همه متهم‌اند جز ستاد بحران!

کد خبر: 788190

یک کارشناس مسائل رسانه از اظهارات اخیر رئیس ستاد مدیریت بحران انتقاد کرد.

همه متهم‌اند جز ستاد بحران!
خبرگزاری تسنیم: اکبر نصراللهی کارشناس مسائل رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور روز ششم اسفند ۹۶ در حاشیه بازید از خبرگزاری برنا با خبرنگار این خبرگزاری مصاحبه و نکات قابل تاملی را عنوان کرده است. ایشان فرموده است:
(در کشور ما نسبت به بحران خیلی حساس نیستند و پس از پیش آمد یک بحران به صورت مقطعی حساس می‌شوند. بعد از اینکه جو کمی آرام شد و خسارات کمی کاسته شد، تب این بحران هم می‌خوابد و حساسیت‌ها تا بحران بعدی فراموش می‌شود. عمده کسانی که در رسانه‌ها هستند و با ما در ارتباط هستند دانش کافی در زمینه مدیریت بحران ندارند. همه باید موقع خرید بنا، میزان استحکام را بررسی کنند. برخی تنگنا‌ها و کاستی‌ها هم وجود دارد که بازگو کردنشان اهمیتی ندارد. مثلا در سال ۱۷۵ زلزله بالای چهار ریشتر در کشور رخ می‌دهد، اما لزومی ندارد تمامی این زلزله‌ها رسانه‌ای شود و تمامی مردم لازم نیست در جریان آن باشند. سازمان مدیریت بحران، سازمان سیاست‌گذار، هدایت کننده، حمایت کننده و نظارت کننده هستیم. وظیفه ماکار‌های اجرایی نیست بلکه دستگاه‌های اجرای متولی سیاست‌های ما هستند. وظیفه من نیست که برف جارو کنم بلکه دستگاه‌های اجرای و سازمان‌های متولی باید این اقدامات را انجام دهند. بحث وضعیت جوی به هواشناسی مربوط است. هواشناسی اعلام هشدار کرده بود و ما این هشدار را به عوامل اجرایی منتقل کردیم بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها، سازمان هواشناسی، زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است و به ما مربوط نیست و اگر قصوری هم بوده در یک وزارت‌خانه بوده است.
در سال ۹۳ بودجه کلانی به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد تا صرف هزینه خرید برف روب، برای برف روبی مناطق شمالی کشور شود. این وزارت‌خانه نیز صراحتا اعلام کرد که کمبودی در زمینه برف روب ندارد و احتیاجی نیز به این مبلغ ندارد. از روزی که مسئولیت این سازمان را به عهده گرفتم، سریعا لایحه‌ای را تنظیم کردم و دولت و مجلس محترم هم موافقت کردند. این لایحه در مجلس قبلی نهایی شد و در حال رفتن به صحن علنی بود که مسئله برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۶ مطرح شد و این لایحه از دستور کار خارج شد. در مجلس جدید این لایحه دوباره روی کار آمد. دوباره این لایحه پس از نهایی شدن با لایحه بودجه ۹۷ تقارن پیدا کرد و از دستور کار خارج شد. اما ما تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم و در حال حاضر این لایحه در دست مجلس است و مجلس باید پاسخگو باشد.) ستاد مدیریت بحران بایدمدیریت کند؛ مدیریت فقط سیاستگذاری نیست بلکه هماهنگی، نظارت و برنامه‌ریزی به‌موقع و سازماندهی افراد حقیقی و حقوقی برای رسیدن به اهداف را هم شامل می‌شود. اگر بحران‌های جوی، طبیعی، راه، فرودگاه و... به شما مربوط نیست و مجلس وزرات راه و رسانه‌ها و بقیه باید پاسخگو باشند پس ستاد بحران باید پاسخگوی چه چیزی باشد؟ مردم باوجود ستاد و دستگاه‌های عریض و طویل مرتبط با بحران و امضا‌های متعدد پای مجوز ساخت و ساز و پروانه پایان کار چرا باید و چگونه می‌توانند استحکام بنا را راستی آزمایی کنند؟ کی و کجا وظیفه حساسیت‌زایی و حساس افزایی، آگاه شدن و آگاه کردن را برعهده دارد؟ در کجا باید سیاستگذاری و پیگیری شود تا مردم، رسانه‌ها و مسئولان با فرو نشستن بحران، آن‌ها را فراموش نکنند؟ نکته‌ها زیاد است، اما خلاصه اینکه در کشوری که مستعد وقوع ۳۵ مخاطره از ۴۵ مخاطره طبیعی و غیر طبیعی شناخته شده در جهان است، ستاد بحران باید از هر ابزار و فرصتی برای حساس کردن خود و دیگران استفاده کند نه اینکه همه را متهم کند و بگوید لازم نیست همه مردم در جریان همه ۱۷۵ زلزله سالیانه باشند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها