وزیر کشور: اربعین ظرفیت بزرگ توسعه منطقه‌ای است

کد خبر: 1003621

رحمانی فضلی بیان کرد که اربعین ظرفیت بزرگ توسعه منطقه‌ای است و باید درآن از توان و ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کرد.

وزیر کشور: اربعین ظرفیت بزرگ توسعه منطقه‌ای است

باشگاه خبرنگاران: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، نشست استانداران منطقه چهار کشور نهم تیرماه با حضور وزیر کشور، معاونان وزارت کشور و استانداران استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه، لرستان و همدان با هدف بررسی آمادگی‌های ایجاد شده و اولویت‌های پیشرو، در وزارت کشور برگزار شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این نشست با بیان اینکه مسائل اجتماعی با مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی پیوستگی عمیقی دارد؛ گفت: باید توجه توأمان به همه ظرفیت‌های استانی داشت و با فعال کردن همه قابلیت‌های موجود در مناطق، توسعه پایدار را در استان‌های کشور رقم بزنیم.

وزیر کشور در سخنان خود در این جلسه، دغدغه فعال شدن مناطق را دارای اهمیت و در وزارت کشور دارای سابقه پیگیری در طول سال‌های اخیر برشمرد و گفت: باید موضوع فعال کردن مناطق را در سلسه مراتب نظام اداری جا بیندازیم و با این نگاه بتوانیم به حرکت در مسیر توسعه متوازن کشور دست یابیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه توسعه باید متناسب با خصیصه‌های فرهنگی و تاریخی هر منطقه باشد؛ گفت: ظرفیت‌ها و امکانات می‌توانند در ارتباط معنادار با هم در ارتقای شاخصه‌های توسعه موفق عمل کنند.

وزیر کشور افزود: در شرایط اتخاذ رویکرد منطقه‌ای در روند توسعه کشور، هر منطقه می‌تواند مسئولیت، هویت، اختیار و همچنین مزیت نسبی پیدا کند و بتواند ابزار‌های لازم را برای توسعه به کارگیرد.

او با اظهار اینکه امسال سال پایانی دولت دوازدهم است، خاطر نشان کرد: شرایط ناشی از شیوع کرونا، رکود جهانی و استمرار و تشدید تحریم‌های ظالمانه شرایط سختی برای کشور ایجاد کرده است. پایه امنیت کشور رضایتمندی و حضور همدلانه مردم است و باید در مسیری حرکت کنیم که از امنیت کشور، خون شهدا و آزادی‌های قانونی صیانت کنیم.

وزیر کشور در این خصوص یادآور شد: برای استمرار و ارتقای جلب رضایتمندی مردم باید طرح‌های مرتبط با امنیت، معیشت و سلامت مردم را محور برنامه ریزی هایمان قرار دهیم.

او در این خصوص تاکید کرد که تقویت حضور بخش خصوصی برای عملیاتی سازی طرح‌های اقتصادی ضروری است و باید از توان این بخش برای توسعه مناطق کمک بگیریم.

وزیر کشور همچنین پیشنهاد داد که سند جامع توسعه برای هر یک از مناطق کشور تدوین شود که طبق این سند، چشم انداز، اهداف، برنامه ریزی و در نهایت اقدام و عمل در هر یک از مناطق مشخص گردد.

او تصریح کرد: طبق این سند توسعه‌ای، در هر منطقه، هر یک از استان ها، متولی یک محور در توسعه متوازن منطقه است و باید بتواند با فعال سازی ظرفیت‌ها و نگاه جامع و فرابخشی، روند توسعه استان و منطقه را به پیش ببرد.

رحمانی فضلی درباره اهمیت اربعین گفت: اربعین علاوه بر آثار و برکات بسیار مهم معنوی و آئینی که دارد، با توجه به حضور و مشارکت همه جانبه مردم مناطق سراسر کشور، ظرفیت بزرگی برای توسعه منطقه‌ای است و باید در این حوزه، امکان حضور حداکثری توان و ظرفیت بخش خصوصی تسهیل شود.

وزیر کشور در ادامه ضمن تاکید بر تدوین برنامه جامع گردشگری در هر یک از مناطق، اظهار کرد: باید پیشران‌های توسعه در مناطق شناسایی دقیق شود تا همه ظرفیت‌های سرمایه گذاری در استان‌ها فراهم شود.

رحمانی فضلی با مهم دانستن موضوع آمایش سرزمینی در کشور، گفت: باید بر مبنای گزارش‌های آمایش استانی، مقدمات تدوین آمایش‌های سرزمینی در مقیاس منطقه‌ای فراهم شود.

او به یکی دیگر از مسائل فرا استانی یعنی مساله آب اشاره کرد و گفت: در رویکرد منطقه ای، باید با مدیریت بهینه منابع آب و مدیریت مؤثر مصرف آن با رویکرد فرااستانی، هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد تا شاهد هیچ هدر رفتی در این حوزه نباشیم.

وزیر کشور در پایان با مرور شرایط کشور از حیث شرایط تحمیل شده ناشی از تحریم‌ها و تشدید آن و زمینه‌های بسیار مثبت موجود برای غلبه بر دشمنی‌های نظام سلطه خاطر نشان کرد: در این عرصه امسال می‌تواند یوم الفصل باشد چرا که دشمن با همه قدرت برای زمین گیر کردن ملت ایران به میدان آمده و در مقابل هم ملت ایران و خدمتگزاران ملت با تمام توان در برابر این دشمنی‌ها ایستاده اند و باید با وحدت و هم نظری در مقابل دشمن ایستادگی و از ایران، انقلاب اسلامی و منافع ملی دفاع کنیم.

در این نشست همچنین هریک از استانداران منطقه چهار کشوری، به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص روند شکل گیری رویکرد منطقه‌ای و مسائل مشترک مربوط به توسعه استان‌های عضو منطقه ۴ پرداختند. بازوند استاندار کرمانشاه و دبیر منطقه چهار، با اظهار اینکه از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور حدود ۱۲ میلیون نفر در شش استان زیرمجموعه منطقه چهار زندگی می‌کنند؛ گزارشی از اقدامات دنبال شده در نشست‌های استانداران منطقه ۴ ارایه کرد و بر لزوم توجه بیشتر به توسعه این استان‌ها درحوزه‌های گردشگری و سایر ظرفیت‌های ارزآور در استان‌های مذکور تاکید کرد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه در حال پیگیری پیش بینی‌های بودجه‌ای لازم برای ۶ استان منطقه چهار کشور هستیم؛ از امکان سنجی تدوین سند گردشگری در این استان‌ها خبر داد.

شاهرخی استاندار همدان، خادمی استاندار لرستان، سلیمانی استاندار ایلام و شریعتی استاندار لرستان، در این نشست موضوع‌های مرتبط را مطرح و مورد تبادل نظر قرار دادند.

در این نشست، معاونین وزارت کشور نیز ضمن بیان گزارش‌های مرتبط با حوزه تخصصی خود در خصوص استان‌های منطقه ۴، زمینه‌های همکاری‌های مشترک استان‌های این منطقه را مرور و توصیه‌های مد نظر در این عرصه را مطرح کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها