نشانه مهم سرطان مثانه

کد خبر: 1206198

متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت:حضور خون بدون درد در ادرار به خصوص دفع لخته در ادرار و وجود تکرر و سوزش بدون علت مشخص، می‌تواند از نشانه‌های سرطان مثانه باشد.

 نشانه مهم سرطان مثانه

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما محمدرضا نوروزی، متخصص کلیه و مجاری ادرار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سلامت مردان در سنین مختلف به گفت‌وگو پرداخت.

کارشناس برنامه با تاکید بر اینکه مردان در کلیه جوامع نسبت به حفظ سلامت خود بی توجه هستند و معمولاً علائم بیماری‌ها را جدی نمی‌گیرند،گفت: در دنیا و همچنین در کشور ما، هفته ای با عنوان هفته سلامت مردان جهت توجه بیشتر آنان به سلامت خود، نامگذاری شده است.

وی گفت: وقتی از هفته سلامت مردان صحبت می‌کنیم بیماری‌های مشترک بانوان را نیز در نظر می‌گیریم مانند بیماری‌های قلبی عروقی،  بیماری‌های تنفسی و...، که در هر دو جنس مشترک است.

نوروزی از بعضی بیماری‌های مختص مردان مانند بیماری‌های پروستات و بیماری‌های دستگاه تناسلی آقایان نام برد.

 نوروزی افزود: گاهی این بیماری‌ها قبل از تولد با ابزارهای پیشرفته آزمایشگاهی قابل تشخیص است و حتی در بعضی از نقاط دنیا با انجام جراحی‌های اختصاصی بر روی این جنین‌ها، با تولد نوزاد سالمی روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: به طور مثال تشخیص اختلالات مثانه و کلیه جنین (مانند تنگی کلیه به حالب، عدم نزول بیضه، یا برگشت ادرار نوزاد)، قبل از تولد قابل تشخیص است تا به محض تولد، رسیدگی‌های فوری برای نوزاد انجام شود.

نوروزی در پاسخ به این سوال که چرا باید به بیماری‌های اختصاصی مربوط به مردان توجه کرد؟ گفت: زیرا بعضی از این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند؛ به طور مثال در فرد مبتلا به فشار خون، ممکن است فرد به مرور زمان به نارسایی کلیه، دیالیز و حتی به پیوند کلیه نیازمند شود که در صورت رسیدگی به موقع از این ناتوانی ها جلوگیری می‌شود.

وی یادآور شد: در برخی از این بیماریها با تشخیص زودرس، درمان امکان پذیر خواهد بود بطور مثال با دیدن لخته خون در ادرار، احتمال سرطان مثانه وجود دارد که در صورت تشخیص در مراحل اولیه، بیماری قابل درمان خواهد بود.

این متخصص اورولوژی ادامه داد: گرچه سرطان مثانه بیماری مشترک هر دو جنس است اما در مردان به علت بالا بودن مصرف دخانیات، آمار این بیماری بیشتر است (سرطان مثانه با طول مدت مصرف دخانیات و هم با تعداد دفعات مصرف ارتباط مستقیم دارد)

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که ابتلاء به سرطان مثانه با چه نشانه‌هایی همراه است؟ گفت: حضور خون بدون درد در ادرار (به خصوص دفع لخته در ادرار) و همچنین وجود تکرر و سوزش بدون علت مشخص، می‌تواند از نشانه‌های سرطان مثانه باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: مردان میانسال یا کهنسالی که زمینه مصرف دخانیات داشته باشند مستعد ابتلا به سرطان مثانه خواهند بود.

کارشناس برنامه از غده پروستات به عنوان یکی دیگر از اعضای بدن مردان نام برد و گفت: این غده در دوران جنینی رشد می‌یابد و در مسیر مجرای ادرار به اندازه غده ثابتی باقی می‌ماند. بخشی از مسیر مجرای ادرار از غده پروستات می‌گذرد، به همین دلیل وقتی که می‌گویند پروستات مشکل پیدا کرده به این معنی است که ادرار مشکل کرده است.

نوروزی بزرگی پروستات را به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم بندی کرد؛ به طوری که نوع خوش خیم باعث تکرر ادرار، بند آمدن ادرار و همچنین اورژانس در ادرار (خیس کردن در صورت دیر رسیدن) می‌شود، البته سرما و استرس این حالت‌ها را نیز تشدید می‌کند.

وی افزود: بزرگی پروستات گرچه پر سر و صدا و آزار دهنده است اما مشکل جدی ایجاد نمی‌کند.

وی همچنین یادآور شد: مسیر بزرگی پروستات یک روند فیزیولوژیکی است که با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد، این افزایش اندازه در صورتی که به درمان دارویی پاسخ ندهد، مجبور به جراحی و کاهش حجم پروستات خواهیم بود زیرا گاهی افزایش حجم به اندازه‌ای است که مسیر عبور ادرار را می‌بندد.

کارشناس برنامه افزود: بعضی از بیماریها نه علامت دارند و نه راه پیشگیری از ابتلا به آنها وجود دارد. یکی از این بیماری‌ها سرطان پروستات است.

وی اشاره کرد: غده پروستات توانایی آن را دارد که در پوسته خود سرطانی شود.

وی به بانوان توصیه کرد: مواظب سلامت پدران، همسران و پسران خود باشید، زیرا مردان کمتر به سلامت خود توجه میکنند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آزمایش تشخیص سرطان پستان چیست؟ گفت: برای تشخیص این بیماری آزمایش PSA انجام می‌شود.در کشور ما به مردان بالای ۵۰ سال که علامت ادراری پیدا می‌کنند، انجام این آزمایش توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر در خانواده پدری، فردی مبتلا به سرطان پروستات باشد لازم است سن غربالگری به چهل سال کاهش پیدا کند،

نوروزی تاکید کرد: تفسیر جواب آزمایش PSA تنها توسط پزشک امکان پذیر است(بزرگی خوش خیم پروستات و عفونتها نیز می‌تواند PSA را بالا ببرد بنابراین تفسیر تنها توسط پزشک صورت می‌گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: مردانی که از اختلال در توانایی جنسی شکایت دارند بهتر است تحت ویزیت متخصص قلب و معاینات مربوط به آن نیز قرار بگیرند، زیرا رگ های خونی اندام جنسی آقایان و رگ‌های قلبی آنها بسیار شبیه هم است و ممکن است فرد در آینده نزدیک مبتلا به مشکلات قلبی شود./فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها