خاوازی : بخش کشاورزی در شرایط تحریم، رشد اقتصادی را افزایش داد

کد خبر: 1001556

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی نشان داد در شرایط تحریم می‌تواند رشد اقتصادی کشور را مثبت و تاب آوری کشور در مقابل تحریم‌ها را افزایش دهد

خاوازی : بخش کشاورزی در شرایط تحریم، رشد اقتصادی را افزایش داد

خبرگزاری مهر: کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی امروز در صحن علنی مجلس ضمن ارائه گزارشی به نمایندگان، با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از بخش هایی است که در حوزه تولید، اشتغال، پایداری محیط زیست تاثیر گذار بوده است، گفت: در اسناد بالادستی تاکید بسیاری به کشاورزی شده است.

وی افزود در بخش کشاورزی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بهره بردار داریم که سهم آنها از ارزش افزوده تولید ناخالص ملی ۸ درصد و بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار برآورد می شود و اگر بخش های پسین و پیشین سهم بخش کشاورزی را در نظر بگیریم، رشد افزوده تولید ناخالص ملی ۳۲.۵ درصد خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته فشارهایی روی کشور وجود داشت، از سوی دیگر نتوانستیم درآمد نفتی داشته باشیم، با این حال بخش کشاورزی نشان داد در شرایط تحریم می تواند رشد اقتصادی کشور را مثبت و تاب آوری کشور در مقابل تحریم ها را افزایش دهد.

خاوازی تاکید کرد: در سال های اخیر حداکثر سرمایه گذاری در کشاورزی بیش از ۵ درصد اتفاق نیفتاد، این در حالی است که در بخش کشاورزی مهمترین سیاست ارتقای امنیت کشاورزی، حضور پایدار تولیدکنندگان در چرخه تولید و افزایش درآمد و مثبت کردن تراز غذایی کشور است.

وی با بیان اینکه ‌سطح زیر کشت تولید زراعی کشور ۱۸.۵ میلیون هکتار و کل تولید ۱۲۴ میلیون تن است که تولیدات زراعی ۸۳.۵ میلیون تن آن را تشکیل می‌دهد، افزود: در این بین، تولید گندم به عنوان راهبردی‌ترین محصول زراعی ۱۴ میلیون تن پیش‌بینی شده، در حالی که برنامه تکلیف شده برای امسال ۱۳.۴ میلیون تن بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در جو نیز تولید ۳.۵ میلیون تن محصول پیش‌بینی می‌شود، در حالی که تکلیف برنامه ۳.۲ میلیون تن و نیاز کشور به آن ۶.۵ میلیون تن است.

خاوازی با بیان اینکه در تولید شکر به مرز ۲ میلیون تن رسیده بودیم که برآورد می کنیم امسال ۱.۵ تا ۱.۷ میلیون تن شکر تولید کنیم، اظهار داشت: در دانه های روغنی ۵۶۰ هزار تن، در حبوبات ۶۸۰ هزار تن تولید داریم که تکلیف ما در برنامه برای حبوبات ۷۳۱ هزار تن بود که در واقع ۸۷ درصد برنامه اجرایی شده است.

وی افزود: در تولید پنبه به ۲۲ هزار تن رسیده ایم که در برنامه توسعه برآورد شده است ۲۹۱ هزار تن تولید پنبه داشته باشیم، از آنجا که تولید این محصول به اشتغال و خودکفایی کمک بسیاری می کند، برای آن برنامه ریزی کرده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مواسات علوفه ای ۲۲ میلیون تن، سیب، پیاز، گوجه فرنگی ۱۴۳ میلیون تن و محصولات جالیزی ۸.۲ میلیون تن تولید داریم، بنابراین تولید محصولات زراعی کشور ۸۳.۵ میلیون تن برآورد می شود.

خاوازی به ارائه آمار در بخش باغبانی پرداخت و تاکید کرد: در این بخش ۲۳ میلیون تن تولید داریم که اهم آن ۴.۵ میلیون تن سیب درختی، ۵.۴ میلیون تن مرکبات، ۳.۲ میلیون تن انگور، کل محصولات گلخانه ای ۳ میلیون تن، ۱.۲ میلیون تن خرما و ۱.۶ میلیون تن انار است.

وی همچنین به برنامه های وزارتخانه متبوعش برای تحقق شعار سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات تامین نهادهای دامی و وابستگی کشور به خارج، ما برای بخش آبی ۱.۷ میلیون تن و برای بخش دیم ۳.۵ میلیون تن برنامه داریم و در مجموع ۵.۲ میلیون تن در سال جهش تولید برنامه داریم تا بخش زراعت ارتقا یابد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در باغبانی امسال ۴۵۰۰ هکتار به سطح گلخانه ای کشور اضافه می کنیم و سطح گلخانه ای کشور از ۱۸ هزار و ۸۰۰ به ۲۳ هزار و ۳۰ هکتار ارتقا پیدا می کند.

خاوازی گفت: یکی از اتفاقات بسیار خوب در توسعه باغات، ایجاد باغ ها در اراضی شیب دار است که تاکنون ۶۰ هزار هکتار رقم خورده و در سال جهش تولید برنامه ما این است که ۲۰ هزار هکتار دیگر به اراضی شیب دار اضافه شود.

وی با اشاره به کشت گیاهان دارویی، افزود: امسال ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار به اراضی زیر کشت گیاهان دارویی افزوده می شود. همچنین در بخش دام و طیور ۶۵ میلیون رأس دام در کشور داریم که ۸.۴ میلیون رأس سنگین و ۱.۴ میلیون قطعه ریزگوشتی داریم. همچنین ۱۴ میلیون قطعه مرغ مادر پرورش داده می شود؛ وضعیت کشور در دام و طیور مناسب است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت تخم مرغ نیز گفت: تولید ما ۱.۴ میلیون تن است که تکلیف برنامه ۱.۲۴ میلیون تن است، در واقع ضریب خوداتکایی در این بحث نیز بالای صددرصد است.

خاوازی با بیان اینکه در بحث دام و طیور عمدتاً به حفظ وضعیت موجود باید بپردازیم، اظهار داشت در گوشت قرمز از ۸۶۰ هزار تن تولید در سال باید به ۹۰۰ هزار تن تا پایان سال برسیم. در حوزه تولید عسل تا ۱۲۰ هزار تن افزایش خواهیم داشت و پیله تر را هم به۱۶۰۰ تن خواهیم رساند.

وی یادآور شد: در حوزه شیلات و آبزیان نیز ۷۳۰۰ مزرعه آبزی‌پروری در کشور وجود دارد ۱۱ هزار و ۳۴۹ گونه شناور سیاری در آب وجود دارد که ۱۳ هزار مزرعه پرورش میگو و ۷ هزار مزرعه آبزی پروری دیگر در کشور وجود دارد، در این حوزه نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید وجود دارد و در صید نیز ۷۵۵ هزار تن و در آبزی‌پروری ۵۲۵ هزار تن آمار داریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با این حساب حرکت ما بر اساس برنامه ششم توسعه است، گفت: میزان تولید خاویار پرورشی در کشور نیز ۱۰.۷ تن در کشور است و برنامه ما در این حوزه با توجه به بازارهای صادراتی و مشکلات به وجود آمده در این حوزه تثبیت این رقم است.

خاوازی، برنامه‌های وزارتخانه متبوعش در حوزه جنگل و مرتع را با نگاه به شعار «جهش تولید» عنوان کرد و افزود: در این حوزه ما ۱۴.۳ میلیون هکتار در ۵ رویشگاه داریم که ۸۴ میلیون مرتع نیز در این میان وجود دارد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ۲.۷ میلیون هکتار نیز درختچه‌زار و بیشه‌زار در کشور وجود دارد و همچنین ۳۲.۶ میلیون هکتار بیابان در کشور ما وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه مرتع در سال جهش تولید برنامه داریم که ۷۶ میلیون هکتار از ۸۶ میلیون هکتار مراتع کشور را ممیزی کنیم که این رقم تاکنون محقق شده در حالی که این رقم سالیانه حدود ۱.۴ میلیون هکتار بوده است.

خاوازی ابراز امیدواری کرد، تا پایان سال رقم ۸ میلیون هکتار دیگر به آمار فوق اضافه شود و از ۸۴ میلیون مرتع در اختیار برای ۱۵ میلیون هکتار آن برای امسال طرح تهیه خواهد شد.

وی گفت: تاکنون ۲۰ میلیون هکتار از ۳۴ میلیون هکتار اراضی موجود طرح تهیه شده به مجریان واگذار شده که ما قصد داریم برای امسال ۱۲ میلیون هکتار دیگر را به مجریان واگذار کنیم که این رقم ۲۴ برابر سالیان گذشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در حوزه جنگل و مراتع برنامه‌های بسیار مفصلی داریم که با نام «جهش تولید» همپوشانی دارد، تصریح کرد: امسال ۵۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی شناسایی شده که این اراضی در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت که به کشت و توسعه دانه‌های روغنی اختصاص خواهد داشت.

خاوازی درباره اجرای طرح کاداستر، گفت: امسال برنامه داریم که ۳۲ میلیون هکتار برای اجرای این طرح اختصاص دهیم در حالی که متوسط اختصاص این اراضی تا امسال ۸ میلیون هکتار بوده است.

وی ادامه داد: برای زراعت چوب نیز سطح ۳۰هزار هکتار در نظر گرفته شده که متوسط سالهای گذشته آن نیز ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه جنگل‌کاری اقتصادی نیز پیش‌بینی می‌شود که ۱۵۰۰ هکتار جنگل‌کاری اقتصادی داشته باشیم که متوسط عملکرد آن در گذشته ۱۷۰۰ هکتار بوده است.

خاوازیدرباره توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها نیز گفت: در این حوزه در سطح ۴۰هزار هکتار فعالیت صورت گرفته که متوسط آن در سالیان گذشته ۳۱ هزار هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در تأمین مسکن و همراهی با وزارت راه و شهرسازی کمکی به مردم خواهد داشت، توضیح داد: به این صورت که اراضی که کاربری آنها کشاورزی و منابع طبیعی نیست کمک خواهد شد تا در اختیار وزارت مسکن قرار گیرد تا برای مردم مسکن تهیه شود.

وزیر جهاد کشاورزی امور اراضی در جهاد کشاورزی را یکی از مشکلات اساسی مردم دانست و تاکید کرد: تعیین تکلیف قانونی مقررات از سال ۹۴ تاکنون ۸.۵ میلیون هکتار رخ داده در حالی که با هماهنگی صورت گرفته با سازمان ثبت اسناد قصد داریم ۴.۵ میلیون هکتار از این اراضی را تعیین تکلیف کنیم تا یک اختلاف تاریخی کشاورزان با دولت دراین حوزه به صورت قانونی حل و فصل شود.

خاوازی گفت: فرآیند صدور مجوزها، واگذاری‌ها و امضاهای طلایی نیز در دستور کار وزارت جهاد قرار دارد که در این زمینه نیز ساماندهی صورت خواهد گرفت و نتایج آن به استحضار مردم و نمایندگان ملت خواهد رسید

تکمیل می شود...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها