معاون اقتصادی ظریف: دنبال همکاری برد-برد با پکن هستیم

کد خبر: 1007740

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: بحث‌هایی مانند واگذاری امتیازات یا جزایر در سند همکاری میان ایران و چین، مورد بحث نیست.

معاون اقتصادی ظریف: دنبال همکاری برد-برد با پکن هستیم

خبرگزاری مهر: غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه صبح امروز (یک‌شنبه) با حضور در شبکه اول سیما در مورد سند همکاری میان ایران و چین اظهار داشت: از بحث داغ داخل جامعه ما دو الی سه هفته‌ای می‌گذرد و خوشبختانه بسیاری از مسائل روشن شده است.

وی ادامه داد: طیف معترضان و پرسشگران طیف وسیعی بود و این طیف از دشمنان مغرض و شناخته شده نظام جمهوری اسلامی ایران شروع می‌شد و همچنین کسانی هم بودند که از دوستان، علاقه‌مندان و پرسشگران درون نظام بودند.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه محور اصلی کار خود را برای پاسخگویی به کسانی که حق پرسش دارند و ملت شهیدپرور و پرتلاش ایران قرار داد. یک جامعه پرسشگر جامعه‌ای است که مورد وثوق هم امام راحل (ره) و هم رهبر انقلاب است و ما افتخار می‌کنیم که در یک جامعه پرسشگر هستیم. تا پرسشگری هست، رشد، توسعه و موفقیت وجود دارد.

انصاری افزود: وقتی پیش‌نویس یک سند آماده می‌شود، این پیش‌نویس ممکن است چندین بار تغییر شکل و محتوا پیدا کند، چراکه اولاً تمامی سازمان‌ها باید در آن دخیل باشند و نظرات خود را در آن اعمال کنند و همچنین ممکن است چندین بار سند مورد بازنویسی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: بعد از آنکه مرحله پیش‌نویس آماده شد، مرحله مذاکره آغاز می‌شود و این موضوع ممکن است مدت‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد. ممکن است در مذاکرات محتوا، فرم قانونی و یا شکل، شاهد تغییراتی در پیش‌نویس باشیم. برخی سند‌ها هستند که بیش از ۱۵ سال مذاکرات نهایی شدن آن‌ها به طول می‌انجامد. به طور مثال سند راهبرد همکاری چین و روسیه ۱۵ سال به طول انجامیده است. در همین مرحله‌ای که ما قرار گرفته‌ایم بیش از پنج سال طول کشیده است تا به آن برسیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: آغاز بحث سند همکاری میان تهران و پکن، از زمان سفر رئیس جمهور چین به ایران و دیدار وی با مقامات جمهوری اسلامی از جمله مقام معظم رهبری شروع شد. در آن دیدار بحث همکاری‌های راهبردی میان ایران و چین و همکاری‌های ۲۵ ساله مطرح شد. در این مدت، هم وزارت امور خارجه و همچنین سازمان‌های دیگر بار‌ها روی این پیش‌نویس کار کردند و زمانی که در سال ۹۸ دو طرف برای آغاز مذاکرات خود اعلام آمادگی کردند، طبیعتاً این بحث فعال‌تر شد.

انصاری تصریح کرد: مسایلی که در رسانه‌ها و مطبوعات مطرح می‌شود، بخشی از آن ممکن است در داخل سند باشد و برخی نیز از اساس ریشه ندارد. بحث‌هایی مانند واگذاری امتیازات یا جزایر در این سند مورد بحث نیست. امروز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی نیست که کسی بخواهد از این باب، وارد گفتگو با آن شده و بخواهد تا ما چیزی را واگذار کنیم. چنین چیزی نه در روحیه، طبیعت و ذات جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال یک همکاری برد-برد با چین بوده و هستیم و این چیزی است که ما با اکثر کشور‌هایی که با آن‌ها روابط نزدیک و خوبی داریم، خواهان آن هستیم. ما سعی می‌کنیم تا به سمت تفاهمات راهبردی با کشور‌های دوست برویم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها