توئیت سفیر ایران درباره برنامه همکاری جامع ایران و چین

کد خبر: 1007600

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد برنامه همکاری جامع ایران و چین را نقشه راهی روشن و روشی اصولی برای روابط آینده دو کشور مهم برشمرد.

توئیت سفیر ایران درباره برنامه همکاری جامع ایران و چین

خبرگزاری فارس: سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آبادی درباره سند همکاری 25 ساله ایران و چین در صفحه توئیترش نوشت: «برنامه همکاری جامع ایران و چین یک نقشه راه روشن و روشی اصولی برای روابط آینده بین دو کشور مهم است.»

وی افزود: «به عبارت دیگر، این برنامه می‌تواند به همکاری منطقه‌ای با دیگر سازوکارهای موجود همچون ابتکارات یک کمربند یک جاده و کریدور اقتصادی چین و پاکستان نیز بسط و گسترش یابد.»

حسینی: برنامه همکاری جامع ایران و چین نقشه راهی روشن برای روابط آینده دو کشور است

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ۲۳ تیر ماه در نشست خبری با خبرنگاران درباره این سند همکاری توضیح داد: در سفری که رئیس جمهور چین در سال ۱۳۹۴ به ایران داشت توافق شد دو کشور یک نگاه راهبردی و درازمدت برای خود تعریف کنند و توافق شد که دو کشور یک نقشه راه برای همکاری‌های راهبردی خود تعریف کنند. در آن سند همکاری‌ها و روابط دو کشور همه جانبه و راهبردی تعریف شد و بعد از آن چند بار پیش نویسی تهیه و ظریف سال گذشته پیشنهادات ایران را برای طرف‌های چینی به چین برد و صحبت‌ مقدماتی داشتند و سند به ایران برگشت و بخش‌ها و نهادهای مختلف روی آن کار کردند، تا اینکه پیش نویس نهایی از سوی ایران آماده شد که بایستی به کشور مقابل داده شود که بعد از آن تفاهم و نهایی شود که طبق نقشه راه قراردادهای مختلف بسته و رابطه ایران با چین با یک ریل گذاری صحیح و اصولی وارد مرحله جدید خواهد شد.

وزیر خارجه ایران نیز ایران ۲۴ تیر ماه در اظهاراتی در جمع خبرنگاران پس از حضورش در کمیسیون صنایع مجلس درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت‌: چینی‌ها در اسفند ماه پیش نویس سند همکاری ۲۵ ساله خودشان را بر مبنای پیش نویس ما ارائه دادند و ما راجع به اینکه این دو پیش نویس را نهایی و به یک توافق برسانیم الان مذاکره می‌کنیم و در تماس ویدئو کنفرانسی که ۱۰ روز قبل با وزیر خارجه چین داشتم به آنها اطلاع دادم که آماده مذاکره برای نهایی کردن این سند هستیم. زمانی که متن نهایی و مورد توافق قرار بگیرد در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید. براساس محتوای متن و اینکه چه میزان تعهدات مشخص دارد و یا برنامه بیشتر است باید درباره آن تصمیم گیری شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها