علائم پارکینسون چیست؟

کد خبر: 1158381

فلوشیپ اختلالات حرکتی گفت: تنها روش ثابت شده که توانایی کاهش سرعت پیشرفت پارکینسون را دارد انجام ورزش است که از نظر علمی سه روز ورزش در هفته و هر بار یک ساعت، بسیار کمک‌کننده و مفید خواهد بود.

علائم پارکینسون چیست؟

دکتر مهری سالاری متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی با اشاره به این نکته که پارکینسون دومین بیماری شایع تخریب‌کننده سیستم عصب مرکزی در بین بیماری‌های مغز و اعصاب به حساب می‌آید، اظهار کرد: پارکینسون یک بیماری مزمن است و ابتلا به این بیماری معمولا در افراد بالای 60 سال شایع است و شیوع آن در آقایان بیشتر از خانم‌ها است و علائم اصلی آن در فرد مبتلا کندی در حرکت، سفتی و وجود لرزش است.

وی با اعلام اینکه درمان دارویی در مراحل اولیه و پیشرفته پارکینسون می‌تواند برای بیماران بسیار کمک‌کننده باشد، ادامه داد: خوشبختانه پارکینسون در بین بیماری‌های مغز و اعصاب به خوبی به درمان دارویی جواب می‌دهد و می‌تواند باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران و بهبود عملکرد فرد مبتلا شود؛ داروهای مورد استفاده عوارض خاصی نداشته و فقط در برخی از بیماران باعث ایجاد حرکت اضافه شده که نشان‌دهنده تاثیر خوب و کارکرد درست دارو است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: پارکینسون یک بیماری پیش‌رونده است و تنها روش ثابت شده که توانایی کاهش سرعت پیشرفت این بیماری را دارد انجام ورزش و فعالیت‌های مداوم بدنی است که از نظر علمی سه روز ورزش در هفته و هر بار یک ساعت، بسیار کمک کننده و مفید خواهد بود و تغییر در سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به پارکینسون را دارد.

سالاری با تاکید بر سبک زندگی سالم و مصرف سبزیجات و میوه جات تازه و استفاده بیشتر از گوشت سفید، بیان داشت: از نظر علمی ثابت شده که نوشیدن روزی یک فنجان قهوه در روز می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به پارکینسون مکثر باشد و نقش موثری در حفاظت از سلول‌های عصبی دارد.

فلوشیپ اختلالات حرکتی یادآور شد:‌ برخلاف باور عمومی که وجود لرزش را دلیل بر ابتلا به پارکینسون می‌داند، هر لرزشی بیماری پارکینسون نیست، به عنوان مثال بیماری شایع‌تری از پارکینسون به نام لرزش خوش خیم و یا لرزش خانوادگی وجود دارد که شیوع این بیماری نیز با افزایش سن بیشتر می‌شود که در برخی از بیماران که لرزش دست و سر دارند امکان وجود این بیماری دور از ذهن نیست که با مراجعه به پزشک و معاینه توسط یک متخصص مغز و اعصاب و بررسی خصوصیات لرزشی و وجود و یا عدم وجود کندی و سفتی در حرکت تشخیص ابتلا به نوع بیماری آسان خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه روش غربالگری برای تشخیص ابتلا به پارکینسون در آینده وجود ندارد و استفاده از MRI فقط تفکیک پارکینسون از دیگر بیماری‌هاست.

این عضو هیئت مدیره انجمن پارکینسون با اعلام برنامه ریزی‌های حمایتی و ایجاد تسهیلات با هزینه‌های بسیار اندک برای کار درمانی و ورزش‌های حرکتی توسط انجمن پارکینسون در آینده نزدیک، گفت: از بیماران دعوت می‌شود تا با ثبت اطلاعات خود در پایگاه اینترنتی انجمن پارکینسون از این برنامه‌های حمایتی که در دستور کار این انجمن است با خبر و بهرمند شوند و یاری رسان ما در کنترل این بیماری در سطح کشور باشند./ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها