انبارلویی: سخن گفتن از پساکرونا زود است

کد خبر: 986725

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه فعلا سخن گفتن از پساکرونا زود است، گفت: ما نه تنها هنوز از کرونا عبور نکرده‌ایم بلکه هنوز نمی‌دانیم چه تاثیراتی بر مناسبات جامعه جهانی خواهد گذاشت.

انبارلویی: سخن گفتن از پساکرونا زود است

خبرگزاری فارس: شیوع و گسترش ویروسی ناشناخته بنام کووید-۱۹ از ووهان چین آنقدر سریع و غیر منتظره بود که اکنون تعداد مبتلایان به این ویروس در دنیا به یک میلیون و۶۱۵ هزار و ۴۹ نفر رسیده است و نزدیک به صدهزار نفر هم در دنیا اکنون جان باخته‌‌اند.

همه‌گیری این ویروس و شیوع و گسترش آن در ۲۰۵ کشور دنیا سبب شده که جهان را به سمت یک تعطیلی و قرنطینه خود خواسته سوق دهد و همین امر بر روی بسیاری از رفتارهای روز مره اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و حتی مناسبات بین‌المللی هم تاثیر گذاشته و جامعه شناسان بر این باورند که دنیا پس از این ویروس دستخوش تغیرات اساسی در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بین‌الملل و فرهنگی خواهد شد.

محمدکاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، در همین باره گفت: بسیاری از اندیشمندان و فلسوفان سیاسی دنیای پساکرونا را مطرح می کنند و این تحلیل آنها به وضعیتی که کرونا در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مناسبات جهانی گذاشته بر می‌گردد و الان دستور کار هر یک از رهبران و دولت‌های گوناگون در سرتاسر جهان هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب موضوع کروناویروس و حفظ سلامت شهروندان خود در مقابل این ویروس است.

وی افزود: امروز دولت‌ها برای زنده ماندن شهروندان خود می‌جنگند و این سبب شده بسیاری از پروتکل‌ها بین دولت‌ها بهم بریزد و همه اکنون در جست و جوی یک راه حل برای این پدیده جدید بر روی کره زمین هستند.

انبارلویی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ یک از آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌های پزشکی و علمی نتوانسته‌اند به واکسنی برای مقابله با این ویروس دست یابند و ویروس کرونا را درمان کنند بنابراین تنها راه مقابله با این ویروس پیشگیری و تجربیات دیگر کشورها همچون ایتالیا، چین، ایران و اسپانیا در مبارزه با این ویروس است .

این کارشناس مسائل سیاسی به شیوع طاعون و سپس آنفولانزای اسپانیایی در اروپا اشاره و تاکید کرد: ویروس کرونا هم چیزی شبیه آنفولانزای اسپانیایی است اما نکته مهم این است که ویروس هژمونی آمریکا و قدرت اروپا را زیر سوال برده چرا که در گذشته آمریکا سعی داشت در مقابل هر پدیده‌ای پرچم‌دار حل آن معضل و مشکل باشد اما امروز می‌بینیم که آمریکا و اروپا چه وضعیتی دارند.

وی با تاکید بر اینکه فعلا سخن گفتن از پساکرونا زود است، گفت که ما نه تنها هنوز از کرونا عبور نکردیم بلکه هنوز نمی‌دانیم چه تاثیراتی بر مناسبات جامعه جهانی خواهد گذاشت اما مسئله‌ای که اکنون می توانیم با اسنباط سخن بگوییم بازگشت مردم به معنویت است.

انبارلویی بر این باور است که در اقصی نقاط جهان مردم در برابر این ویروس به دعا و استغاثه روی آورده‌اند و از این حیث مسئله مهم می‌شود که قرن بیستم و بیست و یکم قرن الحاد و نفی قیامت و خداوند بوده و حتی در لوای آن نظام‌های سکولار و لائیک شکل گرفته است بنابراین مردم در برابر این مشکل از دولت‌ها نا امید شده‌اند و از خداوند منان کمک و یاری می‌جویند و از این رو می توان در قرن حاضر به عنوان یک پدیده حیرات آنگیز یاد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها معتقدند که شاید درپساکرونا جنگ جهانی سوم آغاز شود، گفت: خیر، من چنین اعتقادی ندارم. اکنون سلطانی بر روی زمین حاکم شده که آن را نمی‌توان با چشم غیرمسلح دید و اکنون جنگ را این ویروس آغاز کرده و در اغلب کشورها حکومت نظامی ایجاد کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها