«منصور غلامی» دومین کارت زرد را هم گرفت

کد خبر: 967246

نمایندگان مجلس پاسخ‌های غلامی وزیر علوم را قانع‌کننده تشخیص نداده و باز هم به وی کارت زرد دادند.

«منصور غلامی» دومین کارت زرد را هم گرفت

خبرگزاری فارس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲ دی) پاسخ‌های منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سوال ملی پروانه سلحشوری نماینده تهران و ۴ نماینده دیگر را قانع‌کننده تشخیص ندادند.

وزیر علوم باز هم از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفت. این در حالی است که وی پیش از این هم از پارلمان کارت زرد گرفته بود.

سوال ملی پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران از وزیر علوم درباره «علت تبعیض وزارت علوم درباره جذب خانم‌ها در این وزارتخانه به عنوان عضو هیأت علمی» بود.

از ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن پارلمان فقط ۷۷ نماینده پاسخ‌های وزیر علوم را قانع‌کننده تشخیص داده و ۸۲ نماینده این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانستند ضمن اینکه ۳ رأی نیز ممتنع بود.

فضای تحصیلات عالی برای زنان به خوبی فراهم است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فضای تحصیلات عالی برای زنان در کشورمان به خوبی فراهم است.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال پروانه سلحشوری مبنی بر علت تبعیض در جذب فارغ التحصیلان زن به عنوان هیئت علمی، گفت: قطعا همواره تلاش ما این بوده از خانم‌ها در آموزش عالی کشور استفاده شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر جمعیت دانشجویی کشور حدود ۳.۵ میلیون نفر است که ۵۲ درصد آن‌ها را دانشجویان خانم تشکیل می‌دهند و نشان می‌دهد در موضوع تحصیلات عالیه خانم‌ها موقعیت بسیار خوبی دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بین دانشجویان کارشناسی ارشد ۴۶ درصد خانم هستند و در بین جمعیت دانشجویان دوره دکتری ۴۴ درصد خانم هستند بنابراین فضای تحصیلات عالیه برای خانم‌ها در کشورمان به خوبی فراهم است.

غلامی متذکر شد: افزایش جمعیت دانشجویی خانم‌ها پس از انقلاب اسلامی یک روند و جریان تدریجی را طی کرده و روز به روز افزایش داشته است.

وی بیان کرد: تعداد اعضای هیئت علمی خانم در سال ۸۸، ۲۲۰۰ نفر بود که در سال ۹۲ به ۵۷۰۰ نفر و در بهمن ۹۷ به ۱۲ هزار نفر رسید و این مسئله حاکی از آن است که همه ساله جذب اعضای هیئت علمی زن ارتقاء پیدا کرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: ما هیچ‌گونه تبعیضی در جذب زنان به عنوان اعضای هیئت علمی قائل نشده‌ایم و اگر کسی موردی در این زمینه دارد، به ما ارائه دهد تا آن را رسیدگی کنیم.

غلامی با بیان اینکه ۲۱ درصد از جمعیت اعضای هیئت علمی کشور را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: ذکر این نکته حائز اهمیت است که وزارت علوم دخالت مستقیمی در جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها ندارد، اما همواره تأکید ما بر این بوده که در بخش‌های مختلف آموزشی و دانشگاهی کشور، از ظرفیت زنان استفاده شود و تأکید می‌کنم که هیچ منعی برای استفاده از جمعیت زنان در اداره امور دانشگاه‌ها نمی‌بینیم.

وی افزود: در مجموع ۱۴ دانشگاه دولتی تک‌جنسیتی مربوط به زنان داریم که نماینده سؤال‌کننده گفت «چرا در این دانشگاه‌ها هم بعضاً از نیرو‌های مَرد استفاده شده است»؛ این مسئله به دلیل وجود برخی مسائل و مشکلات بسیار زیاد است و زنان نمی‌توانند تمام‌وقت در این بخش‌ها فعالیت کنند و بعضاً برخی زنان خودشان از پذیرفتن این سِمَت‌ها استقبال نمی‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که ظرفیت حضور زنان در دانشگاه‌ها و بخش‌های علمی کشور را افزایش دهیم، اظهار داشت: از ۲۲۰ پست ستادی در وزارت علوم، ۱۱۶ پست در اختیار زنان است و این مسئله حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد این مسئولیت‌ها به زنان داده شده است، اما در بخش معاونت‌های وزارت علوم اقرار می‌کنم که وضعیت این‌گونه نیست.

غلامی اظهار داشت: البته دو مدیرکل وزارت علوم و همچنین رؤسای چند پژوهشکده در وزارت علوم از زنان هستند و ما همواره به ظرفیت زنان برای اداره بخش‌های آموزشی و دانشگاهی کشور توجه می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که وضعیت حضور آنان در این عرصه‌ها را ارتقاء دهیم.

وی گفت: هر جا زنان مسئولیت پذیرفتند، تمام وقت و انرژی خود را صرف مدیریت کردند و شاید علت آنکه در برخی از جاها، آنان از پذیرفتن برخی سمت‌ها استقبال نمی‌کنند این است که زنان وظیفه مدیریت منزل را هم بر عهده دارند و حضور تمام وقتشان در پست‌های مدیریتی ممکن است آسیب‌زا باشد، اما با همه این مسائل، ما به دنبال آن هستیم که ظرفیت حضور زنان در بخش‌های دانشگاهی کشور را تقویت کنیم.

باید وضعیت زنان در دانشگاه‌ها ارتقاء یابد

در ادامه پروانه سلحشوری در طرح سؤال از وزیر علوم، گفت: آمار‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران جزء چهار کشور آخر در زمینه شکاف جنسیتی است و چه کسی در این باره باید احساس مسئولیت کند و جایگاه زنان را ارتقاء دهد.

وی با انتقاد از وضعیت جذب زنان در هیئت علمی دانشگاه‌ها، اظهار داشت: انتظار داشتیم که در دولت روحانی برای ارتقای وضعیت زنان، اقداماتی انجام شود، اما هیچ اتفاقی رخ نداد و سؤال ما از آقای غلامی این است که «آیا خود شما مخالف حضور زنان در رده‌های مدیریتی وزارت علوم و دانشگاه‌ها هستید یا اینکه از جایی مدیریت می‌شود که زنان را در رده‌های بالا به کار نگیرید؟»

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه شما باید وضعیت زنان را ارتقاء دهید، افزود: توسعه پایدار، از زنان به عنوان عاملان توسعه یاد می‌کند، اما در کشور ما رویه این چنین نیست و باید همه به دنبال آن باشیم که مشکلات زنان را حل و فصل کنیم.

سلحشوری تصریح کرد: ۶ نفر زنِ مسئول در کل وزارتخانه علوم داریم که این آمار فاجعه‌بار است و متأسفانه وزیر علوم هم هیچ اطلاعات درستی در این زمینه به ما ارائه نداد و بر این اساس، بنده توضیحات وی را قانع‌کننده ندانستم.

«منصور غلامی» دومین کارت زرد را هم گرفت

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر علوم در مورد انتصاب مدیران مرد برای دانشگاه‌های دخترانه قانع نشدند و دومین کارت زرد وزیر علوم در جلسه علنی روز دوشنبه صادر شد.

به گزارش مهر، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی دومین سوال از وزیر علوم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در سوال خود از منصور غلامی به انتصاب مدیران و معاونین مرد برای دانشگاه‌های دخترانه اعتراض کرد و پس از پاسخ‌های وزیر، مدارکی را مبنی بر تخلفات سنگین مدیران دانشگاه‌ها ارائه کرد.

نمایندگان پس از ارائه مدارک نماینده سبزوار و استماع پاسخ‌های وزیر علوم، با ۹۷ رای موافق، ۷۹ مخالف، ۳ ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و دومین کارت غلامی در جلسه علنی روز دوشنبه صادر شد.

نگاه جنسیتی برای انتخاب مدیران دانشگاهی نداریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نگاه جانبدارانه و جنسیتی برای انتخاب مدیران دانشگاهی نداریم.

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال حسین مقصودی نماینده سبزوار از منصور غلامی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار گرفت.

این سؤال در مورد علت انتصاب رئیس و معاونان مرد برای دانشگاه های دخترانه بود.

در ابتدای جلسه، غلامی وزیر علوم گفت: انتخاب مدیران با شرایط موجود آنها صورت می گیرد. اگر تخلفی حین خدمت اتفاق بیفتد، قابل پیش بینی نیست و راه حل آن رسیدگی به تخلفات و برکناری مدیر است.

وی با بیان اینکه هیچ‌کس از تخلف یک مدیر دفاع نمی کند، افزود: این تخلفات بعد از انتصاب اتفاق می افتد و رسیدگی به تخلفات نیز فرآیند قانونی دارد. اگر در هیئت های نظارتی تخلف مدیری ثابت شود، برخورد می شود.

وزیر علوم گفت: فضایی که بر علیه یک مدیر یا مجموعه مدیریتی شکل می گیرد، نگرانی هایی را ایجاد می کند که بر روند کار آنها تأثیرگذار است.

غلامی تصریح کرد: طبق آیین نامه استخدامی، انتصاب فردی که دارای قرارداد پیمانی است به عنوان مدیر محدودیت و ممنوعیت دارد و تنها با اجازه هیئت امنا امکانپذیر است. علاوه بر این ما تلاش داریم از ظرفیت سایر دانشگاه ها و مدیریت آنها برای اداره دانشگاه های کوچک استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: اینکه تصور شود اگر مدیریت هر دانشگاه توسط هیئت علمی همان دانشگاه انتخاب شود به مصلحت آن مرکز است، اشتباه است. مدیریت ستادی وزارت علوم نگاه جانبدارانه مبنی بر عدم استفاده از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها ندارد.

وزیر علوم با بیان اینکه برای دانشگاه های تک جنسیتی نیز به دنبال مدیران توانمند هستیم، افزود: اگر این مدیران از میان خانم ها باشند، اولویت قائل می شویم. نگاه جانبدارانه و جنسیتی برای انتخاب مدیران نداریم. زنان همان طور که در بخش های علمی حضور دارند، میتوانند در مدیریت نیز حضور داشته باشند.

غلامی گفت: برای ایجاد تناسب مدیران زن و مرد به زمان نیاز داریم.

انتخاب روئسای دانشگاه‌ها مبانی سیاسی دارد

در ادامه جلسه، حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: من از یک دانشگاه نام نمی برم و سؤال من ملی است. شما یک سال و نیم زمان داشتید اما کاری انجام ندادید و دیشب اقدام کردید و رئیس دانشگاه را تغییر دادید.

وی افزود: این مشکلات را ضعف نظارتی شما ایجاد کرده است. شما یک تیم بازرسی به این دانشگاه فرستادید که در مرداد سال ۹۷ گزارش خود را به شما ارائه دادند و تخلف را محرز دانستند اما اقدامی انجام ندادید.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با تأکید بر اینکه انتخاب رؤسای دانشگاه ها در دوران مدیریتی غلامی سیاسی بوده است، گفت: در ماجرای اخیر تیم بازرسی شما حق را به استاد دانشگاه داد اما شما به جای در نظر گرفتن این گزارش، به استاد دانشگاه اعلام کردید که به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

مقصودی تصریح کرد: وزارت صنعت هم گزارشی از تخلفات رئیس این دانشگاه ارائه داده است. عدم نظارت حضرتعالی موجب شده است یک و نیم تُن گوشت سهمیه دختران در بازار آزاد به فروش برسد. علاوه بر این، جزئیات تخلف سه میلیاردی این دانشگاه به دفتر شما ارسال شد.

وی با انتقاد از عدم وجود امکانات مناسب برای دانشجویان دختر در این دانشگاه گفت: در خوابگاه های دانشجویان این دانشگاه زیر تُشک دختران مار پیدا می شود.

این نماینده مجلس با تأکید بر لزوم تغییر گفتمان دانشگاه ها گفت: ما شما را انتخاب کردیم تا گفتمان دانشگاه ها تغییر کند اما این اتفاق نیفتاد. در دوران شما سیاسی کاری در دانشگاه ها حاکم شده است. ۸۵ درصد دانشجویان با پول به دانشگاه می روند. شما دانشگاه ها را فروخته اید.

مقصودی خطاب به غلامی گفت: شما دانشجویان را در حضور بنده و آقای کاتب تهدید کردید که آنها را به کمیته انضباطی معرفی می کنید.

در پایان مقصودی اعلام کرد که از پاسخ های وزیر قانع نشده است و سؤال به رأی نمایندگان گذاشته شد.

وکلای ملت با ۹۷ رأی موافق، ۷۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ های وزیر علوم قانع نشدند و دومین کارت زرد وزیر علوم در جلسه علنی روز دوشنبه صادر شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها