خرازی: آمریکایی‌ها آرزوی همکاری با نیرو‌های قدس ایران را دارند

کد خبر: 908735

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل گفت: آمریکایی‌ها هر چند روز یک بار نامه‌ای می‌نوشتند و خواهان همکاری نیرو‌های قدس به فرماندهی سردار سلیمانی و نیرو‌های خود در منطقه بودند.

خرازی: آمریکایی‌ها آرزوی همکاری با نیرو‌های قدس ایران را دارند

خبرگزاری مهر: به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، برنامه «این. جا» با محوریت بررسی خروج آمریکا از سوریه، منطق منطقه‌ای ایران شامگاه یکشنبه (۹ دی‌ماه ۹۷) از شبکه چهار سیما با حضور صادق خرازی از دیپلمات‌های باسابقه ایرانی و سفیر اسبق ایران در سازمان ملل برگزار شد.

در ابتدا خرازی در خصوص تحولات منطقه خاورمیانه و عملکرد بازیگر منطقه‌ای اظهار داشت: تصمیم جدیدی که ایالت متحده آمریکا و یا بهتر بگویم ترامپ و تیم مخفی او گرفته است جهان را با معادلات جدید و منطقه را با معادلات پیچیده‌ای روبه‌رو کرده است.

وی افزود: این استراتژی جدید مهم‌ترین استراتژی در ایالت متحده در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. چرا که اجرا و برنامه‌های آن حجم سنگین فشار را در آغاز سال ۲۰۱۹ هم در منطقه و هم در ایالت متحده آمریکا خواهد گذاشت.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد: آنچه تا کنون برداشت ما بوده است آن هم براساس اطلاعات موجود در ایالت متحده آمریکا موافقان و مخالفان جدی نسبت به این استراتژی جدید وجود دارد. از هر دو حزب حاکم در ایالت متحده و مقامات سیاسی و امنیتی و یا شخصیت‌هایی که در سیاست خارجه ایالت متحده نقش دارند به صورت جدی مخالفت‌های جدی دارند و سردرگم هستند.

خرازی اضافه کرد: از طرفی هم برخی شخصیت‌های سیاسی که در کنگره و سنا هستند از این استراتژی جدید دفاع می‌کنند. جالب است که یکی از تندروترین چهره‌های سیاسی، امنیتی و نظامی ایالت متحده آمریکا یعنی آقای متیس که از سردمداران مهار ایران و برنامه‌های بازدارنده برای ایران است با پروژه مذکور مخالف است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر هم برخی همفکران و شخصیت‌های دانشگاهی افرادی در مراکز پژوهشی را می‌بینیم که این استراتژی ایالت متحده را استراتژی بسیار مهمی قلمداد کرده‌اند.

خرازی همچنین خاطرنشان کرد: در داخل ایالت متحده آمریکا در منطقه و میان هم‌پیمانان این ایالت در ناتو ما با پژواک‌های مثبت و منفی روبه‌رو هستیم و باید صبر کرد و دید که پشت این تفکر و این فکر بیشتر چه کسی است. «آنچه به عنوان برداشت اولیه وجود دارد این است که تردیدی نیست که منطقه گیج است. سوری‌ها بهت و بحران‌زده هستند و نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد و روسیه و مسکو باور نمی‌کردند و ایران و ترکیه هم در یک موضع دیگر قرار دارند.»

وی افزود: البته ایران با یا یک خویشتنداری معادله را پیچیده‌تر کرده برداشت من این است برخی چهره‌هایی که در سیاست خارجی آمریکا اخیراً مات شده‌اند متأثر از این سیاست بوده‌اند.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل در مورد تیم مخفی ترامپ و استراتژی ایالت متحده آمریکا گفت: البته این برنامه دیگر مخفی نیست چرا که همه می‌دانند، اما معلوم است که در یک جایی این فکر و اندیشه پخته و در اختیار ترامپ گذاشته شده است. شخص رئیس جمهور ایالت متحده بیشتر از اینکه متفکر و صاحب فکر باشد مجری است. یعنی یک سیاستی را به او ابلاغ می‌کنند که در شورای امنیت ملی این ایالت و کاخ سفید و در موارد دیگر معمولاً ارزیابی و ابلاغ می‌شود.

خرازی در همین رابطه خاطرنشان کرد: آنچه ما امروز در ایالت متحده با آن مواجه هستیم معلوم است که هیچکدام از این مسیر‌ها را طی نکرده است. جالب است که براساس آخرین اطلاعاتی که جمهوری اسلامی و کارشناسان و مسئولان سیاست خارجی ما دارند معتقدند مخالفت‌های جدی در وزارت خارجه ایالت متحده بوده است و یکی از مخالفان جدی این طرح آقای بولتون مشاور امنیت ملی ایالت متحده است.

وی با اشاره به حضور سه هزار نیروی آمریکایی در سوریه بیان کرد: آمریکایی‌ها نیرو‌های بسیاری در عراق و افغانستان دارند. ضرباتی که این‌ها داشته و دوگانگی‌هایی که در سیاست و عملکردشان دارند مأمور این سیاست‌ها دوگانگی‌ها و پارادوکس‌های جدی را به همراه خواهد داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها