علی باقری: دشمن می‌خواهد توان موشکی ایران را از بین ببرد

کد خبر: 929409

علی باقری گفت: دشمن می‌خواهد اول توان موشکی ما را از بین ببرد و بعد با استفاده از این ضعف به ما حمله کند، ولی ما بر سر توان بازدارندگی کشورمان با هیچ‌کس صحبتی نداریم.

علی باقری: دشمن می‌خواهد توان موشکی ایران را از بین ببرد

خبرگزاری تسنیم: قسمت نود و هفتم از برنامه بدون توقف، ۱۵ اسفندماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت، علی باقری، معاون دبیر سابق شورای امنیت ملی که به عنوان میهمان در این برنامه حضور داشت، در پاسخ به این سوال که «آیا در دوره شما در مذاکرات درباره مباحث موشکی هم صحبت شد»، اظهار کرد: نه به هیچ وجه صحبتی نبود، آن زمان جرأت نداشتند، حتی در مخیله‌شان هم نمی‌گنجید، خوب وقتی شما وارد عرصه حقوق می‌شوید و در عرصه حقوق مذاکره می‌کنی، توافق می‌کنی، اجراهم می‌کنی معلوم است که آن‌ها همه زیاده‌خواهی می‌کنند، آن‌ها که به دنبال حل مسئله نیستند، به دنبال دشمنی هستند.

وی ادامه داد: آن‌ها همه به دنبال این بودند که ظرفیت‌های قدرتی جمهوری اسلامی را بگیرند تا ضعیف‌تر شود، چون نمی‌توانستند جمهوری اسلامی را براندازند، خواستند ظرفیت‌هایش را کم کنند تا به ذهن مردم القا کنند که این نظام دینی نه در فن‌آوری هسته‌ای موفق است، نه توان دفاع دارد، نه در عرصه‌های علمی پیشرفت کرده، چون عده‌ای همین را می‌گفتند که چرا حالا که در عرصه هسته‌ای فشار می‌آوردند ما در عرصه‌های دیگر فعالیت نمی‌کنیم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ببینید در همه عرصه‌ها فن‌آوری پیشرفته کاربردی دوگانه دارد، چون اگر فن‌آوری‌های پیشرفته بخواهند به عینیت برسند نیاز به تحقیق و توسعه دارند تا نتیجه آن حاصل شود، پس بخش خصوصی که وارد این عرصه نمی‌شود، چون نه نتیجه‌اش معلوم است نه درآمد دارد، پس دولت‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند، دولت‌ها هم برای حفظ امنیت وارد این حوزه می‌شوند به همین جهت همه عرصه‌های علوم پیشرفته اول نظامی است بعد غیره، یعنی در گام نخست برای تولید سلاح از آن استفاده می‌شود و بعد زمینه‌های دیگر و اینجاست که آن‌ها راحت می‌توانند جلوی فعالیت‌ها را از همان ابتدا بگیرند. در زمینه قدرت موشکی نیز همین‌طور است آن‌ها بحث‌شان این است که ما را به عرصه گفت‌وگوی موشکی بکشانند.

باقری در این خصوص یادآور شد: اتفاقا عده‌ای هم در داخل می‌گویند خوب ما هم گفتگو می‌کنیم چه عیبی دارد؟ خیلی عیب دارد توان دفاعی یعنی ناموس یک کشور، مگر کسی بر سر ناموس خود مذاکره می‌کند ما در این عرصه نباید وارد شویم، چون آن وقت دشمن گام به گام جلو می‌آید و زیاده‌خواهی می‌کند، در عرصه هسته‌ای یک سازمان بین‌المللی هست حالا درست یا غلط یک معاهداتی هست، اما در مورد بحث موشکی هیچ سازمان و معاهده‌ای نیست اتفاقا این‌ها می‌خواهند ساختار ایجاد کنند برای همین قصد دارند ما را وارد این گفت‌گو‌ها کنند، اما ما بر سر توان بازدارندگی‌مان با هیچ کس صحبتی نداریم. دشمن می‌خواهد اول توان موشکی ما را از بین ببرد و بعد با استفاده از این ضعف به ما حمله کند.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که «چرا به جای اینکه توان و هزینه‌مان را در غرب کشور بگذاریم بر روی تمدن فرهنگی‌مان در شرق و آسیای میانه سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم» یادآور شد: این طور نیست که یک عده در شورای امنیت ملی نشسته باشند و بگویند خوب امروز به کجا برویم یا کدام منطقه خوش آب و هواتر است نیروهای‌مان را آنجا مستقر کنیم و یا آنجا سرمایه‌گذاری کنیم، بلکه همه این‌ها بر اساس اقتضائات منطقه‌ای پیش می‌آید قطعا ما در قفقاز و آسیای میانه به لحاظ سرمایه‌گذاری فرهنگی موفق بودیم، اما بعد می‌دیدیم همان زمان که در آنجا بر روی صدور فرهنگ‌مان تمرکز کریدم داعش آمده تا مرز آذربایجان.

وی ادامه داد: پس همه این‌ها بر اساس اقتضائات پیش آمده، اما مسئله اینجاست که آیا ما توانستیم از موفقیت‌هایی که بر اساس توان قدرتی‌مان به دست آورده بودیم بهره ببریم یا خیر؟ جمهوری اسلامی بر اساس تفکر انقلابی و با مبانی که داشت توانست ظرفیت‌های خود را در مقابله به دشمنان نشان دهد، اما بعد از آن نتوانستیم از این ظرفیت و قابلیت‌ها در عرصه سیاسی و اقتصادی استفاده کنیم. ما باید بعد از نشان دادن قدرت نظامی‌مان حضور و نفوذ منطقه‌ای‌مان را حفظ می‌کردیم تا بهره سیاسی و اقتصادی ببریم. وقتی ایران نقش اساسی در تثبیت صلح و آرامش در عراق را داشت چرا نقش اول اقتصادی را امروز ترکیه در عراق بازی می‌کند. ما با ساختار و تفکر جمهوری اسلامی قله‌هایی را فتح می‌کنیم، اما بعد می‌خواهیم با ساختار دموکراتیک غرب‌گرا از آن استفاده کنیم که نمی‌شود.

عضو ارشد تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین در پایان در پاسخ به این سوال که «نقش مردم در جهت‌گیری بین جناح‌های مختلف چیست» تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند: اگر از راه امام گم شویم یا خارج شویم قطعا ملت سیلی خواهد خورد، پس اصل و مبنا و معیار امام است و مبانی انقلاب ما و این باید در همه عرصه‌ها نمود داشته باشد. همین چند سال پیش عده‌ای آمدند در سالن اجلاس سران و گفتند هر انقلابی یک‌سری شعار دارد که برای یک ماه، یک هفته، یا چند سال تاریخ مصرف دارد، نه ۳۷ سال، خوب همین حرف‌هاست که در بین مردم انحراف ایجاد می‌کند مگر شعار‌های ما غیر از استقلال، آزادی، عدالت‌خواهی و مبانی دین‌مان بوده که حالا عوض شده باشد پس معیار همان مبانی انقلاب، دین و امام است و بر این اساس معیار آدم‌ها، ساحت‌ها و جناح‌ها در جمهوری اسلامی مشخص می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها