درمان آب مروارید با دارو

کد خبر: 1147700

یک درمان انقلابی جدید برای آب مروارید نتایج بسیار مثبتی را در آزمایشات نشان داده است و امید می‌رود که این بیماری که در حال حاضر تنها با جراحی قابل درمان است، به زودی با دارو درمانی برطرف شود.

درمان آب مروارید با دارو

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، به کدر شدن عدسی چشم در گذر زمان، آب مروارید گفته می‌شود. این عارضه کیفیت بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عدسی چشم از آب و پروتئین تشکیل شده است. با افزایش سن ساختار منظم پروتئین‌های عدسی دچار اختلال شده و این موضوع منجر به تشکیل توده‌های پروتئینی روی عدسی می‌شود. این توده‌ها نور را پراکنده می‌کنند و انتقال نور به شبکیه را به شدت کاهش می‌دهند. آب مروارید از دلایل نابینا شدن میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است.

گروهی از دانشمندان بین‌المللی به رهبری پروفسور "باربارا پیرسیونک" (Barbara Pierscionek)، معاون رئیس دانشکده بهداشت، آموزش، پزشکی و مراقبت‌های اجتماعی در دانشگاه آنگلیا راسکین (ARU)، آزمایش‌های نوری پیشرفته‌ای را بر روی ترکیبی موسوم به "اکسی‌استرول" (oxysterol) که به عنوان یک داروی ضد آب‌مروارید پیشنهاد شده بود، انجام داده‌اند.

در آزمایش‌های انجام شده، درمان با ترکیب اکسی‌استرول "VP۱-۰۰۱"، بهبود در ضریب شکست نور در ۶۱ درصد از عدسی‌ها مشاهده شد. ضریب شکست یک پارامتر نوری کلیدی است که برای حفظ ظرفیت بالای فوکوس نیاز است. این بدان معناست که ساختار پروتئین‌های عدسی در حال بازسازی هستند و در نتیجه عدسی بهتر می‌تواند فوکوس کند. این امر با کاهش کدری در ۴۶ درصد از موارد همراه بود.

پروفسور "پیرسیونک" (Pierscionek) که یکی از اعضای مرکز تحقیقات فناوری پزشکی در دانشگاه "آنگلیا راسکین" است، می‌گوید: این مطالعه اثرات مثبت ترکیبی را نشان داده است که به عنوان یک داروی ضد آب مروارید پیشنهاد شده بود اما قبلاً هرگز بر روی عدسی‌ها آزمایش نشده بود. این اولین تحقیق از این دست در جهان است.

مشخص شده که تفاوت چشمگیری در بهبودی بینایی چشم‌های مبتلایان به آب مروارید که با این ترکیب درمان شده‌اند در مقایسه با چشم آن‌هایی که درمان نشده‌اند، وجود دارد.

بهبودی در برخی از انواع آب مروارید، نه همه آن‌ها حاصل شده است که نشان می‌دهد این درمان ممکن است برای برخی از آب مرواریدهای به خصوص مناسب باشد و شاید در هنگام تولید داروهای ضد آب مروارید باید بین انواع آب مروارید تمایز قائل شد. این یک گام مهم رو به جلو در جهت درمان این بیماری بسیار رایج با دارو به جای جراحی است.

نتایج این تحقیقات روز گذشته در مجله "Investigative Ophthalmology and Visual Science" منتشر شد./ایسنا

انتهای پیام

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها