وام ازدواج

خبر خوش برای زوج های جوان | پرداخت وام 360 هزارتومانی ازدواج از اول اریبهشت ماه | برای ثبت نام عجله کنید

کد خبر: 1215070

سازمان جوانان وزارت ورزش و جوانان در سال جدید با ارگان‌های مختلف برای کمک به تسهیل ازدواج برنامه‌ریزی کرده است

خبر خوش برای زوج های جوان | پرداخت وام 360 هزارتومانی ازدواج از اول اریبهشت ماه | برای ثبت نام عجله کنید

در سال گذشته برای کمک به تسهیل ازدواج گام‌های مختلفی از جمله افزایش رقم وام ازدواج برداشته شد، بر اساس آمارهای ارائه شده رقمی در حدود 123 هزار میلیارد ریال در بحث وام ازدواج پرداخت شده است که این رقم در سال‌جاری افزایش می‌یابد. البته مسائلی برای تسهیل ازدواج جوانان و افزایش نرخ آن، همچنین پدیده فرزندآوری، بحث مسکن جوانان و پیش از آن تهیه جهیزیه برای آغاز زندگی مشترک نیز مطرح است و این امر می‌طلبد که علاوه بر نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد، دیگر سازمان‌ها نیز به نوبه خود ورود کرده و همکاری‌های لازم را داشته باشند تا در حالی که با توجه به هشدار کارشناسان، نرخ رشد جمعیت هم در کشور ما با نگرانی‌هایی همراه شده، برای از بین بردن عواقب چنین پیامدی تلاش کرد.

مهدی متقی‌فر، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه نهادها و سازمان‌ها برای تسهیل ازدواج جوانان باید مطابق با قانون جوانی جمعیت برنامه‌ریزی کنند، به «ایران» می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی باید بر اساس قانون جوانی جمعیت در حوزه تسهیل مسکن جوانان عمل کند و گزارش ارائه دهد، به عنوان مثال در بخش مسکن دانشجویان از طریق خوابگاه‌های متأهلی و همچنین خوابگاه‌های خانوادگی برای دوران سربازی در این قانون پیش‌بینی شده است اما متأسفانه در این دو بخش تغییرات آن چنانی تاکنون اتفاق نیفتاده، این در حالی است که همین دو مورد می‌تواند بخش عظیمی از مشکلات را حل کند، چرا که تعداد زیادی از جوانان جزو دانشجویان و سربازان ستاد کل نیروهای مسلح هستند. ابلاغ قانون در خصوص افزایش نرخ ازدواج و کمک به رشد و تسهیل آن خیلی کمک‌کننده است.

به گفته متقی‌فر، در بحث اشتغال، وزارت ورزش و جوانان مهارت آموزی و اشتغال‌پذیری را در برنامه‌های خود گنجانده است و دوره‌های آموزشی متعددی در حوزه‌های مختلف دارد. سال گذشته نیز 100 هزار نفر در این دوره‌ها در استان‌های کشور با همکاری جهاد دانشگاهی و بخش‌های تخصصی شرکت کردند. ناگفته پیداست که این مسیر تا اندازه‌ای می‌تواند مشکل اشتغال را حل کرده و زمینه تسهیل ازدواج جوانان را فراهم‌تر نماید.

او در خصوص برنامه سال جدید در بخش تهیه جهیزیه توضیح می‌دهد: کمیته امداد و بهزیستی و همچنین سپاه پاسداران از جمله نهادهایی هستند که مسئولیت این مورد بر عهده آنها قرار دارد، به گونه‌ای که برای تهیه جهیزیه بودجه‌های مستقیمی دارند و در واقع تکلیف بر عهده آنها است اما سازمان جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در کنار این نهادها، همکاری‌های لازم را داشته و بعد از تأمین جهیزیه در ارائه خدمات جشن‌های ازدواج هم ورود کرده و اعتبارات لازم را هزینه می‌کند.

برگزاری جشن‌های وصال در سال‌جاری

هر ساله هفته‌ای به نام هفته ازدواج نامگذاری شده و نهادهای مختلف در این هفته سعی بر آن دارند تا در جهت تسهیل ازدواج جوانان هر یک به نوبه خود گامی بردارند، به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه امسال جشن‌هایی با عنوان «جشن‌های وصال» را در نقاط مختلف کشور برگزار خواهیم کرد، توضیح می‌دهد: بنای این کار سال گذشته نهاده شد، ان‌شاء‌الله با هم‌افزایی دستگاهی امسال با قدرت بیشتری این جشن‌ها را برگزار خواهیم کرد. در سال گذشته 184 جشن در 154 شهر در استان‌های مختلف کشور برگزار کردیم، این در حالی است که در برخی شهرها به دلیل بالا بودن آمار ازدواج بیشتر از یک جشن برگزار شد، به عنوان نمونه در شهر تبریز 4 جشن برگزار کردیم.

متقی‌فر با بیان اینکه افزایش مبلغ وام ازدواج هم می‌تواند در افزایش آمار ازدواج در کشور مؤثر باشد، می‌گوید: در سال 1401 رقمی در حدود 123 هزار میلیارد ریال وام ازدواج به جوانان پرداخت شد اما حالا در سال جدید بر اساس تصمیمات جدیدی که گرفته شد، رقم این وام افزایش یافته است. بدین صورت که بر اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (موضوع ماده (68) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 1398/01/01 بوده است مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال (180 میلیون تومان) و با دوره‌ بازپرداخت ده ساله و تسهیلات قرض‌ الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون ریال (220 میلیون تومان) در نظر گرفته شده است و از اول اردیبهشت ماه باید این مبالغ جدید پرداخت شود. در سال گذشته تعداد 895 هزار و 786 عدد وام به جوانان پرداخت شده و رقم پرداختی با توجه به افزایشی بودن در سال جدید نسبت به سال گذشته ارتقا می‌یابد.

خوشبختانه در سال‌جاری در جهت رفع مشکل ضامن هم گام‌های مثبتی برداشته شده و پس از اعتبارسنجی متقاضیان در صورتی که در زمینه ضامن مشکل وجود داشته باشد، افراد می‌توانند با حساب یارانه یا سهام عدالت خودشان یا یکی از بستگان درجه یک آنها و یا یک فقره چک یا یک ضامن معتبر نسبت به دریافت وام اقدام کنند.

هر چند به گفته کارشناسان این افزایش ترغیب زیادی را برنمی‌انگیزد اما به نظر می‌رسد با کمک سایر نهادها بتوان حداقل برای جوانانی که خارج از پایتخت گران زندگی می‌کنند، تسهیلات قابل قبولی برای شروع زندگی فراهم کرد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets
    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها