واکنش خسروی به اظهارات ترامپ: آمریکا ۴۰ سال است که مردم ایران را گزیده

کد خبر: 946014

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ با بیان اینکه ۱۶ تیر ماه گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران آغاز می‌شود، عنوان کرد: آمریکا امنیت جهانی را مجروح کرده و ۴۰ سال است ملت ایران را گزیده است.

واکنش خسروی به اظهارات ترامپ: آمریکا ۴۰ سال است که مردم ایران را گزیده

خبرگزاری فارس: «کیوان خسروی» سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به تهدید اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: «دیپلماسی و گَزِش» گزاره‌های متضادی است که تنها در مکتب ترامپیسم مفهوم پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکا پیش از این با اتخاذ راهبرد یکجانبه گرایی وخروج از پیمان‌های بین‌المللی، منطق گفتگو و دیپلماسی را «گَزیده» و امنیت جهانی را مجروح کرده است، اظهار داشت: ۴۰ سال است که آمریکا، ملت ایران را گزیده است، اما پادزهر «مقاومت فعال» همچنان ایران اسلامی را استوار و امیدوار به پیش می‌برد. خسروی تصریح کرد: ۱۶ تیرماه گام دوم کاهش تعهدات برجامی بر اساس پاراگراف‌های۲۶ و ۳۶ و با چارچوبی که صرفا جمهوری اسلامی ایران در مورد آن تصمیم خواهد گرفت، آغاز می‌شود.

*تهدید توئیتری ترامپ به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) در یک توئیت جدید، به صحبت‌های دیروز (چهارشنبه) «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در مورد گام دوم جمهوری اسلامی برای توقف اجرای برخی از تعهدات برجامی، واکنش نشان داد.

ترامپ در توئیتر نوشت: «ایران تهدید تازه‌ای کرده است. روحانی می‌گوید اگر توافق هسته‌ای جدیدی نباشد، آن‌ها اورانیوم را تا «هر میزانی که بخواهیم» غنی می‌کنند. ایران، مراقب تهدیداتت باش. ممکن است برگردند و تو را طوری بگزند که تا الان کسی این طور گزیده نشده است.»

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) در جلسه هیأت دولت صراحتاً خطاب به طرف‌های برجام با بیان اینکه «از ۱۶ تیر ما اقدام بعدی را انجام می‌دهیم، اگر می‌خواهید اظهار تأسف بکنید از همین حالا ابراز تأسف بفرمایید، اگر بناست بیانیه بدهید از همین حالا بدهید»، گفت: «در ۱۶ تیرماه سطح غنی‌سازی دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود. ما این تعهد را کنار می‌گذاریم به هر مقداری که دلمان خواست و به هر مقداری که ضرورت و نیازمان بود. غنی سازی را از ۳.۶۷ می‌بریم بالا و بدانید از ۱۶ تیر به بعد در زمینه راکتور اراک، اگر به تمام تعهداتی که کردید، طبق برنامه و زمانبندی عمل نکنید، ما راکتور اراک را به شرایط سابق برمی‌گردانیم، یعنی به شرایطی که به قول شما می‌گفتید خطرناک است و می‌تواند پلوتونیم تولید کند، مگر اینکه در مورد راکتور اراک به تمام تعهدات خودتان عمل کنید.»

روحانی به آمریکا و اروپا توصیه کرد که به منطق، میز مذاکره، تفاهم و احترام به قانون و احترام به مصوبات شورای امنیت سازمان ملل برگردند و افزود: «در این شرایط، همه ما به برجام عمل کنیم.»

رئیس جمهوری ایران تصریح کرد: «ما به برجام متعهد خواهیم ماند تا روزی که طرف مقابل در برجام متعهد بماند. ما به برجام صد در صد عمل می‌کنیم، آن روزی که طرف مقابل صد در صد عمل کند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها