آیت الله خاتمی: جلوی جدایی دین از سیاست گرفته شود

کد خبر: 927299

عضو خبرگان رهبری گفت:تردید نکنید سرویس جاسوسی دشمن در تلاش است از زاویه فقاهت ضربه بزنند.

آیت الله خاتمی: جلوی جدایی دین از سیاست گرفته شود

باشگاه خبرنگاران جوان: آیت الله خاتمی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و عضو خبرگان رهبری روز چهارشنبه در جمع طلاب و فضلای مرکز فقهی امام علی (ع) در قم گفت: راه اندازی مدارسی مانند مرکز فقهی امام علی (ع) برای حوزه امری ضروری است و امید است فقیهان وارسته در آن پرورش پیدا کنند. آینده نظام ولایی به فقیهان انقلابی گره خورده است. نظام به فقاهت و در رأس به، ولی فقیه گره خورده است. معتقدیم در این نظام ولایی، وزیر اطلاعات، اعضای خبرگان، دادستان کشور، سران قوا و ... حداقل باید مجتهد متجزی باشند.

وی افزود: نظامی که امام راحل بنیانگذارش شد و به نظام و قانونی اساسی که مردم رأی دادند به فقاهت گره خورده است و حوزه باید این فقهاء را تربیت کند و این اولین مسئولیت حوزه است.

عضو خبرگان رهبری گفت:متأسفانه از حوزه علمیه، مانند سال‌های گذشته استقبالی نشده است، این مسئله در چندین سال بعد خودش را نشان می‌دهد.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: در همین رابطه امام راحل فرمودند: «اگر همه چیز اسلام از بین برود، فقه، اسلام زنده بماند، اسلام زنده مانده است». این را بزرگی می‌گوید که خود فقیه، اصولی، مفسر و فلسفی است. آدم احساس می‌کند این شخصیت در عمرش کاری جزء فقاهت نکرده است.

وی افزود: جایگاه فقهات بسیار مهم است، کدام فقیه؟، ولی فقیهی که در تراز انقلاب باشد. تردید نکنید سرویس جاسوسی دشمن در تلاش است از زوایه فقاهت ضربه بزنند و آن‌ها ساکت ننشسته اند. منظور از فعال بودن سرویس جاسوسی این است که دشمنان می‌گفتند اول به دانشگاه چسبیدیم فهمیدم راه را اشتباه رفته ایم. باید به حوزه ضربه زد، چون حوزه انقلاب ایجاد کرد. به همین منظور باید مواظب و مراقب نفوذی‌ها بود. اما این کافی نیست، کافی این است فضای فقاهت در تراز انقلاب اسلامی ایجاد شود. اگر حاصل شود آن نفوذ اثرگذار نخواهد بود.

آیت الله خاتمی گفت: سال اول وقتی درس‌های حوزه شروع می‌شود. تبلیغات افراد برای تدریس هم شروع می‌شود. باید بدانیم حوزه ما، حوزه تبلیغات نیست. اگر اول سال بنویسند و تبلیغ کنند، علامه فلانی، فلان درس را می‌گوید، طلبه برود پای درس او بنشیند، حرفی برای گفتن نداشته باشد، طلبه پای درسش نمی‌نشیند، اما اگر فردی بی سرو صدا و ملا باشد، طلبه پای درس او می‌نشیند. با تبلیغات نمی‌توان کار را پیش برد. باید فرد فقیه و ملا باشد.

آیت الله خاتمی بیان کرد: نقص حوزه این است که برای استاد پروری، کار را توسعه نداد. برای پرورش طلبه وقتی کار‌هایی انجام می‌دهیم، برای استاد پروری هم باید فعالیت‌هایی انجام دهیم.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری عنوان کرد: خصوصیت دوم، باید فقیه معنویت انقلاب اسلامی را داشته باشد. معنویت با همین نماز شب و تهجد ایجاد می‌شود. اگر طلبه اهل نماز شب شد، ۶۰ درصد کار‌های پیش رفته است. بزرگان می‌گفتند «طلبه‌ای که نماز شب نخواند نمی‌تواند فقیه شود». مرحوم آیت الله مشکینی مواظب رفتار و گفتار بود به همین دلیل صحبت هایش بر دل می‌نشست.

این استاد حوزه افزود: ویژگی سوم، انقلابی بودن است. دو نوع انقلابی وجود دارد. به معنی العام یعنی نظام، قانون اساسی و اصل ولایت فقیه را قبول دارد. انقلابی به معنی الخاص یعنی کسی که تلاش می‌کند آرمان‌های بلند انقلاب و، ولی فقیه اجرایی شود.

آیت الله خاتمی گفت: فقیه بمعنی الخاص یعنی این که وقتی امام خامنه‌ای گام دوم انقلاب را بیان می‌کند وحدود یک ماه برای بیانیه کار می‌کنند، آن مقداری که وظیفه ما حوزویان است، بدان پای بند باشیم. این همان انقلابی به معنای الخاص است.

وی ادامه داد: نگرانی این است این دغدغه فقاهت بمعنی الخاص کم رنگ شود. اگر این دغدغه نبود، انقلاب نمی‌شد، همه دغدغه داشتند از، ولی فقیه حمایت کنند، انقلاب شود وشد. اگر حوزه به این سمت برود که نگرانی در اجرای منویات، ولی فقیه نباشد، البته دغدغه های، ولی فقیه و مراجع بسیار با هم متقارب است. اجرای این رهنمود‌ها در حقیقت اجرای رهنمود‌های ولایت هم است.

آیت الله خاتمی افزود: باید جلوی زمزمه جدایی دین از سیاست که نادرست است، گرفته شود. جلوی تفکری که انقلابی بودن را افتخار نمی‌داند و برای بی تفاوتی ارزش قائل است، را گرفت. این تفکردر مقابل انقلاب است. باید فرزند شهید بیش از اندازه در حوزه محترم باشد. این ارزش است و باید بیش از اندازه زنده بماند. فقیه در تراز انقلاب، کسی است که همراه، ولی فقیه حرکت کند که حجت شرعی درمسائل سیاسی است. اگر در شب اول قبر از ما سؤال کنند چرا در ۹ دی شرکت کرده اید، می‌گویم به دلیل پیروی از ولایت فقیه. این را از ما می‌پذیرند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: فقیه بمعنی الخاص کسی که در دفاع از شعار‌های انقلاب و از اصل نظام، تجاهر کند، ولی بعضی نمک خورده‌ها و نمک دان شکنان، با کمال وقاحت می‌گویند «آزادی زمان طاغوت بیشتر بود». شما خفقان دوران طاغوت را دیده اید که این گونه سخن می‌گوید؟!. در زمان رژیم سابق مخالف را زنده زنده داخل قفس شیر گرسنه می‌انداختند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها