عدم تشکیل جلسات صحن به معنای تعطیلی مجلس نیست

کد خبر: 1002656

با توجه به قانون آیین نامه داخلی مجلس و تاکید سخنگوی هیات رئیسه مجلس، حضور در حوزه‌های انتخابیه جزئی از کار نمایندگان مجلس است و فعالیت نمایندگان صرفا حضور در جلسات صحن نیست بنابراین عدم تشکیل جلسات صحن به معنای تعطیلی مجلس نیست.

عدم تشکیل جلسات صحن به معنای تعطیلی مجلس نیست

خانه‌ملت: مجلس یازدهم شورای اسلامی هفتم خرداد ماه سال جاری آغاز به کار کرد، نمایندگان طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، سوگند یاد کردند و به طور رسمی با انتخاب هیات رئیسه دائمی مجلس در تاریخ هشتم خرداد ماه فعالیت رسمی خود را آغاز کردند.

مجلس یازدهم در طول پنج هفته متوالی از ۱۲ وزیر دولت به خصوص وزرای اقتصادی برای ارایه گزارش به مجلس دعوت کرد و برخی مدیران اقتصادی و فرهنگی را نیز به بهارستان فراخواند. نمایندگان ضمن رصد مصائب و مشکلات مردم، طرح‌هایی را در این مدت با دقت و سرعت تنظیم و تهیه کردند که از شاخص ترین این طرح‌ها «طرح شفافیت آراء» بود که در نخستین نشست های علنی مجلس اعلام وصول شد.

طبق ماده 82 قانون آیین نامه داخلی مجلس، «هیأت رئیسه می‌تواند در تنظیم برنامه جلسات علنى و کمیسیون‏ها به ‏گونه‏اى عمل کند که نمایندگان در هر ماه یک هفته کارى هم براى رسیدگى به وظایف نمایندگى فرصت داشته باشند.» از این رو بر اساس این ماده قانونی و با توجه به برنامه‌های تنظیم شده از سوی هیات رئیسه و البته روال گذشته، نمایندگان می بایست پس از سه هفته حضور متوالی در جلسات علنی صحن، برای یک هفته جهت سرکشی، به حوزه انتخابیه خود می‌رفتند. اما نمایندگان مجلس یازدهم فراتر از این امر قانونی در روزهای نخست فعالیت خود، پنج هفته متوالی را به بررسی مسائل و مشکلات مردم در جلسات صحن پرداختند و برای هفته آینده جهت سرکشی و پیگیری موضوعات و مشکلات مردم، به حوزه انتخابیه رفتند. آنها در این یک ماه علاوه بر استماع گزارش دولتمردان، تکلیف کمیسیون‌های تخصصی را نیز روشن کردند.

این در حالی است که برخی از رسانه‌ها سرکشی به حوزه های انتخابیه را تعطیلات مجلس وانمود کردند تا در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، حواشی را برای مجلس انقلابی یازدهم ایجاد کنند.

فعالیت نمایندگان صرفا حضور در جلسات صحن نیست

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، گفت: از زمان شروع به کار مجلس یازدهم یعنی هفتم خرداد ماه تاکنون، نمایندگان ارتباطی با مردم در حوزه‌های خود نداشتند، هفته گذشته نمایندگان می‌بایست برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌رفتند اما به دلیل عدم تشکیل کمیسیون‌ها، جلسات علنی مجلس ادامه پیدا کرد تا کمیسیون‌ها تشکیل شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حضور در حوزه انتخابیه جزئی از کار نمایندگان مجلس است و جدا از فعالیت مجلس نیست. در واقع فعالیت نمایندگان صرفا حضور در نشست های علنی صحن نیست، انواع مراودات و ارتباطات در طول ایام به صورت مجازی، حضوری و بعضا تلفنی باید در جریان باشد بنابراین عدم تشکیل جلسات علنی مجلس به معنای تعطیلی مجلس نیست.

فرهنگی یادآور شد: نمایندگان در این هفته با تاخیر به سرکشی از حوزه‌های انتخابیه رفتند تا ارتباطات خود را با مردم داشته باشند و بتوانند مسائل مورد نظر آنها را پیگیری کنند. به عنوان مثال بنده همین امروز در تبریز دو جلسه مهم مربوط به مراجعات مردمی و شورای شهر و شهردار تبریز دارم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم تاکید کرد: بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، جلسات علنی سه هفته برگزار می‌شود و یک هفته نمایندگان برای سرکشی باید به حوزه‌های انتخابیه بروند اما نمایندگان مجلس یازدهم بنابر مسائل و موضوعات حساس و تشکیل کمیسیون‌ها، پنج هفته به طور پیوسته جلسات علنی را برگزار کردند.

با توجه به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس یازدهم، نمایندگان پس از سرکشی به حوزه انتخابیه و رصد مشکلات مردم، موضوعات را با سرعت و دقت در کمیسیون‌ها با دعوت از وزرای دولت پیگیری خواهند کرد./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها