ذاکری: تحریم‌ها فرصت مناسبی برای استقلال علمی کشور است

کد خبر: 896860

همایش «مسئولیت دانشجویان در قبال پیشرفت علمی کشور» توسط معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران امروز در این دانشگاه برگزار شد.

ذاکری: تحریم‌ها فرصت مناسبی برای استقلال علمی کشور است

خبرگزاری فارس: همایش «مسئولیت دانشجویان در قبال پیشرفت علمی کشور» توسط معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران و با حضور رییس این دانشگاه، امروز (پنجم آذرماه ۱۳۹۷) در این دانشگاه برگزار شد.

در این همایش، ابتدا جبار علی ذاکری (رییس دانشگاه علم و صنعت ایران)، با تبریک ایام ولادت با سعادت پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و تبریک آغاز هفته بسیج، گفت: این هفته به نوعی یادآور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ در خصوص تشکیل بسیج مردمی و مقدس کردن این کلمه در تعاریف پس از آن است و مقدس بودنش نیز به دلیل مردمی بودن آن است.

رییس دانشگاه علم و صنعت در ادامه گفت: در شرایط فعلی، با یک جنگ اقتصادی نابرابر مواجه هستیم و دشمنان نوعی بحران ذهنی را در جامعه القا می‌کنند. در این شرایط، وظیفه و رسالت دانشگاه‌ها، تزریق امید به مردم و خصوصا قشر روشنفکر جامعه از جمله دانشجویان است که بسیج نیز می‌تواند در این باره نقش مفید و موثری ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه تحریم موضوع جدیدی نیست و پیامبر ما در آغاز علنی کردن رسالتش با حصر اقتصادی و تحریم مواجه شد، افزود: شاید تحریم بودن ما نشان دهنده درستی راه و مسیری است که انتخاب کرده ایم.

ذاکری گفت: ما تحریم‌های بسیار دشوارتری را در دوران جنگ با خزانه خالی و درآمد بسیار محدود، تجربه کرده و از آن عبور کردیم و به یاری خدا با نیروی مردمی از این گردنه نیز عبور خواهیم کرد و به دشمنان اعلام می‌کنیم که نظام ما، مردمی است.

رییس دانشگاه علم و صنعت سپس بر لزوم استفاده از دیپلماسی علمی به عنوان یکی از وظایف دانشگاهیان در شرایط فعلی کشور تاکید کرد و گفت: اگر فعالیت‌های دیگر ما محدود شده، قطعا دیپلماسی علمی ما محدود نشده و این دیپلماسی نیز جز با توجه به دستاورد‌های علمی به دست نمی‌آید.

وی افزود: ما حدود چهار میلیون دانشجو در کشور داریم که ۴۵ تا ۵۰ درصد آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند. یعنی سالانه حدود ۱۸۰۰ پایان نامه در قالب پروژه کارشناسی ارشد و دکتری باید تدوین و تعریف شود. اگر حتی ۱۰ درصد این پایان نامه‌ها در راستای حل مشکلات اجرایی و صنایع کشور باشد، ظرف چند سال، مشکلات جاری ما حل می‌شود.

ذاکری ادامه داد: منظورم از دیپلماسی علمی، شناسایی مشکلات سازمان‌های اجرایی و صنایع است و بسیج دانشجویی می‌تواند در این زمینه، به عنوان واسط صنایع با همکاران هیات علمی که در حوزه‌های مشخص کار می‌کنند، عمل کند.

وی تاکید کرد: ما به پتانسیل علمی کشور، اعتماد و اعتقاد داریم و تحریم‌ها می‌تواند فرصت مناسبی برای استقلال علمی و پیشبرد دیپلماسی عمومی کشور باشد اگر هدفمند و با برنامه مشخص، برای مقابله با آن گام برداریم.

در ادامه همایش، محمودمهرداد شکریه (عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران)، با توضیح دوران درخشش علم در ایران و جهان اسلام، به تبیین علل افول علم در دوران پس از صفویه تا انقلاب اسلامی ایران پرداخت و در خصوص دیپلماسی علمی گفت: دیپلماسی علم یعنی کنترل تبادلات علم بین کشورها.

شکریه به دانشجویان بسیجی توصیه کرد در دریافت پروژه از اساتید خود حتما از آن‌ها سوال کنند این پروژه چه دردی از مملکت ما دوا می‌کند و برای حل کدام مشکل کشور موثر و مفید خواهد بود؟ وی تاکید کرد: باور داشته باشید در چندین جبهه مختلف، جنگ علیه کشور ما وجود دارد و دشمن نه عجله دارد و نه شوخی و بسیج، جایگاهی است که باید با حواس جمع در آن کار کرد.

شکریه خطاب به دانشجویان بسیجی گفت: شما فردا افسران جنگ نرم ما هستید و مسیر دشوار و طولانی در پیش داریم، ولی خدا به حرکت‌های ما برکت می‌دهد و کمک خواهد کرد و من مطمئنم با برکتی که خواهد داد، از این تهدید‌ها فرصت خواهیم ساخت.

سپس دکتر مصطفی جعفری (عضو هیات علی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت)، سخنرانی کرد. وی ابتدا به تبیین ویژگی‌های بسیج از دید مقام معظم رهبری پرداخت و به خصوصیاتی نظیر ایمان، تلاش مخلصانه، هوشیاری و دشمن شناسی، ایثار در برابر دوست، ایستادگی و مقاوت شجاعانه، خستگی ناپذیری در برابر دشمن، حضور آگاهانه در میدان‌های مختلف، عدالت خواهی و دلیری در عرصه علم و سیاست تاکید کرد.

وی واژه بسیج را حل المسایل عنوان کرد و گفت: برگرداندن ملت به اصالت خود، کار بسیج است.

در خاتمه طرح «فیدار» که توسط معاونت علمی بسیج دانشجویی پایه ریزی شده، توسط یکی از اعضای بسیج معرفی شد. این طرح، نگاه متفاوتی به جریان علمی کشور دارد و در راستای نوآوری و کارآفرینی برای حل نیاز‌های اصلی جامعه و با هدف تربیت نیروی متخصص مورد نیاز کشور، امکانات موجود در راستای تحقق این هدف را فراهم می‌آورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها