تحلیلگر سیاسی: رفتن دولت به مصلحت نیست

کد خبر: 963826

یک تحلیلگر مسائل سیاسی رقابت ایده‌ها در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی را بهترین راه برای خروج از شرایط فعلی کشور دانست.

تحلیلگر سیاسی: رفتن دولت به مصلحت نیست

خبرگزاری تسنیم: بالا بودن سطح نارضایتی از عملکرد دولت آقای روحانی که در تمام نظرسنجی‌ها مشهود است و همچنین ماجراهای اخیر درباره نحوه‌ی اعمال تصمیم بنزینی که این نارضایتی‌ها را به اندازه‌ی قابل توجهی تشدید کرده است و نیز تصویری که از دولت فعلی شکل گرفته مبنی بر اینکه نه‌ ایده‌ی مهمی برای اداره اقتصاد دارد و نه از یک اراده و توان جدی اجرایی قوی بهره می‌برد، سوالات مختلفی را طی ماه‌ها و بخصوص روزهای اخیر ایجاد کرده است.

هر کسی از ظن خود و بر اساس «توصیفی» که از شرایط دارد و «تحلیلی» که از آن صورت می‌دهد، «توصیه‌» و «تجویز»های بخصوصی نیز درباره چگونگی برون‌رفت از شرایط فعلی ارائه می‌کند. برخی بی‌باکانه از ضرورت کنارکشیدن دولت آقای روحانی به نحو دموکراتیک سخن می‌گویند و عده‌ی بسیاری نیز هستند که چنین شوکهای سیاسی در کشور را موجب پرت شدن اقتصاد از پرتگاه و شکل‌گیری ناامنی و خسارت‌های بسیار دیگر توصیف می‌کنند.

با این حال همگان درباره‌ی اینکه باید «ایده‌هایی برای برون‌رفت» از وضعیت موجود ارائه شود متفق‌اند؛ اما بر سر این مسئله‌ نیز میان عقلا اتفاق نظر وجود دارد که هرگونه برون‌رفتی باید از مسیر سازوکارهای رسمی موجود سیاسی در کشور طی شود. خبرگزاری تسنیم در همین باره در سلسله گفتگوها و یادداشت‌هایی که از صاحب‌نظران در کشور اخذ خواهد شد، به طرح ایده‌های آنان می‌پردازد.

در اولین گام ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم در این باره می‌گوید:‌ نارضایتی عمومی تا حدی درست است. مردم اجمالا از وضعیت اداره کشور که بخش عمده‌‌ی از آن شامل دولت می‌شود، رضایت مطلوب ندارند. منظورم از رضایت مطلوب هم آن حدی از رضایتمندی است که باید بین حکومت و مردم وجود داشته باشد.

وی بر همین اساس ادامه داد: قاعدتا قوه مجریه همیشه موتور حرکت کارآمدی هر نظامی است یعنی اگر این موتور خوب کار کند و دولت کارآمد باشد، هم سطح رضایتمندی مردم بالاتر خواهد رفت و هم مقداری از کاستی‌های بقیه بخش‌های حاکمیت را می‌پوشاند. اما اجمالا می‌خواهم بگویم که این نارضایتمندی متوقف به دولت نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص برخی راه‌حل‌های مطرح شده از جمله برکناری دولت برای بهبودیافتن فضای کشور تصریح کرد: با توجه به شرایطی که وجود دارد و ناکارآمدی‌هایی که از دولت می‌بینیم، خود دولت استعفا نمی‌دهد اما آیا مجلس، دولت را استیضاح می‌کند؟ پاسخ به این سوال هم منفی است.

ایمانی خاطرنشان کرد: از آنجا که تنها چند ماه از عمر مجلس دهم باقی مانده، بعید است که نمایندگان مجلس بخواهند دست به چنین کار بزرگی مانند استیضاح رئیس‌جمهور بزنند و قاعدتاً این کار به لحاظ اجرایی هم نشدنی است. هرچند که برخی معتقد باشند استیضاح دولت باید انجام شود اما عملا این کار نخواهد شد چون این مجلس، مجلسی نیست که بتواند چنین کارهای بزرگی انجام دهد.

وی افزود: بارها در مورد استیضاح وزرا هم دیدیم که برخی از نمایندگان پس از مدتی امضاهای خود را پس می‌گیرند لذا این مجلس نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد. این مجلس در این حد از توانایی و قدرت نیست که بتواند این وزنه را بلند کند ولو اینکه این کار درست باشد که البته تاکید می‌کنم که این کار به مصلحت نیز نیست چون کشور را تحت فشار و تنش قرار می‌دهد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی برهمین اساس اضافه کرد: به دلیل فشارهای داخلی و خارجی و مشکلات سخت اقتصادی که داشتیم و در پیش خواهیم داشت، هرگونه تنش و ناآرامی برای کشور سم است و کشور باید در آرامش به سر ببرد. اگر هرگونه تلاطمی در کشور به وجود بیاید، بر شرایط جامعه بسیار اثرگذار است.

ایمانی گفت: همه ملاحظه کردیم که افزایش قیمت بنزین چه تنشی در کشور ایجاد کرد حالا در نظر بگیرید که موضوعی مانند تغییر دولت، چه میزان بر جامعه اثر می‌گذارد لذا هرگونه بی‌تدبیری ناشی از قصور یا تقصیر به شدت برای کشور مضر است و باید در این دوران که تحت تحریم‌های شدیدی هستیم، تلاش کنیم تا با آرامش و تدبیر این شرایط را پشت سر بگذاریم.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و با تاکید بر اینکه مجلس کارآمد و قوی در هرحال مورد نیاز کشور است، تصریح کرد: تشکیل مجلس قوی ربطی به کارآمدی یا ناکارآمدی دولت ندارد. اگر دولت کارآمد هم باشد، مجلس کارآمد آن دولت را کارآمدتر می‌کند. بنابراین مجلس ضعیف هیچ وقت مطلوب نیست.لذا تمام جریانات سیاسی و رسانه‌ها باید تلاش خود را معطوف این کنند تا مردم انتخاب داشته باشند که منجر به تشکیل یک مجلس قوی شود. صرف نظر از اینکه سرنوشت دولت آقای روحانی چه خواهد شد.

ایمانی با تاکید بر اینکه «رقابت ایده‌ها» یک راهکار موفق برای خروج از شرایط موجود است و علاوه بر اینکه موجب تشکیل مجلسی قوی می‌شود به ایجاد شور انتخاباتی هم کمک می‌کند، به نکاتی اشاره کرد که باید در انتخابات آتی مورد توجه قرار گیرد و گفت: تمام کاندیداها و جریانات سیاسی باید به لحاظ اجتماعی و سیاسی، فضای کشور را آرام نگه دارند و از هرگونه آلوده کردن فضای سیاسی بپرهیزند. همچنین کاندیداها باید برای معرفی جریان و ایده خود تلاش کنند و از اتهام‌زنی برای حذف رقیب حتی به قیمت موفقیت خودشان، پرهیز کنند تا فضای کشور آرام شود.

وی ادامه داد: خود این موضوع یکی از فاکتورهای مهم برای امیدبخشی به مردم است. اگر مردم ببینند که هرکدام از کاندیداها به رقیب خود می‌گویند: "دزد" و آن یکی به دیگری می‌گوید: "فاسد"، مردم به این جمع‌بندی می‌رسند که همه کاندیداها مشکل دارند و به هرکدام که رای بدهند، مشکل دیگری بر مشکلات کنونی اضافه می‌شود لذا این اقدام ناامیدی را افزایش می‌دهد در حالیکه فضای کشور باید فضای سالم رقابتی باشد و از اتهام‌زنی‌ها و حذف دیگران پرهیز شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود بر این موضوع هم تاکید کرد که هر کاندیدایی باید از ایده‌هایش برای حل مشکلات کنونی کشور صحبت کند و بگوید که چه برنامه‌ای برای آینده کشور دارد. همچنین سخنان کاندیداها باید امیدبخش باشد نه اینکه فضای جامعه را سیاه‌نمایی کنند و بعد بگویند: "اگر من بیایم همه چیز خوب می‌شود".

ایمانی افزود:‌ کاندیداها باید به مردم اجازه فکر کردن بدهند و از هیجانی و احساسی کردن فضای کشور بپرهیزند. همچنین باید ارتباط جریان ثروت و قدرت در انتخابات از بین برود نه اینکه ثروت تعیین کننده نتیجه انتخابات باشد. لذا اگر این اتفاقات رخ دهد تا حدی فضای امیدبخش برای کشور بوجود می‌آید.

وی در پایان به همه دلسوزان کشور توصیه کرد مردم را به آینده کشور امیدوار کنند نه اینکه برای پیروزی خود به سیاه‌نمایی و اتهام زنی دست بزنند. چون اگر این کشتی که داخلش نشستیم، سوراخ شود، همه را با هم به پایین می‌برد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها