روزه خود را بهتر است با چه چیزهایی باز کنیم؟

کد خبر: 991132

ماه رمضان مهم‌ترین ماه برای مسلمانان است و در قرآن کریم صریحاً به این ماه اشاره‌شده است که مسلمانان این ماه را از طلوع آفتاب تا غروب خورشید روزه‌ بگیرند و باید چشم و گوش دهان خود را نیز کمتر در معرض گناه قرار دهند.

روزه خود را بهتر است با چه چیزهایی باز کنیم؟

خبرگزاری برنا: عادت های غذایی در هنگام افطار را نباید نادیده گرفت. بنابراین مهم است که روزه را با یک سری از مواد غذایی متعادل و مغذی که نیازهای بدن را رفع کنند، باز کنیم. این مواد غذایی باید شامل سدیم و پتاسیم باشند که ما در طول روز به علت عرق کردن آنها را از دست داده ایم.

سعی کنید افطار خود را با قندهای طبیعی مثل عسل یا خرما، کشمش، چای یا شیر ولرم آغاز کنید. هرگز با آب یخ افطار نکنید.

بعد از آن شروع به خوردن غذاهای سبک بکنید. مثل نان و پنیر و گردو، حلیم، شله زرد، سوپ، آشی که حبوباتش از قبل خیسانده شده باشدو … .

میوه و سبزی را حتما در وعده افطاری خود بگنجانید. کاهو را فراموش نکنید.

چه چیزهایی بخوریم؟

خرما

در هنگام افطار باید میوه های غنی از پتاسیم مصرف کنیم. خرما یک منبع غنی و فوق العاده از مواد مغذی و یک گزینه ی عالی برای باز کردن روزه است. نه تنها به سرعت باعث هیدراته شدن و تامین آب بدن می شود بلکه انرژی از دست رفته شما را بر می گرداند و خیلی سریع احساس سرحال بودن و شادابی می کنید.

استفاده از خرما در ماه رمضان به‌خصوص در هنگام افطار برای تأمین قند خون فرد روزه‌دار بسیار مؤثر است. همچنین خوردن یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل، می‌تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند.

سوپ

یک کاسه سوپ داشته باشید. سوپ بهترین ماده غذایی در ماه مبارک رمضان است زیرا معده را برای دریافت وعده غذایی اصلی آماده می‌کند و مایعات مورد نیاز را فراهم می‌سازد. از غذا‌های مناسب برای افطار انواع سوپ مانند سوپ جو، سوپ شیر و سوپ گندم است. ترکیبی از سبزی‌ها، گوشت یا مرغ و غلات موجود در سوپ برای افطار مناسب و مواد ضروری موردنیاز را به بدن می‌رساند.

از دیگر غذاهای ساده و مناسب برای افطاری، شیر برنج، فرنی، شله‌زرد و حلوا است.

حلیم نیز یکی از بهترین غذا‌های مناسب برای افطار است. حلیمی که با گوشت بدون چربی به‌خصوص گوشت بوقلمون تهیه‌ شده باشد می‌تواند پروتئین، کربوهیدرات و انواع مواد معدنی موردنیاز بدن را تأمین کند.

مایعات

در فاصله ی افطار تا سحر مایعات کافی بنوشید. تا جایی که می تونید در هنگام افطار و تا وقتی که می خواهید بخوابید آب، آبمیوه های طبیعی و نوشیدنی های مفید بخورید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود.

آجیل خام

برای افطار مصرف آجیل خام برای تامین چربی مورد نیاز بدن مناسب است. مغزهای خام گزینه ی مناسبی برایافطار و تامین نیاز های بدن هستند به طور مثال بادام حاوی چربی های مفید است که برای بدن ضروری است. به ویژه اینکه بدن شما بعد از چند ساعت طولانی روزه بودن میل به دریافت چربی نیز دارد.

سبزیجات

برای جلوگیری از یبوست در ماه رمضان سبزیجات آبدار بخورید. خیار، کاهو و دیگر سبزیجات فیبر بالایی دارند و همچنین می توانند به خوبی آب بدن را تامین کنند. مصرف سبزیجات باعث می شوند که شما احساس خنکی و تازگی داشته باشید، برای سلامت پوست مفید هستند و مهم تر از همه از ابتلا به یبوست در هنگام روزه داری جلوگیری می کنند. هر چقدر سالاد شما رنگی تر باشد مزایای بیشتری برای سلامتی‌تان خواهد داشت. مصرف سالاد همچنین باعث ایجاد حس سیری در شما می‌شود. چه چیزهایی نخوریم؟

نوشیدنی های گازدار

در هنگام افطار از مصرف نوشیدنی های گازدار و فرآوری شده پرهیز کنید. آب معمولی و یا آب نارگیل بهترین گزینه ها برای رفع تشنگی در هنگام افطار هستند.

مواد غذایی قندی

مواد غذایی که دارای قند خیلی زیاد هستند مثل شیرینی، زولبیا و بامیه گزینه ی مناسبی برای افطار نیستند. این مواد منبع فوری افزایش وزن هستند. اگر هر روزه مصرف بشوند می توانند ضررهای زیادی برای شما داشته باشند.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده را در وعده ی افطار مصرف نکنید. غذاهای چرب و سرخ شده مثل پیراشکی و سمبوسه گزینه ی مناسبی برای افطار نیستند. از خوردن غذاهای چرب، ادویه دار و همچنین شیرینی های روغنی پرهیز کنید تا ماه رمضان به خطر نیافتد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها