۲ وظیفه اصلی مبلغان دینی از زبان رحیم‌پور ازغدی

کد خبر: 964632

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مبلغان دینی باید در انتخاب آیات و روایات دقت داشته باشند و سطح مخاطب خود را نیز در نظر داشته باشند.

۲ وظیفه اصلی مبلغان دینی از زبان رحیم‌پور ازغدی

خبرگزاری تسنیم: حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست معرفت بصیرتی مبلغان و مسئولان جلسات خانگی که با مشارکت سازمان بسیج مداحان و مدیران هئیات مذهبی کشور و استان خراسان رضوی، سازمان بسیج جامعه زنان کشور و مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، پیرامون موضوع «بررسی ظرفیت‌ها و آسیب‌شناسی جلسات خانگی و نقش آن در اجتماع» به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: امروز ابزاری همچون فضای مجازی، اینترنت و ماهواره تهدیدهای جدیدی برای تضعیف عقاید مردم است، اما فرصت‌های جدیدی نیز محسوب می‌شود که در قرن‌های گذشته نبوده است.

وی با بیان اینکه جلسات خانگی در نهادینه کردن دین در دل افراد از کارکرد بالایی برخوردار است، افزود: ثمره این جلسات می‌تواند به دو صورت بروز کند، ممکن است به سوی گمراهی حرکت کند یا زمینه کاشت اولین بذر توحید و ایمان در دل مخاطبان را ایجاد کند.

رحیم پور ازغدی ابراز کرد: مقابله با انحراف، تحجرگرایی و روشنفکربازی در جلسات خانگی ضروری است، چرا که انکار عالم غیب، مساوی دانستن ایمان با خرافه‎گرایی و عبور تشریفاتی از کنار قرآن و سنت در واقع کنار گذاشتن عقل و سنت است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه برخی از جلسات به‌ جای اینکه عامل تهذیب نفس، دعوت به دین، آگاهی از دستورات الهی باشد موجب ترویج جعلیات و خرافات می‌شود، گفت: جاهل‌پروری و ارائه یک دین عوامانه که نه حکمت و نه تهذیب نفس در آن است یکی از آسیب‌های جلسات خانگی است.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: نتیجه جلسات خانگی تربیت افرادی است که بعدها منشأ آثار علمی شده‌اند و در دوران کودکی و نوجوانی با قرآن و نهج‌البلاغه از طریق همین جلسات آشنا شده و مسیر زندگیشان را انتخاب کرده‌اند.

وی افراط و تفریط، فرقه سازی، گزینش و برداشت ناصحیح از آیات و روایات و عدم رعایت ظرفیت‌های عقلی را از مهمترین آسیب‌های جلسات خانگی برشمرد و گفت: مواظب باشید این جلسات موجب مأیوس شدن مخاطبان شود.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه فرقه سازی از دیگر آسیب‌های جلسات خانگی است، خاطرنشان کرد: بانوان به دلیل داشتن روحیه حساس تاثیرپذیری بیشتری دارند، لذا ممکن است افرادی از این فرصت استفاده و مریدانی از بین خانم‌ها برای خود پیدا کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه زن اصل و رکن خانواده است که در برخی مسائل نقش مستقیم دارد و در برخی از عرصه‌ها با واسطه نقش ایفا می‌کند، گفت: در اوایل انقلاب عده‌ای از زنان در صف اول مبارزه با ستمگران فعالیت می‌کردند که محصول همین جلسات خانگی بودند.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغ می‌فرماید آن‌ها که از قول ما حدیث می‌خوانند چهار دسته هستند، سه دسته از چهار دسته روایاتی که نقل می‌کنند، غلط است، افزود: با توجه به این فرمایش باید دقت کنیم که جلسات خانگی دچار افراط و تفریط و گزینش‌های غلط و انحراف نشود.

رحیم پور ازغدی خائن کسانی که دین برایشان ابزار کاسبی محسوب می‌شود را دسته اول راویان حدیث دانست و گفت: این افراد برای رسیدن به شهرت، پول و ریاست تملق صاحبان قدرت و ثروت می‌کنند، دروغ می‌گویند، تفسیر به رأی می‌کنند تا به هدفشان برسند.

وی افزود: دسته دوم کسانی هستند که خوب و صادق‌اند و نیتشان تبلیغ دین است، اما عقلشان کم است و با و هم به سراغ حدیث می‌روند و برداشت سطحی خود را بیان می‌کنند، قصد بدی ندارند اما روایتی را انتخاب می‌کنند از نظر سند مشکل دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دسته سوم با دین گزینشی برخورد می‌کنند و یک حدیث را بدون توجه به نسخه آن برای مخاطب بیان می‌کنند، تصریح کرد: در بیان احادیث باید به فهم مخاطب نیز توجه کنیم و نکات را با توجه به مخاطب و زمان بیان کنیم.

وی با بیان اینکه دسته چهارم دارای شعور و تقوا هستند که تعداد این گروه کم است، اظهار کرد: مبلغان باید مروت اخلاقی را رعایت کنند، عرف در بسیاری مسائل حکم فقهی را عوض می‌کند، لذا توجه به اصلی و فرعی کردن و اهم و مهم کردن یک امر ضروری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مبلغان در نحوه گزینش و نقل قرآن و حدیث باید دقت کنند، گفت: مبلغ دین باید خود را به‌ جای مخاطب بگذارد، خود را با او تطبیق دهد و ببیند چه شبهاتی دارد، چرا که اگر این کار را نکند تبلیغش بی‌نتیجه خواهد شد بنابراین انتخاب آیات و روایات باید متناسب با سوالات و مشکلات مخاطب صورت بگیرد.

رحیم پور ازغدی انتقال تجربیات به یکدیگر، مشورت و تبادل نظر با توجه به آیات و روایات را از روش‌های راهبردی تبلیغ دین برشمرد و ابراز کرد: اگر مسئولان و متولیان جلسات خانگی با اخلاص و در راستای رضای خدا کار تبلیغ دین را انجام دهند به نتیجه پربار خواهند رسید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها