روحانی: آماده‌ایم از خطا‌های گذشته برخی همسایگان بگذریم/لاریجانی:سران منطقه از سرنوشت صدام عبرت بگیرند

کد خبر: 955359

رئیس‌جمهور گفت: ما با همه همسایگان دست رفاقت و دوستی را دراز می‌کنیم و حتی آماده ایم از خطا‌های گذشته آن‌ها بگذریم.

روحانی: آماده‌ایم از خطا‌های گذشته برخی همسایگان بگذریم/لاریجانی:سران منطقه از سرنوشت صدام عبرت بگیرند

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام روحانی صبح امروز(یکشنبه) در آغازین روز هفته دفاع مقدس و در مراسم رژه نیروهای مسلح ضمن گرامیداشت یاد شهدا و حضرت اباعبدالله (ع) اظهار داشت: امروز ۳۹ سال از تجاوز افلقیان به سرزمین پاک ایران می‌گذرد و امروز زمانی است که باید یکبار دیگر فراز و نشیب دهه اول انقلاب را بازخوانی کنیم. انقلابی که برای استقلال و آزادی مردمش و برای تحقق حکومت مردمی و اسلامی مسیر خود را یافته بود و به پیروزی رسیده بود و می‌توانست برای کل منطقه و جهان استضعاف نیز باشد.

رئیس‌جمهور افزود: دشمنان انقلاب از همان روز اول روبروی ملت و اراده ملت تلاش مذبوحانه خود را آغاز کردند. از ایجاد ناامنی‌ها، توطئه برای تجزیه کشور، ترورها و ترور بزرگانی همچون شهید علامه مطهری، کسی که تفکر اعتدال اسلامی را تبیین کرد. دشمنان مدیران بزرگی همچون آیت‌الله بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر و دیگر عزیزان ما را به شهادت رساندند و به این هم اکتفا نکردند، طراحی کردند تا زیربناهای قدرت امنیتی و دفاعی ما را متزلزل کنند.

وی خاطرنشان کرد: اولین توطئه‌ طراحی انحلال ارتش توسط هم مزدوران راست و چپ بود. این توطئه طراحی و تبلیغ شده بود و از طرفی هم تلاش می کردند با کلمه حق، باطلی را دنبال کنند. اینکه به نام شورا می خواستند اساس نظم فرماندهی را به هم بزنند.

روحانی با اشاره به درایت های امام خمینی(ره) بیان کرد: نیروهای مسلح ما با فرمان امام خمینی (ره)، با وحدت و یکپارچگی و هماهنگی و حضور مردم در همه صحنه‌های نبرد هشت سال در برابر مزدوران و دشمنان اسلام مقاومت کردند، دشمنانی که از سلاح غرب، ایدئولوژی، شرق، چراغ سبز آمریکا و پول ارتجاع منطقه استفاده می‌کردند، اما ملت بزرگ ایران از هیمنه و سلاح شرق و غرب و پول ارتجاع عرب نهراسید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امام از پیش در برابر چنین توطئه‌ای با هوشیاری و مدیریت و درایت خود در اولین قدم به ارتش جمهوری اسلامی ایران استحکام بخشید. ثانیاً نیروی انقلابی جدیدی را به نام سپاه پاسداران بنیانگذاری کرد و در کنار این دو نیرو فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را صادر کرد. اینها سه پایه اصلی برای حفاظت و حراست از انقلاب و کشور ما و امنیت ملی ما بود.

وی ادامه داد: اگر این درایت امام نبود در آن شرایط سال‌های اولیه انقلاب و همه پیچیدگی‌هایی که کشور با آن مواجه بود، ممکن بود دشمنان به اهداف شوم خود دست یابند. نیروهای مسلح ما با فرمان امام(ره) و با وحدت و یکپارچگی نیروهای مسلح و با چراغ سبز آمریکا و با پول ارتجاع منطقه به جنگ مردم آمدند و سلاح های خود را به سینه مردم نشانه رفتند.

روحانی تاکید کرد: اما این ملت بزرگ، با وحدت، ایستادگی و یکپارچگی نه از هیمنه شرق و غرب ترسید و نه از سلاح های شرق و غرب هراسید و نه در برابر حمایت های سیاسی شرق و غرب ترسی به خود راه داد و در برابر پول ارتجاع عرب، بندرگاه ها و پایگاه هایی که در اختیار غرب قرار دادند، تردید بر خود راه نداد.

وی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: همان جنگی که در برابر خسارت‌های بسیار برای ما ارزش های فراوانی به ارمغان آورد و به تأیید مقام معظم رهبری، تمرین ایستادگی و مقاومت چندساله بود که امروز دشمنان این سرزمین را برای تجاوز به آب و خاک ما با تحمیل جنگ دیگر بر این ملت به تردید و پشیمانی واداشته و موجب شده است جرئت تصمیم گیری در برابر نیروهای مسلح بزرگ و ملت عزیز ایران ما نداشته باشند.

روحانی با اشاره به اینکه دشمن مدتی است جنگ اقتصادی و به تعبیر بهتر تروریسم اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است، متذکر شد: مردم ما در طول ۴۰ سال گذشته فشار تحریم‌ها را در مقاطع مختلف تحمل کرده‌اند و امروز با ایستادگی، هوشیاری، اتحاد و جهاد در میدان اقتصادی از این تنگه سخت عبور خواهند کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز همه کارآفرینان، سرمایه گذاران، مبتکران، شرکت های دانش بنیان و کارگران به عنوان سرداران و سربازان خط مقدم جنگ در برابر دشمن مستکبر و صهیونیسم جهانی هستند.

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم با اراده، ایستادگی و اتحاد از این مسیر سخت عبور کنیم و دشمن را وادار سازیم در برابر ملت ایران، انقلاب اسلامی و کشور عزیز ایران سر تعظیم فرو آورد. ما اهل تسلیم نیستیم بلکه ما مرد دفاع و ایستادگی هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما اهل تجاوز به مرزهای دیگران نیستیم، تصریح کرد: همانگونه که اجازه نخواهیم داد کسی به مرزهای ما تجاوز کند، بی‌تردید در این جنگ بزرگ اقتصادی که بر ملت ما تحمیل کردند و فشارهایی که بر مردم ما وارد می‌کنند در قدم اول برای نابودی انقلاب اسلامی است همانطور که در جنگ تحمیلی هم هدف اولشان نابودی انقلاب و از بین بردن ایران و تجزیه کشورمان بود و امروز هم همان هدف را با جنگ اقتصادی و جنگ روانی و تهدید جنگ نظامی علیه ملت ما دنبال می‌کنند و مردم ما را در برابر این مشکلات و فشارها قرار داده‌اند.

رئیس جمهور افزود: با وجود این ملت ما امتحان خود را همانطور که در هشت سال دفاع مقدس در برابر سربازان افلقیان و حزب بعث دادند امروز هم این توان دارند که در برابر قدرت های مستکبر ایستادگی کنند.

وی اظهار داشت: هر کجا که آمریکا و دشمنان ما در منطقه حضور پیدا کردند، به عنوان بازیگر امنیت زدا حضور یافتند و امنیت کشورهایی چون عراق، افغانستان، سوریه و خلیج فارس را از بین بردند و هر کجا حضور یافتند، ناامنی را با خود به ارمغان آوردند.

روحانی تاکید کرد: در مقابل هر کجا نیروهای مسلح ما حضور پیدا کردند، به عنوان بازیگر امنیت‌زا حضور یافتند و با خود امنیت را برای مردم آن مناطق به ارمغان آوردند و اگر در کنار مردم عراق سوریه، فلسطین و لبنان قرار گرفتند برای آنان امنیت به وجود آوردند و توانستند تروریست های وحشی را در این منطقه ریشه کن کنند؛ این فرق ما با دشمنان است.

رئیس جمهور گفت: ما همیشه به دنبال خیر، برکت، برادری و همبستگی برای مردم منطقه بوده‌ایم ولی قدرت‌های استکباری در رأس آن آمریکا همواره به دنبال ناامنی، بدبختی، مشکلات و تاراج منابع کشورهای منطقه بوده‌اند.

روحانی بیان کرد: در این مقطع حساس و مهم تاریخی در ابتدا به همسایگان خود اعلام می‌کنیم که ما به همه همسایگانمان دست رفاقت، دوستی و برادری دراز می کنیم و حتی آماده ایم از خطاهای گذشته آنان در این منطقه بگذریم، چرا که امروز در شرایطی قرار داریم که دشمنان اسلام و منطقه یعنی آمریکا، استکبار و صهیونیسم می‌خواهند از شکاف، فاصله و اختلاف بین ما سوءاستفاده کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: منطق ما، منطق خلیج فارسی است که امنیت آن از درون باشد و امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز درون‌زا است و نیروهای خارجی می توانند برای ملت ما و منطقه ما مشکل و ناامنی را به وجود آورند.

وی اظهارداشت: ما امسال در سازمان ملل متحد با شعار «ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه و ابتکار صلح هرمز» که خلاصه آن حُب و امید خواهد بود، حضور می یابیم.

روحانی ادامه داد: ما طرحی را در روزهای آینده در سازمان ملل پیش روی جهانیان خواهیم گذاشت مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای منطقه می‌تواند و اعلام می‌کند که امنیت منطقه، خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را با کمک کشورهای منطقه به وجود خواهد آورد و به دنیا اعلام می‌کند که حضور نیروهای خارجی می‌تواند برای منطقه، آبراههای جهانی و امنیت کشتیرانی و امنیت نفت و انرژی مشکل زا و خطرناک باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه راه ما ایجاد وحدت و هماهنگی با کشورهای منطقه است، گفت: کسانی که می خواهند حوادث منطقه را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دهند، همانند همه دروغ های افشا شده آنان است و اگر راست می گویند و به واقع دنبال امنیت منطقه هستند، چرا این همه سلاح خطرناک، هواپیما و بمب به منطقه ارسال می کنند؟ اگر راست می گویند پس منطقه ما را تبدیل به مسابقه تسلیحاتی نکنند و اگر دنبال امنیت منطقه هستند، از این منطقه فاصله بگیرند.

وی تأکید کرد: حضور دشمنان در منطقه ما همواره منجر به نقمت و بلا بوده است و هر چقدر از منطقه و ملت‌های ما فاصله بگیرند، به همان اندازه امنیت بیشتر برای منطقه ما به ارمغان خواهد آمد.

روحانی تصریح کرد: بی تردید امروز ملت ما در سایه اجرای فرامین مقام معظم رهبری و اتحاد همه ارکان کشور چون قوای سه گانه و نیروهای مسلح در برابر توطئه جدید با همکاری ملت و ایستادگی آنان پیروز خواهد شد و نخواهیم گذاشت دشمن ذلت را بر مردم ما تحمیل کند چراکه شعار ما آزادی و آزادیخواهی به پیروی از سالار آزادگان حضرت حسین ابن علی(ع) است.

اجازه ماجراجویی به آمریکا و دست‌نشاندگانش نخواهیم داد/ سران منطقه از سرنوشت صدام عبرت بگیرند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت تنگه هرمز همگام با سایر آبراه‌ها تامین می‌شود و وظیفه ایجاد امنیت برعهده نیرو‌های مسلح ایران اسلامی است و نیرو‌های مقتدر ما اجازه ماجراجویی در این منطقه حساس را به آمریکا و کشور‌های دست‌نشانده خود نخواهند داد.

به گزارش فارس، علی لاریجانی صبح امروز در مراسم رژه ملی نیرو‌های مسلح در بندرعباس، با گرامیداشت سی و نهمین سالگرد دفاع مقدس و استقامت و ایستادگی مردم و ایثار و فداکاری نیرو‌های مسلح کشور در برابر متجاوزان، اظهار داشت: امروز آغاز هفته دفاع مقدس است و صدام در شرایطی که انقلاب ایران به تازگی شکل گرفته بود، به کشور حمله کرد.

وی افزود: در شرایطی که ملت ایران اسلامی حکومت ۵۰ ساله رژیم پهلوی را که سیاست‌های ضد دین در پیش گرفته و با رژیم صهیونیستی در زد و بند بود، سرنگون کرد و تغییراتی را در نیرو‌های مسلح انجام داد، دست‌نشانده‌های استکبار جهانی با خیالی تباه به مسئله‌سازی علیه ایران دست زدند و با ترور مقامات و حرکات تجزیه‌طلبانه، سعی در فروپاشی انقلاب داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط، صدام به ایران حمله و خود را هشت سال درگیر جنگ علیه ملت ایران اسلامی کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه حمله صدام به ایران دارای نکاتی است که امروزه نیز می‌تواند برای کشور‌های منطقه راهگشا باشد اظهار داشت: نکته نخست حمله صدام این بود که او دچار توهم شد که می‌تواند با توجه به شرایط ایران اسلامی، قادسیه دیگری رقم بزند و بر همین اساس بر روی عرب و غیرعرب تکیه کرد.

وی ادامه داد: او (صدام) با مجوس خطاب کردن ملت مسلمان ایران، بدنبال این بود که به قلدر منطقه تبدیل شود، اما ندای انقلاب اسلامی وحدت میان امت اسلامی بود.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی پس از سرنگونی رژیم شاهنشاهی سفارت رژیم صهیونیستی را تعطیل و به جای آن فلسطین را جایگزین کرد و امروزه نیز ایران اسلامی تنها کشوری است که با صدای بلند از ملت مظلوم فلسطین دفاع می‌کند، اما در آن زمان صدام این ندا را نشنید و بازیچه دست کشور‌های مستکبر از جمله آمریکا شد و به حرکتی ارتجاعی دست زد و مسئله عرب و غیرعرب را مطرح کرد.

لاریجانی افزود: نکته دوم جنگ تحمیلی این بود که پس از سرنگونی رژیم شاهنشاهی، آمریکا که منافع خود در ایران را از دست رفته می‌دید، به دنبال ضربه زدن به ملت ایران برآمد و دست صدام را گرفت و با فرستادن فرستاده ویژه به سوی صدام او را تحت حمایت خود گرفت و صدام نیز با توهم تبدیل شدن به قدرت منطقه، حمایت آمریکا را پذیرفت.

وی گفت:، اما همین آمریکا وقتی دید صدام دیگر برای وی ارزشی ندارد با بهانه قرار دادن سلاح‌های شیمیایی، به عراق حمله و صدام را سرکوب کرد و آن فاجعه بزرگ را برای مردم عراق به بار آورد.

لاریجانی با اشاره به اینکه اعتماد دیگر سران و رهبران عرب منطقه به آمریکا نیز سرنوشتی مشابه آنچه بر صدام گذشت دارد، خطاب به سران منطقه اظهار داشت: کشور‌های عربی منطقه باید بفهمند آمریکا به آن‌ها نگاه ابزاری دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: توهین‌های مقامات کشور‌های عربی و اعلام اینکه هدف از برقراری ارتباط با آن‌ها تنها نفت و پول است، بسیار نا خوشایند است، ما بار‌ها اعلام کرده ایم کشور‌های اسلامی اعم از عرب و غیرعرب با هم برادر هستند و آرزو داریم با اخوت و برادری بهترین روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با هم داشته باشیم.

لاریجانی اضافه کرد: قدرت و ثروت و انرژی کشور‌های منطقه باید با یکدیگر جمع شود و در برابر اسرائیل قرار گیرد، نه اینکه ملت مظلوم یمن را به مسلخ ببرند.

وی گفت: صدام تصور می‌کرد نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در وضعیتی به هم‌ریخته هستند و ارتش نیز انگیزه‌ای برای دفاع از کشور ندارد، از همین رو فکر می‌کرد راحت کشور را تصرف می‌کند؛ حال آنکه فرزندان ایران در نیرو‌های مسلح از جمله ارتش، سپاه و بسیج و نیرو‌های انتظامی پرورش یافته مکتب امام حسین (ع) بوده‌اند و الگویشان سالار شهیدان بوده است.

نیرو‌های مسلح ما امروز کمر تروریسم را در منطقه شکسته‌اند

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نیرو‌های مسلح ما امروز قدرتمندتر از گذشته امنیت ایران و منطقه را برقرار کرده اند و سرمایه بزرگ برای ملت و سرمایه‌ای ارزشمند برای امنیت منطقه هستند که با قدرت خود توانستند پدیده شوم داعش و تروریسم را از کشور‌های عراق و سوریه محو کنند و کمر آن‌ها را بشکنند.

لاریجانی اظهار داشت: ایران اسلامی با تمام این اقتدار نیرو‌های مسلح خود، هیچ‌گاه در این چهل سال به کشوری تعرض نکرده است، در حالی که حق داشته کشور‌هایی را که در جنگ تحمیلی یاری‌گر صدام بودند و پول‌های هنگفت به او می‌دادند، تنبیه کند.

کشوری که ۴۰ میلیارد دلار به صدام کمک کرد، همچنان به حرکات خصمانه‌اش ادامه می‌دهد

وی ادامه داد: یکی از کشور‌های منطقه که در جنگ تحمیلی ۴۰ میلیارد دلار به عراق کمک مالی و تجهیزاتی کرد، همچنان به رفتار خصمانه علیه ایران ادامه می‌دهد، اما بداند حرکاتشان از چشم ما دور نیست و نیرو‌های مسلح ما چشم تروریست‌های دست‌نشانده آنان را همواره کور کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این کشور باید بداند، شاید بتواند با جریان‌سازی تروریست خلق کند و پرورش دهد و جان مسلمانان را در کشور‌های مختلف از جمله سوریه و عراق به مخاطره بیاندازد، اما در نهایت همین تروریست‌ها به جانشان می‌افتند و آن‌ها را نابود می‌کنند.

سران کشور‌های اسلامی از سرنوشت صدام، حسنی مبارک و بن علی عبرت بگیرند

لاریجانی با تاکید بر سیاست صلح‌طلبانه جمهوری اسلامی در مواجهه با کشور‌های اسلامی منطقه افزود: ملت ایران و نیرو‌های مسلح، همه کشور‌های اسلامی منطقه را برادر خود می‌دانند و قدرت آن‌ها را قدرت امت اسلام برآورد می‌کند و البته همواره اسرائیل را غده سرطانی دانسته و این رژیم اشغالگر را عامل نا امنی در منطقه می‌داند. ملت ما دفاع از ملت مظلوم فلسطین را وظیفه خود می‌داند چرا که تروریسم و رژیم صهیونیستی سم مهلک برای امت اسلامی است.

وی با اشاره به نگاه فریبکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشور‌های عربی منطقه بیان داشت: نگاه آمریکا و اسرائیل به کشور‌های اسلامی، ابزاری است و آن‌ها با فریب‌کاری و توطئه‌هایشان از جمله جنگ‌های برادرکشی، به دنبال چپاول امت اسلامی هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به سران کشور‌های اسلامی هشدار داد که از سرنوشت صدام و حسنی مبارک و بن علی عبرت بگیرند و تاکید کرد: تئوری‌هایی که مطرح می‌شود، از جمله تشکیل جبهه شیعه اشتباه است و ایران اسلامی کمک‌های فراوانی را به اهل سنت منطقه از جمله حماس و مردم عراق و سوریه کرده است.

لاریجانی با تاکید بر عزم ایران برای ایجاد و تقویت امنیت پایدار منطقه بیان کرد: امروز عامل مسئله‌سازی در منطقه، رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند و می‌خواهند با فریبکاری نقش خود در حوادث منطقه را کتمان و اهداف استعماری و چپاولگری خود را دنبال کنند، دولت‌های اسلامی باید به خود بیایند و مانع از اجرای معامله قرن و تضییع بیشتر حقوق فلسطینیان شوند.

نیرو‌های مسلح ما اجازه ماجراجویی را به آمریکا و دست‌نشاندگانش نخواهند داد

وی با اشاره به پیمان تامین امنیت تنگه هرمز گفت: امنیت تنگه هرمز همگام با سایر آبراه‌ها تامین می‌شود و وظیفه ایجاد امنیت برعهده نیرو‌های مسلح ایران اسلامی است و نیرو‌های مقتدر ما اجازه ماجراجویی در این منطقه حساس را به آمریکا و کشور‌های دست‌نشانده خود نخواهند داد و قطعا نتیجه این ماجراجویی برای آن کشور‌ها از جمله آمریکا پشیمانی خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه نیرو‌های مسلح سرمایه‌های کشور برای آبادانی و توسعه هستند، خطاب به احزاب سیاسی کشور گفت: برای حفظ وحدت، از حواشی دوری کنید و موجبات عزت و سربلندی برای ملت ایران را فراهم کنید تا مشکلات امروز کشور نیز رفع شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها