دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه اقتدار دفاعی

کد خبر: 921379

همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه اقتدار دفاعی دستاورد‌های بسیاری را در کشور شاهد هستیم و با توجه به اینکه تحت شدیدترین تحریم‌های بین المللی قرار داشتیم، اما موتور محرک علم و فناوری کشور از کار نیفتاده است.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه اقتدار دفاعی

خبرگزاری ایسنا: همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه اقتدار دفاعی دستاورد‌های بسیاری را در کشور شاهد هستیم و با توجه به اینکه تحت شدیدترین تحریم‌های بین المللی قرار داشتیم، اما موتور محرک علم و فناوری کشور از کار نیفتاده است.

در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص دستاورد‌های حوزه اقتدار دفاعی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

انقلاب اسلامی به نیرو‌های مسلح ایران عزت و کرامت داد و پس از ۲۰۰ سال تابعیت از ارتش‌های بیگانه، نیرو‌های مسلح ایران را مستقل کرد. وابستگی نیرو‌های مسلح به اجانب در دوره پهلوی به وضعیتی بسیار شرم آور رسید و هر دو طرف قرارداد تسلیحاتی برای ایران، آمریکایی‌ها بودند. خودشان به عنوان مستشار سفارش سلاح می‌دادند و خودشان سلاح را می‌فروختند و خودشان کیفیت آن را تأیید می‌کردند.

بی‌اختیاری حکومت ایران نسبت به نیرو‌های مسلح خودش به حدی بود که محمدرضا پهلوی گاهی به مادر و همسر خودش از آمریکایی‌ها گله می‌کند که یگان‌هایی از ارتش ایران را بدون اطلاع و در کشور‌های دیگر به کار گرفته‌اند این واقعیتی است که در کتاب خاطرات شاه و خاندانش آمده است. امروزه استقلال دفاعی ایران در دکترین، استراتژی، آموزش‌ها، ساختار‌ها و عدم وابستگی به پیمان‌های نظامی استکباری را هیچ کشوری به جز ابرقدرت‌های جهان ندارد و همه کشور‌های دیگر در کلیه این شئون یا در بخش‌هایی از آن وابسته‌اند.

ظلم و بی‌تدبیری پادشاهان موجب شده بود در طول تاریخ نظام‌های شاهنشاهی در بسیاری از مواردی که ایران مورد هجوم گسترده‌ای واقع شده بود نیرو‌های مسلح با وجود تسلیحات و ساز و برگ وسیعی که در اختیار داشتند شکست می‌خوردند. شکست ارتش‌های شاهنشاهی در مقابل سپاه اسکندر، سپاه مغول، خلفای عرب و آخرین مورد آن اشغال کل خاک ایران توسط متفقین در زمان رضا شاه بدون شلیک یک گلوله بود.

مدیریت نظام‌های ظالمانه شاهنشاهی به گونه‌ای بود که در ۲۰۰ سال گذشته هر بار ایران مورد تهاجم دول بیگانه قرار گرفت، بخشی از ایران تجزیه شده و به تاراج رفت و ظرف چند قرن اخیر مساحت ایران از ۳.۷ میلیون کیلومتر مربع به ۱.۷ کاهش یافت و ایالت‌های مختلفی از ایران جدا و به کشور همسایه واگذار یا کشور مستقلی تبدیل شد. آخرین آن‌ها جدا شدن استان چهاردهم ایران و تبدیل آن به کشور بحرین در دوره‌ی محمد رضا پهلوی بود.

در زمان طاغوت نیرو‌های مسلح ایران در خدمت ارتش‌های متجاوز آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و دولت‌های مستبدی مانند اتیوپی بودند و برای سرکوب ملت‌های مظلوم و آزادیخواه مانند ویتنام، عمان، فلسطین و اتیوپی به کار گرفته می‌شدند که موجب ننگ برای ملت ایران بود، امّا امروز افتخار داریم قدرت نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مظلومان و ایستادگی در برابر مستکبران به کار گرفته می‌شود که افتخار ملت ایران است.

تاریخ دفاعی گذشته مملو از تجاوزات به دیگران و حمایت از ظالمان است، امّا پس از انقلاب اسلامی نیرو‌های مسلح ایران مفتخرند که بر خلاف رژیم گذشته که هواپیما‌های جنگی ایران و نیرو‌های رزمنده را برای سرکوب انقلابیون و مستضعفان بپا خواسته در ظفار و ویتنام و اتیوپی می‌فرستاد، مستشاران خود را برای یاری مظلومان و ایستادگی در مقابل ظالمان اعزام می‌کنند.

رهایی نیرو‌های مسلح از سلطه شاهان و بیگانگان و پیوند آن‌ها با ولایت، چنان عزت و اقتداری به نیرو‌های مسلح ایران بخشید که آن‌ها را به نیروی شکست ناپذیر بدل کرد و برای اولین بار در قرون اخیر تهاجم دشمنان با پشتیبانی همه قدرت‌های جهان بدون جدا شدن حتی یک وجب از خاک ایران به شکست انجامید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حادثه‌ای کاملاً استثنایی دشمن با حمایت همه کشور‌های سلطه‌گر جهان، به ایران حمله کرد و استکبار غرب و شرق که درگیری‌های زیادی با هم داشتند بر سر نابودی ایران از طریق تجاوز نظامی، هم قسم شدند، امّا نیرو‌های مسلح ایران در پرتو انقلاب اسلامی متصل به نیروی لایزل الهی و مستظهر به حمایت بی پایان مردمی، همه ابرقدرت‌ها را یکجا شکست دادند و حتی در مقابله با ناوگان دریایی آمریکا به بازدارندگی رسیدند.

پیروزی‌های درخشان نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس و در رویارویی با ناوگان‌های متجاوز آمریکا و انگلیس و توانمندی آن‌ها در برقراری امنیت داخلی، نیرو‌های مسلح ایران را به قوایی الهام بخش برای تمام آزادی‌خواهان جهان تبدیل کرده است.

حزب الله لبنان، نیرو‌های جهادی فلسطین، ارتش مردمی سوریه، حشدالشعبی عراق، انصارالله یمن با الهام از تفکر، راهبردها، سازماندهی و تاکتیک‌های نیرو‌های مقاومت بسیج، افسانه شکست ناپذیری آمریکا و رژیم صهیونیستی را باطل کردند و بزرگترین حماسه‌های افتخارآمیز را برای کشورهایشان آفریده‌اند.

مکتبی بودن و مردمی بودن نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی آن‌ها را به نیروی شکست ناپذیری تبدیل کرده است و مشارکت ایثارگرانه مردم در دفاع از جمهوری اسلامی ایران، در جهان بی نظیر است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داوطلبانه مردمی در قالب بسیج، الگوی بی نظیر دفاعی را در ایران شکل داد. الگویی که مشارکت عاشقانه مردم از خط مقدم نبرد تا عمق پشتیبانی‌ها را تضمین می‌کند.

نیرو‌های مردمی بسیج نه تنها افتخار آمیزترین نیرو‌های خط شکن در قدرت دفاعی هستند بلکه از تمام شئون دفاع؛ از اطلاعات تا اورژانس در بهداشت و درمان و مهندسی و تأمین آذوقه، تسلیحات و تجهیزات را بر عهده دارند.

حضور نیرو‌های بسیج مردمی مدافع انقلاب اسلامی در تمامی گستره جغرافیای کشور امکان هر گونه نفوذ یگان‌های رزمی دشمن را به صفر رسانده است.

دفاع مردمی و همه جانبه نیرو‌های مسلح جم ایران در برابر گسترده‌ترین توطئه‌های استکباری برای ناامن سازی ایران در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی، الگوی جدیدی از عملیات دفاع داخلی را به نمایش گذاشتند که در جهان بی نظیر است. الگویی که در آن بدون درهم کوبیدن شهر‌ها و روستا‌ها و بدون وارد شدن تلفات به غیر نظامیان که ضد انقلاب آن‌ها را سنگر خود کرده بود، ضد انقلاب را با شیوه‌های انسانی و با ساختار‌های مردمی و متکی به قدرت مردم درهم کوبید و امنیت مردمی پایدار را در دوردست‌ترین مناطق مرزی‌کشور برقرار کرد.

اندیشه خودکفایی نیرو‌های مسلح در سال ۵۸ با الهام از هدایت‌های امام خمینی (ره) و با دستور مستقیم حضرت آیت الله خامنه‌ای که نماینده امام در ارتش بودند شکل گرفت و شجره طیبه‌ای از دانش، فناوری و صنعت را شکل داد که امروز به درختی تناور و پر از ثمرات افتخار آمیز تبدیل شده است.

تنوع تسلیحات بومی در ساختار قدرت جمهوری اسلامی ایران به جز چند ابرقدرت در جهان نظیری ندارد، پیچیده‌ترین تسلیحات را از زیر دریا تا مافوق جو می‌سازیم.

در پرتو انقلاب اسلامی صنعت تسلیحات ایران که جز ساخت چند نوع مهمات و مونتاژ یک مدل تفنگ قابلیتی نداشت امروز انواع سلاح‌های سبک، خمپاره اندازها، توپ‌ها، موشک‌های ضد زره، موشک‌های کروز و بالستیک زمین به زمین، سامانه‌های پدافند هوایی، سامانه‌های موشکی ساحل به دریا و دریا به دریا شناور‌های فوق مدرن، قایق‌های تندرو فوق مدرن تا ناو‌های جنگی بزرگ، هواناو‌ها و زیردریایی‌ها، انواع تانک و نفربر، وسایل مخابراتی و بی سیم و تجهیزات جنگ الکترونیک را از طراحی اولیه تا ساخت و تحویل و بهره برداری، در داخل ایران انجام می‌دهند.

پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین سامانه‌های تسلیحات یعنی سامانه‌های پدافند هوایی شامل رادار‌های اخطار اولیه، رادار‌های تعقیب و هدایت، موشک‌ها، سامانه‌های فرماندهی و کنترل، سیکرها، توپ‌ها و… در تمام سطوح برد‌های کوتاه، متوسط و بلند در داخل کشور ساخته می‌شود. سامانه‌هایی که کوچک‌ترین هواپیما‌های جنگی در فاصله ۲۰۰ کیلومتری آشکار سازی می‌کند و در برد سلاح، تحت تعقیب قرار می‌دهد و جنگنده‌ای را که در محیط سه بعدی با سرعت مافوق صوت در حال جابجایی است منهدم می‌کند.

پس از انقلاب اسلامی کشور‌های سازنده تسلیحات ابتدا فروش سلاح به ایران را تحریم کردند، شروع به ساخت سلاح کردیم، فروش قطعات و زیر سامانه‌هایی را که در تسلیحات استفاده می‌شد به ایران تحریم کردند، زیر سامانه‌ها را ساختیم از سال ۸۰ حتی فروش مواد اولیه پیشرفته‌ای که می‌توانست کاربرد تسلیحاتی داشته باشد را تحریم کردند عمق ساخت را به مواد اولیه رساندیم.

تبدیل کردن تحریم‌ها به فرصت موجب شد امروز پیشرفته‌ترین مواد و انواع کامپوزیت‌ها و سوپر آلیاژ‌ها در داخل کشور تولید شود.

دقیق‌ترین حسگر‌ها و سامانه‌های ناوبری، سریع‌ترین پردازشگر‌ها و کامپیوتر‌های پرواز موشک‌ها، پهپاد‌ها و جنگنده‌ها در درون ایران طراحی و ساخته می‌شود.

پشتوانه الهی، مدیریت و فرماندهی بی نظیر ولایت فقیه، تنیدگی نیرو‌های مسلح و مردم، تفکر شهادت طلبانه و تسلیم ناپذیر حسینی، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران را بدون داشتن تسلیحات اتمی به قدرت بازدارنده در مقابل قدرت‌های استکباری تبدیل کرده است. بر خلاف تبلیغات دشمن پیشرفت‌های شگرف منابع تسلیحاتی نه متکی به هزینه‌های گزاف بلکه مرهون عشق و ایثار نیرو‌های مؤمن و انقلابی و توانایی مدیریت نیرو‌های مسلح در بهره گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور و بیش از همه هدایت‌های هوشمندانه و اصرار رهبری انقلاب اسلامی در بومی سازی تسلیحات است. خصوصیات معنوی اختصاصی فرهنگ دفاعی منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، نیرو‌های مسلح ما را از همه جهان متمایز کرده است تکلیف گرایی، شهادت طلبی، توکل بر خدا، انس با زیارت و دعا در سنگر‌های رزم، پایبندی به احکام عبادی در سخت‌ترین شرایط جنگی، اقتداری توصیف نشدنی برای نیرو‌های مسلح فراهم آورده است این فرهنگ غنی است که موجب شده با وجود تهاجم فرهنگی سنگین، جوانان فراوانی برای اعزام به جبهه مقاومت لحظه شماری می‌کنند.

دو عنصر تکیه به قدرت خدا و فرماندهی ولایت از یک سو و اعتماد به جوانان و قرار دادن آن‌ها در حساس‌ترین مسئولیت‌های نظامی از سوی دیگر با نشاط‌ترین و منعطف‌ترین نیروی نظامی جهان را به ملت ایران بخشیده است. ابتکارات غافلگیرکننده و نبرد نامتقارن محصول این دو خصوصیت پایان ناپذیر است.

رمز موفقیت نیرو‌های مسلح ما اعم از؛ منابع تسلیحاتی، مراکز تحقیقاتی و نیروها، تبدیل کردن تحریم‌ها به فرصت‌ها است. همین خصوصیت موجب شد نیرو‌های دفاعی کشور که از روز ۲۲ بهمن ۵۷ تحت شدیدترین تحریم‌های بین المللی قرار گرفتند، بخاطر شدت تحریم‌ها، به پیشروترین نهاد کشور در تولید علم و فناوری کالا‌های صنعتی تبدیل شوند و موتور محرک علم و فناوری کشور باشند.

ارزش دادن به مجاهدان اسلام در مواضع و رفتار رهبری معظم انقلاب از آغاز تاکنون و تأسی مردم به این مرام در تکریم خانواده‌های شهدا و جانبازان و نهاد سازی‌های انقلابی که ابتکار منحصر بفرد جمهوری اسلامی است منزلت جهاد را در فرهنگ عمومی به بالاترین سطح خود برد و موجب قوام و استحکام نیرو‌های دفاعی کشور شد.

جمهوری اسلامی ایران بخاطر مردمی بودن دفاع، اتکاء به نیروی ایمان رزمندگان، پشتیبانی‌های مردمی رزمندگان، فرهنگ اسلامی صرفه جویی و قناعت، نیرو‌های دفاعی جهموری اسلامی ایران را یکی از کم هزینه‌ترین کشور‌ها در بخش دفاع کرده است. بودجه دفاعی عربستان سعودی ۶۳.۷ میلیارد دلار است، حتی بودجه دفاعی کشور‌های بسیار کم تهدید مانند آلمان ۴۵، ژاپن ۵۹ و کانادا ۱۴ میلیارد دلار است کشور‌های بسیار کوچکی که در حد یک استان ایران هم محسوب نمی‌شوند مثل کره جنوبی که ۱۸ برابر کوچک‌تر از ایران است ۴۳ میلیارد دلار، امارات ۱۹ میلیارد دلار، رژیم صهیونیستی ۱۸، حتی عمان ۹.۱ میلیارد دلار است در حالی که بودجه دفاعی ایران با داشتن ۱۶ کشور همسایه در حساس‌ترین نقطه جغرافیایی جهان و با داشتن دشمنان ابرقدرتی، چون آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی که دائماً ایران را تهدید کرده و می‌کنند، کمتر از ۷ میلیارد دلار است و تنها ۳ درصد از تولید ناخالص ملّی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها