفتند و این از خود گذشتگی دکتر قالیباف تمام دروغ‌های آنها را افشا کرد و همه فهمیدند که قالیباف قائل به رسیدن قدرت به هر وسیله‌ای نیست و تنها برای اعتقاداتش پای در عرصه انتخابات گذاشته است. ما در گذشته هم دیده‌ایم که افرادی از انتخابات کناره‌گیری کرده‌اند ولی هیچ‌گاه حاضر نشدند اعلام کنند که من به نفع فلان رقیبم کنار کشیده‌ام ولی ایشان هم مردانه در عین بالا بودن رایشان نسبت به آقای رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کردند و بار دیگر نشان داد که همانند میدان جنگ ایثار خواهند کرد تا انقلاب اسلامی و نیروهایش بتوانند مسیر پیشرفت را طی کنند و دو دستگی در بین آنها ایجاد نشود.
در انتخابات شاهد کپی‌برداری دولت از طرح‌های آقای قالیباف بودیم، نظر شما در خصوص این موضوع چیست؟
آقای قالیباف چندین برنامه مهم برای نجات کشور به لحاظ اقتصادی داشتند که یکی از آنها ایجاد اشتغال بود و با برنامه‌ای هم که او داشت -که مبتنی بر قانون برنامه ششم نیز هست- اعلام کردند که ما در 4 سال، 5 میلیون شغل ایجاد خواهیم کرد که همه شاهد حمله دولت به این طرح و همچنین طرح سایت کارانه بودیم ولی هر دو طرح بعد از انتخابات توسط خود دولت کپی‌برداری شد و با عملشان به همه مردم گفتند که ما دروغ گفته‌ایم و این طرح‌ها قابل اجراست. البته دکتر قالیباف طرح‌های زیادی برای نجات کشور از این وضعیت نابسامان اقتصادی داشتند ولی جناب روحانی و معاون اول ایشان که به‌صورت صوری وارد انتخابات شده بود تمام وقت خود در مناظرات را به جلوگیری برای شنیده شدن سخنان آقای قالیباف قرار دادند و فضا را به سمت چالش برده و نگذاشتند برنامه‌های او بیان شود و در اصل هم قرار آنها بر ایجاد تنش در فضای مناظرات بود و متاسفانه در این زمینه موفق شدند و توانستند موفق شده و اجازه ندهند که برنامه‌های آقای دکتر قالیباف برای مردم مطرح شود.
در آینده سیاسی و اجتماعی آقای قالیباف چه برنامه‌ای وجود خواهد داشت؟
آقای قالیباف مرد میادین مختلف است و به جرات می‌توان گفت از معدود مدیران جهادی است که در عرصه مدیریت تمام نام‌آوران را در مقابل خود کم‌فروغ کرده است. به‌عنوان مثال در عرصه شهرداری قبل از ایشان بسیاری آمدند و رفتند اما مدیری که در شهرداری تهران 12 سال بسیار خوب درخشید و در عین حال بسیار هم سالم کار کرد و همچنین با تهمت‌هایی که به او می‌زدند اموال خود و فرزندانش را اعلام کرد تا معلوم شود شهردار تهران تمام دارایی خود و فرزندانش چقدر است به غیر از او دیگر وجود ندارد. این موضوع در تاریخ ثبت خواهد شد که یکی مدیری در شهرداری تهران -که در گذشته محل دزدی و غارت بوده است- حضور یابد و نه تنها تمام شهر را کاملاً متحول و مدرن کند، بلکه با فساد در شهرداری بسیار مبارزه کرده و همچنین در آخر هم اموال خود و خانواده‌اش را اعلام کند تا همه مردم و همچنین تمام جهان بدانند که در جمهوری اسلامی ایران مدیرانی وجود دارند که هم سالم زندگی می‌کنند و هم جهادی کار می‌کنند و تمام همتشان از ساعت 5 صبح تا 11 شب خدمت به مردم است و این موضوع برای آقای قالیباف در تاریخ ثبت شد و هر جا که باشد با این روحیه‌ای که در او وجود دارد حتماً موفق خواهد بود. البته تاکید می‌کنم خود او به هیچ‌وجه به دنبال هیچ پستی نیست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها