کدخدایی: نگاه شورای نگهبان به احزاب «مشفقانه» است

کد خبر: 999095

سخنگوی شورای نگهبان گفت: رویکرد کلی شورای نگهبان مطابق با قانون اساسی است و اگر لازم باشد که کمکی در حوزه قانون گذاری برای تقویت احزاب انجام شود طبیعتاً این کار صورت خواهد گرفت.

کدخدایی: نگاه شورای نگهبان به احزاب «مشفقانه» است

خبرگزاری مهر: عباسعلی کدخدایی سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان درباره ظرفیت حقوقی کشور برای فعالیت احزاب، گفت: بحث فعالیت احزاب امری مبتنی بر تجربه بشری است که در طول قرن‌ها انسان‌ها برای مدیریت جوامع به این نتیجه رسیدند که در این مسیر حرکت کنند تا بتوانند سلایق مختلف را در کنار هم داشته باشند.

وی افزود: در همه جوامعی که حوزه مدیریت جدید و دولت‌های مدرن در آن‌ها نهادینه شده‌اند انتخاب مسئولان، هیئت حاکمه و هیئت مدیره کشور از طریق انتخابات صورت می‌گیرد و این انتخابات لوازمی دارد و در اثر گذر زمان، انسان به لوازم انتخابات دست پیدا کرده که مبانی عقلی هم دارد. برای اینکه انتخابات سالم‌تر، شفاف‌تر و بهتر باشد و آگاهی مردم افزایش پیدا کند و مردم بدون اطلاع وارد انتخابات نشوند معمولاً در جوامع امروزی بحث احزاب مطرح شده و احزاب هستند که این مسئله را مدیریت می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: از چند جهت بهترین شکلی که انتخابات می‌تواند برگزار شود، انتخاباتی است که احزاب میدان دار آن هستند. جهت اول این است که شناخت مردم از منتخبانشان افزایش می‌یابد. جهت دوم این است که احزاب به عنوان اتاق آماده سازی برای انتخابات عمل می‌کنند و افراد در احزاب، کارآموزی سیاست می‌کنند و افراد صفر کیلومتر نمی‌توانند در پست‌های کلیدی مشغول شوند و جهت سوم این است که احزاب اگر احزاب واقعی باشند می‌توانند تضمینی برای سلامت مدیران و سلامت انتخابات باشند.

کدخدایی تاکید کرد: اگر احزاب دائماً در میدان سیاست باشند، در هنگام انتخابات افرادی را معرفی می‌کنند که شناخت، تجربه و مقبولیت لازم را دارند و طبیعتاً احزاب در برابر انحرافات و تخلفات احتمالی آن فرد هم پاسخگو خواهند بود، زیرا پاسخگو کردن احزاب راحت‌تر از افراد است، افراد می‌توانند یک دوره کوتاه بر مصدر امور باشند و پس از آن هر هزینه‌ای را به کشور وارد کنند بدون آنکه پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اینکه نظام حزبی مستلزم لوازمی است، تاکید کرد: به هر حال جامعه باید به لحاظ فرهنگی پذیرش چنین نظامی را داشته باشد و مردم بتوانند با احزاب کنار بیایند و آن‌ها را بپذیرند تا آن‌ها بتوانند مراجع تعیین مدیران آینده باشند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: متأسفانه در کشور ما احزاب هم خوب شکل نگرفتند و هم خوب عمل نکردند و نتوانستند اعتماد مردم را نسبت به خود جلب کنند. علیرغم اینکه در کشور قانون احزاب هست و قانون اساسی هم فعالیت احزاب را به رسمیت شناخته و بسیاری از مسئولان و مقامات نیز در رابطه با فعالیت احزاب اظهار نظر کرده اند، اما هنوز نتوانسته ایم احزاب فعال در جامعه ببینیم که برای اداره کشور مردم به آن‌ها اعتماد کنند و آن‌ها بتوانند نیاز جامعه را برآورده کنند.

کدخدایی با اشاره به اینکه قوانین مرتبط با احزاب باید اصلاح شود، گفت: قوانین باید برای حضور احزاب در صحنه مدیریت کشور امتیازات بیشتری را در نظر بگیرند و راهکار‌های مؤثرتر و عینی‌تری را پیش بینی کنند تا احزاب بتوانند در فضای سیاسی و اجتماعی نقش پر رنگ تری را ایفا کنند.

وی افزود: این اتفاق باعث افزایش سلامت انتخابات و منتخبین شده و منجر به معرفی افراد با تجربه و تخصص به مردم و جامعه می‌شود و به این ترتیب پاسخگویی آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه نگاه شورای نگهبان به احزاب «مشفقانه» است، گفت: رویکرد کلی شورای نگهبان مطابق با قانون اساسی است و اگر لازم باشد که کمکی در حوزه قانون گذاری برای تقویت احزاب انجام شود طبیعتاً این کار صورت خواهد گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها