شفیعی: ماهواره نور بازدارندگی را بالا می‌برد

کد خبر: 992562

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ماهواره نور سبب افزایش قدرت و اعتبار کشور شده است که با خود افزایش توان بازدارندگی و احترام را در پی داشته است.

شفیعی: ماهواره نور بازدارندگی را بالا می‌برد

خبرگزاری مهر: نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اتهامات آمریکا به ایران در پی ارسال ماهواره نور به فضا اظهار داشت: تفسیر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از قطعنامه ۲۲۳۱ یک تفسیر موسع است و در نتیجه با این تفسیر، تقریباً تمامی اقدامات موشکی ایران مشمول این قطعنامه می‌شود.

وی ادامه داد: باید بگویم که این تفسیر غلط بوده و ما می‌گوئیم که باید آنچه در متن این قطعنامه تصریح است را مبنا قرار داد. قطعنامه ۲۲۳۱ به طور مشخص می‌گوید که ایران موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی را آزمایش نکند. وقتی ما با موشک خود ماهواره‌ای را در مدار قرار می‌دهیم، مشخص است که هدف ما علمی بوده و اگر این موشک دومنظوره است، مشکل ما نیست.

سخنگوی اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: غربی‌ها تفسیر بدی دارند و معتقدند که کشور‌ها به بهانه پرتاب ماهواره، در حال تست موشک بالستیک هستند، که البته برخی کشور‌ها نیز از همین راه استفاده کرده‌اند. منتها اگر قرار باشد کشورمان به خاطر پیشبرد برنامه فضایی متهم شود، به مانند داستان اتهامات علیه تأسیسات اتمی در فردو و نظنز است.

شفیعی افزود: غربی‌ها در موضوع تأسیسات اتمی ما را متهم می‌کردند که آن‌ها برای ساخت سلاح اتمی بوده و در نهایت نیز مشخص شد که آنگونه که آن‌ها ادعا داشتند، نبوده است.

وی عنوان کرد: هدف غربی‌ها از توسل به قطعنامه ۲۲۳۱ برای متهم کردن ایران، اجرایی کردن آن نیست، بلکه آن‌ها می‌خواهند در پرتو این قطعنامه برنامه‌های موشکی، هسته‌ای و دیگر برنامه‌های دفاعی ایران را تحت تأثیر قرار داده و آن را دچار اختلال کنند و اگر بتوانند این برنامه‌ها را متوقف کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: کار غربی‌ها از روی بغض بوده و ما نیز بی‌توجه به آن در حال اجرای برنامه‌های خود هستیم، مگر آنکه یک نهاد بی‌طرف راجع به این موضوع که برنامه‌های فضایی ایران متناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است یا خیر، اظهار نظر کند.

شفیعی تصریح کرد: ما خودمان این قطعنامه را تفسیر می‌کنیم و حرف‌های آن‌ها تأثیری در پیشبرد برنامه‌های ما ندارد.

وی درباره تأثیر موفق بودن ماهواره نور بر جایگاه بین‌المللی ایران تاکید کرد: اولاً این ماهواره یک ماهواره نظامی است و خود این امر یک اهمیت ویژه دارد. همین موضوع به کشور این امکان را می‌دهد که فعل و انفعال‌های سیاسی پیرامونی را رصد کند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در ثانی این ماهواره نشانگر توانمندی تکنولوژیکی بالا است؛ بنابراین نفس اینکه ما به این دانش رسیده‌ایم، تولید قدرت بوده و خود به خود دارای اهمیت است و از همین رو بوده که دوستان ایران از این موفقیت خوشحال و دشمنان عصبانی و ناراحت هستند.

شفیعی گفت: نکته سوم نیز به فعالیت‌های فضایی کشور‌ها بازمی‌گردد. واقعیت این است که نوعی رقابت نهان میان کشور‌ها برای تسخیر فضا وجود دارد. این رقابت شامل استقرار ماهواره تحقیقاتی، تجاری، نظامی، علمی، استقرار در ماه و یا مریخ را شامل می‌شود. از همین رو می‌توان گفت که ایران در این رقابت وارد شده است.

وی ادامه داد: این نکته را باید مدنظر داشت که وقتی آمریکا به ماه رفت، پرچم این کشور را در آنجا نصب کرد. این به معنی آن است که مالکیت این قلمرو به نام این کشور است و اگر کشور دیگری نیز دست به این اقدام بزند، آن قلمرو را برای خود می‌کند و اگر کشوری بخواهد در آینده وارد قلمرو شود، باید اجازه بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: از همین رو صنعت هوافضا بحث بسیار جدی و پراهمیتی است که در نهایت به افزایش انباشت قدرت یک کشور کمک می‌کند که سرانجام آن در حوزه نرم، افزایش توان تکنولوژیکی کشور و در شکل سخت، دستیابی به دانش نظامی در نهایت به افزایش وجهه، اعتبار و قدرت کشور‌ها در عرصه بین‌الملل منجر می‌شود.

شفیعی در خاتمه افزود: افزایش قدرت کشور‌ها موجب بازدارندگی و افزایش اعتبار موجب افزایش احترام می‌شود و از همین رو باید گفت که ماهواره نور سبب افزایش قدرت و اعتبار کشور شده است که با خود افزایش توان بازدارندگی و احترام را در پی داشته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها