خدمات فیزیوتراپی در منزل

کد خبر: 1114277

فیزیوتراپی یا در واقع علم توانبخشی جزو پرکاربردترین و ثمربخش‌‌ترین روش‌های درمانی است که برای بیماران بسیاری تجویز می‌شود. خدمات فیزیوتراپی به تخصص و البته تجهیزات ویژه‌ای نیازمند است که در کلینیک‌های مخصوص آن فراهم می‌گردد. هر چند فیزیوتراپی به عنوان بی دردسرترین روش درمانی برای بیماران مختلف شناخته می‌شود اما بارها دیده‌ایم که افراد به دلایلی پروسه درمانی فیزیوتراپی را ناتمام رها می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر عدم توانایی در حضور مستمر و به موقع در کلینیک‌های توانبخشی است. فیزیوتراپی در منزل یکی از بهترین شیوه‌های ارائه خدمات فیزیوتراپی برای آن دسته از افرادی است که دغدغه چگونگی حضور در مراکز توانبخشی را دارند. با توجه به شرایط دشوار این روزهای جامعه و شلوغی همیشگی شهرها، فیزیوتراپی در منزل خدمت بزرگی است که برخی از کلینیک‌های فیزیوتراپی و توانبخشی ارائه می‌دهند‌. در ادامه بیشتر راجع به این نوع خدمات درمانی ارزشمند صحبت خواهیم کرد.

فیزیوتراپی چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید فیزیوتراپی چیست. همان طور که  گفتیم فیزیوتراپی علم توانبخشی حرکتی و ذهنی به افراد بیمار است. یک متخصص فیزیوتراپیست با ارزیابی و معاینه اصولی به شناخت کافی نسبت به عملکرد و ساختار طبیعی بدن بیمار می‌رسد و با دید متفاوتی که نسبت به بیمار دارد، سعی می‌کند توانایی‌های وی را ارتقاء داده و بیمار را در جهت تحقق اهدافی چون پیشگیری از بیماری، کاهش یا حذف نیاز به حراجی و درمان دارویی طولانی مدت و در نهایت بهبود کیفیت زندگی بیمار و بازگشت او به زندگی اجتماعی هدایت کند. فیزیوتراپیست با علم و تخصصی که دارد برای افزایش حرکت، قدرت و کاهش درد بیماران تلاش می‌کند.‌ قطعا می‌دانید که در فیزیوتراپی و توانبخشی به تجهیزات خاصی نیاز است.

فیزیوتراپی در منزل

 تجهیزات لازم برای فیزیوتراپی در کلینیک‌ها وجود دارد. هر چند که  کلینیک‌ها دارای فضای اختصاصی برای فعالیت‌های فیزیوتراپی هستند اما مراجعه به این مراکز برای تمام بیماران امکان‌پذیر نیست. معمولا افرادی که به درمان‌های توانبخشی احتیاج دارند، از دردهای شدید رنج می‌برند و توانایی حرکتی مناسبی ندارند. قطعا حمل و نقل برای این افراد مشکل خواهد بود. گذشته از آن فاکتورهای بسیاری مطرح می‌شود که در نهایت برای حل معضلات ناشی از آن و رسیدن به نتیجه مطلوب به فیزیوتراپی در منزل می‌رسیم. به این مسئله دقت کنید، کلینیک‌های توانبخشی و فیزیوتراپی طبیعتا مراجعه کنندگان بسیاری دارند که باید به ترتیب نوبت در کلینیک حضور یافته و خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنند. با توجه به ازدحام و شلوغی شهرها مخصوصا کلان شهرهایی مانند تهران، رفت و آمد برای بیماران و حضور به موقع آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

اگر بیماران آنقدر توانایی حرکتی داشته باشند که خودشان مسیر منزل تا کلینیک را طی کنند، باز هم متحمل سختی‌هایی در این مسیر خواهند شد، ضمن این که به دلیل شلوغی فضای کلینیک و مسیر برگشت به منزل فرصت ریکاوری مناسبی نخواهند داشت. از طرفی اگر بیمار به همراه نیاز داشته باشد، طبیعتا زمانی که برای حضور در کلینیک صرف می‌شود، روال عادی زندگی افراد را بر هم می‌زند. حتی اگر تمام مشکلات و معضلات فیزیوتراپی در کلینیک را فاکتور بگیریم، شرایط اپیدمی ویروس کرونا و شدت سرایت آن با حضور در اجتماع خود بزرگ‌ترین و محکم‌ترین دلیل برای عدم حضور در کلینیک و نیاز به فیزیوتراپی در منزل است. مواردی که ذکر شد تنها گوشه‌ای از مشکلات مربوط به این روش درمانی است. آنچه در فیزیوتراپی اهمیت دارد، درمان اصولی و صحیح برای رسیدن به بهترین نتیجه در کوتاه ترین زمان است.

تمرینات فیزیوتراپی در منزل

قطعا فیزیوتراپی و ورزش درمانی در منزل مزایای بسیاری برای بیمار به همراه دارد. همان‌طور که گفتیم در آنچه در ارائه خدمات فیزیوتراپی حائز اهمیت است دست‌یابی بیمار به سلامت جسمی است. متخصصین فیزیوتراپیست عقیده دارند که فیزیوتراپی و توانبخشی در منزل نتیجه و تاثیر بهتر و بیشتری برای بیمار دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل برای اثبات این ادعا را بیان می‌کنیم.

  • زندگی اجتماعی افراد در این عصر پر از دغدغه و مشغله است. افراد باید طوری برنامه زندگی خود را تنظیم کنند که بتوانند به امورات روزمره خود رسیدگی کنند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم افرادی که به فیزیوتراپی احتیاج دارند باید خود را با برنامه کلینیک هماهنگ سازند و در زمان مقرر شده از سوی کلینیک در آن‌جا حضور یابند. از طرفی پروسه فیزیوتراپی یک پروسه درمانی آرام است و معمولا بهبودی پس از چندین جلسه درمانی حاصل می‌شود. با توجه به این که گاهی افراد نمی‌توانند خود را با برنامه کلینیک وفق دهند، درمان را متوقف می‌سازند. این در حالی است که افراد می‌توانند ساعات حضور فیزیوتراپیست در منزل را با ساعات آزاد خود هماهنگ سازند.
  • بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی که افراد درگیر آن می‌شوند، نتیجه عادات بدی است که به وفور تکرار می‌شوند. اگر فیزیوتراپیست در منزل حاضر شود، می‌تواند با بررسی و ارزیابی شرایط زندگی افراد، عواملی را که موقعیت نامناسبی دارند، شناسایی کرده و جهت رفع آن‌ها پیشنهادات نتیجه محوری ارائه دهد.
  • در فیزیوتراپی در منزل، متخصص فیزیوتراپیست بر اساس وضعیت محیط اطراف تمرینات خاصی را به بیمار آموزش می‌دهد. همانطور که می‌دانید  فضای اختصاصی کلینیک برای انجام همین تمرین‌ها طراحی شده است اما زمانی که تمرین‌ها در منزل انجام می‌شود، می‌توان با کمک لوازم منزل مانند مبلمان برنامه تمرینی را برای بیمار آسان کرد.
  • گاهی ممکن است بیمار برای اجرای تمرینات فیزیوتراپی به کمک احتیاج داشته باشد. وقتی فیزیوتراپیست در منزل آموزش‌ها را ارائه دهد، افراد خانواده آن را به درستی می‌آموزند و بیمار با اعتماد به توانایی افراد خانواده در کنار آن‌ها تمرینات خود را انجام می‌دهد. ‌به این ترتیب فیزیوتراپی در منزل به امور خانوادگی تبدیل می‌شود.
  • طبیعتا بدن بیماری که به فیزیوتراپی احتیاج دارد، ضعیف‌تر از حالت عادی است. به همین دلیل بدن باید بعد از فیزیوتراپی حتما ریکاوری شود تا نیروی و انرژی تحلیل رفته بازیابی گردد. وقتی فیزیوتراپی و توانبخشی در منزل انجام شود، بیمار می‌تواند بلافاصله پس از تمرین، تایم ریکاوری خود را با آرامش بیشتری سپری کند که قطعا تاثیر بیشتری در روند بهبود وی دارد.

فیزیوتراپی کمر در منزل

یکی از مهم‌ترین خدمات فیزیوتراپی در منزل فیزیوتراپی کمر است. کمر درد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد به خاطر آن به مطب پزشکی مراجعه می‌کنند. حدود ۸۵ درصد افراد حتی برای یکبار هم که شده کمر درد را در زندگی خود تجربه کرده‌اند. عوامل بسیار متعددی در ایجاد کمر درد نقش دارند. اکثر دردهای ناشی از کمر با استراحت و درمان‌های دارویی موقت تسکین می‌یابند اما اگر هنگام بروز اولین دردها درمان درستی صورت نگیرد، مشکل حادتر شده و در بعضی مواقع فرد بیمار به حراجی نیاز پیدا می‌کند. جراحی غالبا به دیسک کمر ارتباط دارد. حتی افرادی که جراحی می‌کنند نیز هیچگاه به سلامت اولیه خود دست پیدا نکرده و دائما باید مراقب باشند. بهترین درمان برای کمر درد فیزیوتراپی است. در فیزیوتراپی کمر از روش‌های متعددی متناسب با نیاز بیمار استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی کمر به افراد بیمار کمک می‌کند که از دردهای شدید رها شوند و در اکثر موارد از عمل جراحی پیشگیری می‌کند. حراجی آخرین مرحله‌ای است که بیمار باید به آن فکر کند. در واقع فیزیوتراپی به افراد کمک می‌کند ضمن تسکین درد، انعطاف‌پذیری عضلات خود را افزایش داده با تقویت عضلات کمر و شکم و همچنین استفاده منظم از تکنیک‌های توانبخشی از بازگشت درد جلوگیری کنند. قطعا رفت و آمد به کلینیک و معطلی در مرکز توانبخشی برای فردی که از کمر درد رنج می‌برد خوشایند نخواهد بود. به همین دلیل تیم فیزیوتراپیست با تمام تجهیزات خود در منزل حاضر شده و خدمات فیزیوتراپی کمر را برای بیمار انجام می‌دهد.

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

حتما می‌دانید که بیمار در پی سکته مغزی دچار مشکلات حرکتی می‌شود. اختلال در حرکت در بیمار سکته مغزی درجات مختلفی دارد. بسیاری از این بیماران می‌توانند توانایی از دست رفته خود را با کمک فعالیت‌های فیزیوتراپی بازگردانند. آنچه در فیزیوتراپی سکته مغزی مورد توجه قرار می‌گیرد تقویت توانایی‌های مغزی است. در واقع متخصص فیزیوتراپیست تمرینات ذهنی خاصی را مدام با بیمار تکرار می‌کند تا به عملکرد حرکتی وی بهبود بخشد. از آنجا که مغز باید بر روی فعالیت تمرکز کند، قطعا اگر ذهن آشفته باشد، تمرینات توانبخشی تاثیری نخواهد داشت. فیزیوتراپی سکته مغزی باید در محیطی آرام و ساکت انجام شود تا بیمار در آرامش کامل بوده و ذهن او درگیر هیچ مسئله‌ای نباشد. قطعا این آرامش در محیط شلوغ و پر سر و صدای کلینیک از بیمار سلب می‌گردد. بنابراین امن ترین و آرام ترین مکان برای تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی، محیط آرام منزل است.

بیشتر بخوانید: 13 نکته فیزیوتراپی سکته مغزی و تمرینات در منزل

کلینیک تخصصی دایان بهترین کلینیک ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی در منزل

کلینیک تخصصی دایان بهترین کلینیک فیزیوتراپی در تهران است که خدمات فیزیوتراپی را در منزل انجام می‌دهد. تیم متخصص فیزیوتراپیست دایان آماده ارائه خدمات توان بخشی در منزل می‌باشد. اگر توانایی حضور در کلینیک را ندارید می‌توانید تمام خدمات جامع فیزیوتراپی را در منزل دریافت کنید. تیم متخصص دایان آماده اعزام به تمام نقاط تهران می‌باشد. با توجه به شرایط همه گیری ویروس کرونا، تیم فیزیوتراپیست دایان با رعایت کامل اصول بهداشتی در محل حاضر می‌شود. کلینیک دایان واقع در خیابان دولت و محدوده شمال و شمال شرق تهران در تمام روزهای هفته به جز روزهای تعطیل آماده خدمات رسانی به همشریان تهرانی می‌باشد. تیم مشاوره دایان آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه مشاوره تلفنی به مشتریان خود می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر نوع فیزیوتراپی و رزرو نوبت برای فیزیوتراپی در منزل از طریق لینک زیر وارد سایت کلینیک تخصصی دایان شوید.

http://dayanphysiotherapy.com

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها