پیام ظریف در سالروز قتل عام مسلمانان بوسنی

کد خبر: 1006112

وزیر امور خارجه کشورمان در سالروز قتل عام مسلمانان بوسنی به دست نیروهای صرب در میان سکوت مدعیان حقوق بشر، طی پیامی توئیتری به کشورهای اروپایی و سازمان ملل متحد هشدار داد که از این فاجعه درس بگیرند و در انجام وظایف انسانی خود کوتاهی نکنند.

پیام ظریف در سالروز قتل عام مسلمانان بوسنی

خبرگزاری تسنیم: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در بیست و پنجمین سالروز آغاز کشتار مسلمانان بوسنی به دست نظامیان صرب (نسل‌کشی سربرنیستا)، به کشورهای اروپایی و سازمان ملل متحد هشدار داد که فاجعه نسل‌کشی سربرنیستا باید درسی برای آنها باشد تا در برابر چنین اتفاقاتی سکوت نکنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در بیست و پنجمین سالروز فاجعه سربرنیتسا، در تویئتر نوشت: «25 سال پیش در چنین روزی نسل‌کشی سربرنیستا آغاز شد، در حالی که کشورهای اروپایی‌ حتی در انجام ابتدایی‌ترین وظایف خود را [برای جلوگیری از کشتار مسلمانان بوسنی] ناکام ماندند.»

ظریف افزود: «ربع قرن بعد از آن حادثه، کشورهای اروپایی گرفتار همان بی‌عرضگی هستند. ناکامی سازمان ملل در واکنش نشان دادن در زمان آن حادثه -که مسئولیت آن برای همیشه بر گردن این مرجع جهانی می‌ماند- باید درسی برای امروز باشد.»

جنگ بوسنی یکی از فجایع بشری قرن بیستم به شمار می‌رود که طی آن، نسل‌کشی مسلمانان در اروپا از سوی قدرت‌های بین‌المللی آغاز شد و صرب‌ها عامل اصلی این کشتار بودند.

این نبرد خانمان‌سوز از پنجم آوریل 1992 آغاز شد و تا 14 دسامبر 1995 ادامه یافت و طی آن بیش از 100 هزار نفر جانشان را از دست دادند، جنگی که به قتل‌عام گسترده مسلمانان غیرنظامی، در دست گرفتن کنترل نیمی از کشور توسط صربستان و امکان وتوی سیاست‌های ملی در بوسنی انجامید.

یکی از اتفاقات تلخ جنگ بوسنی، کشتار «سربرنیتسا» است که در 11 جولای 1992 اتفاق افتاد و طی آن نیروهای صرب بیش از 8 هزار نفر از ساکنین بوسنیایی شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا را قتل‌عام کردند.

قتل‌عام مسلمانان بوسنی به دست نیروهای صرب، دومین نسل‌کشی بزرگ در اروپا پس از جنگ دوم جهانی محسوب می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها