هشدار درباره قدرت انتقال اومیکرون

کد خبر: 1114378

مسئول فنی آزمایشگاه مرجع کرونا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: قدرت انتقال اومیکرون ۳ تا ۵ برابر واریانت دلتا است و پیش بینی می شود در ۳ تا ۶ ماه اینده کل جهان را درگیر کند و انتشار آن اجتناب ناپذیر است.

هشدار درباره قدرت انتقال اومیکرون

 به نقل از وبدا، دکتر سعید عامل جامه دار افزود: تا کنون گزارشی از وضعیت علایم بالینی بیماران نداریم. البته هنوز برای اظهار نظر در خصوص علایم بالینی که ایجاد  می کند زود است و احتمالا دو تا سه هفته آینده می توان در این خصوص نظر داد.

وی در ادامه گفت: واریانت جدید ویروس کرونا تقریبا سه هفته پیش برای اولین بار در افریقای جنوبی گزارش شده است و هم اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی موارد متعددی از واریانت اومیکرون گزارش شده است.

عامل در ادامه گفت: تقریبا ۵۰ جهش در ژنوم  واریانت جدید اتفاق افتاده است. ۳۲جهش در ناحیه ژن اسپاتیک ویروس و ۱۵ جهش در محل اتصال ویروس به سلولهای انسانی رخ داده و منجر به تغییر آنتی ژنیک در ویروس شده است. این اتفاق از این جهت می تواند خطرناک باشد که آنتی بادی هایی که توسط بدن یا واکسن ساخته می شود، می تواند تاثیری در این واریانت ویروس نداشته باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه جهش هایی که اتفاق افتاده، ورود ویروس به داخل سلول های انسانی را آسانتر کرده و پیش بینی می شود قدرت انتقال ویروس و همچنین توانایی در ایجاد عفونت در انسان افزایش پیدا کند.

عامل افزود: جهت تشخیص این واریانت، از روش ریل تایم پی سی ار استفاده می شود که با این روش یکی از جهش های مهم ویروس شناسایی می گردد. در صورت شناسائی این جهش، نمونه آلوده به عنوان نمونه مشکوک برای مطالعه بیشتر به انستیتو پاستور تهران ارسال خواهد شد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها