برجام برای ایران گاو شیرده بیمار است

کد خبر: 808180

برجام در شرایط کنونی برای ایران به مثابه گاو شیرده بیماری است که یونجه می‌خورد و هزینه دارد اما شیر نمی‌دهد و سودی ندارد!

برجام برای ایران گاو شیرده بیمار است

سرویس سیاسی فردا: این که ترامپ از برجام خارج می شود یا در آن می ماند به دغدغه جمع وسیعی از سیاسیون و مردم عادی تبدیل شده است و اکنون بسیاری این سوال را مطرح می کنند که در صورت خروج آمریکا از برجام ایران باید چه کند. وطن امروز در یادداشتی به این مساله پرداخته است که بخش هایی از آن در ادامه خواهد آمد: در سناریوخوانی آمریکا در «خروج از برجام»، برخی بر این باورند ترامپ قصد دارد همه تحریم‌های برداشته شده را بازگرداند و این بدان معنا خواهد بود که کار بعد از 12 مه ‌/22 اردیبهشت نیز ادامه خواهد یافت.

برخی به تحریم و محدودیت در خرید نفت ایران اشاره می‌کنند و می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را دارد که برای کشورهایی که خرید نفت از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند، در تحریم استثنا قائل شود و طبق گزارش‌های تهیه شده در بخش تحقیقاتی کنگره آمریکا، چون تعریف دقیقی از «کاهش قابل توجه واردات نفت یک کشور از ایران» وجود ندارد، دست رئیس‌جمهور آمریکا برای مستثنا کردن کشورها از تحریم‌ها باز است. برخی نیز گزینه محتمل را خروج آمریکا از برجام و اعمال برخی تحریم‌ها در کنار پایبندی ایران به برجام و ادامه آن با اروپایی‌ها (برجام بدون آمریکا) می‌دانند.

برجام در شرایط کنونی برای ایران به مثابه گاو شیرده بیماری است که یونجه می‌خورد و هزینه دارد اما شیر نمی‌دهد و سودی ندارد! خروج آمریکا از برجام حتی با کمترین تبعات و نرم‌‌‌‌‌ترین حالت‌ها و ادامه برجام با اروپا، گاو برجام را به مرداری تبدیل خواهد کرد که نه‌تنها هیچ منفعتی برای ما ندارد، که هرچه زمان بیشتری سپری شود بوی تعفن آن بیشتر و بیشتر بلند خواهد شد. عاقلانه‌‌‌‌‌ترین برخورد مسببان برجام با اقدام آمریکا مبنی بر خروج از برجام و ذبح برجام در واشنگتن، اقدام متقابل در تهران خواهد بود و اتفاقا این بهترین فرصت است برای جبران مافات و خلاصی از شر بیمار نیمه‌جانی که عملا هیچ سود و فایده‌ای برای ما نداشته و نخواهد داشت!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها