نماینده مردم تهران: نمی‌خواهند خسارات برجام را بپذیرند

کد خبر: 1007393

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولتی‌ها نمی‌خواهند اشتباهات مهلک خودشان را در برجام بپذیرند، گفت: مکانیزم ماشه در برجام، حاصل بی‌تدبیری دولت در برجام بود.

نماینده مردم تهران: نمی‌خواهند خسارات برجام را بپذیرند

خبرگزاری مهر: احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ادعای برخی دولتمردان مبنی بر اینکه اساس مذاکره با آمریکا در برجام از روی بی‌اعتمادی بوده است، اظهار کرد: دولت نمی‌تواند چنین ادعایی را داشته باشد زیرا آنچه همه مشاهده کردند، خلاف این ادعاست.

نادری افزود: اما اگر منظور کلیت نظام و رهبری نظام است که خب رهبر انقلاب از ابتدا به صورت علنی فرمودند من به مذاکرات خوشبین نیستم و همچنین شرط‌ها و خطوط قرمزی را مشخص کردند که البته دولتمردان و مسئولین مذاکره کننده از این خطوط قرمز تخطی کردند.

ذوق زدگی دولتمردان در برجام را فراموش نکرده‌ایم

وی تاکید کرد: در جریان مذاکرات، نه ما و نه همه مردم ایران ذوق‌زدگی وزارت خارجه و دولتی‌ها را فراموش نکرده‌ایم. در همان زمان از قول آقای حمید ابوطالبی[معاون وقت سیاسی رئیس‌جمهور] نقل شد که اصل قصه برجام، مذاکره با آمریکاست، برخی دولتمردان هم که گفتند امضای کری تضمین است. بنابراین تمامی این نقل قول‌ها در تاریخ ثبت شده و چیز پنهانی نیست که کسی امروز بخواهد منکر آن شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اینکه آقای واعظی ادعا کردند مذاکره دولت با آمریکا از روی بی‌اعتمادی بوده است، اصلا قابل پذیرش نیست و ملت ایران هم حتما در حافظه تاریخی خودش این قصه را به خاطر دارد.

عجله دولت در برجام به حدی بود که سانتریفیوژها را از روی زمین بریدند

نادری تاکید کرد: سوال من از دولتمردان این است که اگر مذاکرات از روی بی‌اعتمادی به آمریکا بود، چرا حتی صبر نکردند پیچ‌های سانتریفیوژهای فردو را باز کنند؟ انقدر عجله و ذوق‌زدگی داشتند که ماشین‌های سانتریفیوژ را از روی زمین بریدند و به انباری منتقل کردند که خیلی از این تجهیزات امروز دچار آسیب شده است.

وی اظهار کرد: رهبر انقلاب در جریان مذاکرات فرموده بودند که اجرای تعهدات را گام به گام جلو ببرید یعنی گام‌هایی را شما بردارید و گام‌هایی را غربی‌ها بردارند اما دولتمردان و وزارت امور خارجه در اجرای تعهدات به صورت یکطرفه گام‌های زیادی برداشتند در حالی که این تعهدات مابه‌ازایی از سوی غربی‌ها نداشت.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این ذوق زدگی‌ها پیامی را به غربی‌ها مخابره می‌کرد که اگر شما هم از برجام خارج شوید مشکلی بوجود نمی‌آید. اساسا محاسبات طرف‌های غربی با همین ذوق‌زدگی‌های دولتمردان تنظیم می‌شد.

نادری در ادامه با بیان اینکه دولتمردان حاضر نیستند بپذیرند در برجام اشتباه کردند و همچنان همان رویه غلط را ادامه می‌دهند، گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام کار به جایی رسیده که آقای روحانی و دیگر دولتمردان همچنان به تقدیس برجام می‌پردازند.

مکانیزم ماشه در برجام، حاصل بی‌تدبیری دولت در برجام بود

وی افزود: مواضع آقای ظریف در مجلس نشان داد که برجام را کلاه گشادی فرض کردند که ما بر سر آمریکایی‌ها گذاشتیم. این شکل از سخنان نشانه این است که نمی‌خواهند اشتباهات مهلک خودشان را بپذیرند که باید بعد از خروج آمریکایی‌ها، از برجام خارج می‌شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: دولتمردان درحالی تعابیری درباره برجام بکار می‌برند مبنی بر اینکه «برجام کلاه گشاد ما بر سر آمریکا بود» که امروز با بی‌تدبیری آقایان، غربی‌ها مکانیزم ماشه را بالای سر ما نگه داشته‌اند و اجازه اقدام متقابل به ما نمی‌دهند.

نادری ادامه داد: بعد از خروج آمریکایی‌ها شعار دولتمردان این شده بود که اگر همه از برجام خارج شوند، ما در برجام می‌مانیم، در واقع این نحوه جهت‌گیری پالس‌هایی را برای اروپا و آمریکا فرستاد که هرکاری می‌خواهید بکنید اما مطمئن باشید ما پاسخ متقابلی نمی‌دهیم.

دولتی‌ها باید اشتباهات خود در برجام را بپذیرند

وی با اشاره به اظهارات دولتمردان مبنی بر اینکه می‌گویند طرح خروج از برجام را منتقدین برجام باید آماده کنند، گفت: این طرح را خود دولتی‌ها باید آماده کنند چراکه باید بپذیرند اشتباه کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: توصیه من به دولت این است که دنیا را در پارادایم رئالیستی ببینند زیرا پارادایم لیبرال در روابط بین‌الملل اساسا پاسخگو نبوده است. در پارادایم رئال، کنشگرانی حرفی برای گفتن دارند که قدرت زیادی دارند لذا باید به سمت مقاومت و تقویت توان داخلی رفت و کشور را قدرتمند کرد و سهم کشور را در نظم آینده جهان گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها