وزیر ارشاد: اقتصاد نشر ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد سالیانه دارد

کد خبر: 1000181

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سالیانه ۲۰۰ میلیارد تومان اقتصاد نشر وجود دارد، گفت: تلاش کردیم از کتابفروش‌ها با پرداخت یارانه حمایت لازم را به عمل آوریم.

وزیر ارشاد: اقتصاد نشر ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد سالیانه دارد

خبرگزاری فارس: سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹) در جلسه علنی و در گزارش به نمایندگان اظهار داشت: در سه سال گذشته ۳۶۷ کتابخانه از جمله ۵ کتابخانه مرکزی ساخته شده و آن‌ها عملا به نمایشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی با محوریت کتاب تبدیل شده‌اند. این در حالی است که کتابخانه رضوی هم اکنون بیش از یک میلیون مشارکت کننده دارد.

وی با بیان ایکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۳۵ پروژه ناتمام در دست اقدام دارد که ۳۳ پروژه بالای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از مجلس خواست با افزایش حمایت‌ها سرعت احداث این کتابخانه‌ها را ارتقا دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌ها با ۷۴۰۰ پرسنل که حقوق سالیانه‌شان در سال ۹۹ بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است نیازمند حمایت بیشتری است؛ که اگر ۵۰ درصد افزایش حقوقی در بخش تفاوت تطبیق هم که در خیلی از ادارات کشور اجرایی شده در مورد آن‌ها عملیاتی کنیم بودجه این نهاد به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال خواهد رسید در حالی که بودجه سالیانه دولتی ۲۰۰ میلیارد تومان است و اعتبارات نیم درصدی شهرداری‌ها به این نهاد هم اگر در نظر بگیریم به زحمت به ۲۰۰ میلیارد می‌رسد که عملا تکافوی حقوق پرسنل هم را نمی‌دهد.

صالحی افزود: ۳۰ هزار باشگاه کتابخوانی با ۳۰۰ هزار عضو در کشور داریم که توانسته در حوزه گسترش فرهنگ و اقتصاد نشر اقدامات اساسی انجام دهد. ضمن اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان اقتصاد نشر که برگرفته از نمایشگاه‌های کتاب و حوزه نشر است تاثیرات بالایی در اقتصاد ایران دارند.

وی گفت: یارانه‌های فصلی به کتابخانه‌ها کمک خوبی به اقتصاد نشر و حوزه کتابخوانی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌۵۵ جشنواره ملی و بین‌المللی قرآن و ۶۰۰ نمایشگاه و جشنواره استانی در معاونت قرآن و عترت و ۲۴۰۰ مؤسسه قرآنی و دبیرخانه قرآنی در معاونت وزارت ارشاد فعالیت‌های خوبی دارند.

صالحی افزود: ۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد با ۲ میلیون ۳۰۰ هزار عضو ثابت و مشخص همراهی خوبی در مسائل فرهنگی کشور دارند.

وی تصریح کرد: کانون مساجد ۲۵ سال فعالیت مستمر می‌کرد که در چند سال اخیر اساسنامه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته و عملا این کانون‌ها به ستاد کار‌های فرهنگی در کشور تبدیل شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۸ هزار بقعه زیر نظر سازمان اوقاف به پایگاه‌های ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی در کشور تبدیل شده است، افزود: این سازمان توانسته با دانش‌بنیان‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده و همچنین امور خیریه هم در اوقاف مسیر خود را پیدا کرده است.

صالحی گفت: سازمان حج و زیارت در برگزاری حج عزتمندانه و با سلامت و امنیت در چند سال اخیر فعالیت‌های خوبی داشته و در حوزه عتبات هم کار‌های خوبی صورت گرفته ضمن اینکه در حوزه اربعین بین ۲ تا ۳ میلیون نفر هر سال در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه هنر، معاونت هنری و معاونت سینمایی در رویداد‌های مختلف توانسته‌اند اختلافات قابل توجهی از لحاظ تعداد و کیفیت نسبت به سال‌های گذشته رقم بزند، گفت: ۲۶۶ شهر در شبکه خلاق ثبت نام کرده‌اند و شهر‌های فعال در این شبکه از نظر زیرساختی وحمایت‌های جانبی اقدامات مستمر را دنبال می‌کند که می‌توانند به شهر‌های خلاق در حوزه خوشنویسی، گرافیک و انیمیشن اشاره کنم.

ادامه دارد...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها