نظر امین‌زاده درباره تفاهم‌نامه ایران و چین

کد خبر: 1007961

معاون اسبق حقوقی رئیس‌جمهور گفت: سند همکاری ۲۵ ساله ایران و جمهوری خلق چین در برهه فعلی بسیار مفید است.

نظر امین‌زاده درباره تفاهم‌نامه ایران و چین

خبرگزاری فارس: تفاهم‌نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین چند وقتی است که سبب واکنش‌های بسیاری در محافل سیاسی و فضای مجازی شده است. برخی از سیاستمداران به مفاد این تفاهم نامه انتقاد کرده‌اند.

نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل شراکت ایران با چین را به معنای پایان انزوای جهانی ایران عنوان کرده و طی توئیتی گفته بود: چین با این توافق می‌تواند در پروژه‌های مختلف اعم از بانکی، بنادر، خطوط ریلی و مخابرات دست داشته باشد.

اما سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در باره سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفته بود: این سند هنوز نهایی نشده است و در حال چکش کاری است و جوسازی‌های ایجادشده برای مختل کردن همکاری‌های راهبردی بین ایران و چین است و هر گونه پرداختن اضافی به این موضوع به پیشبرد اهداف دشمنان ملت ایران و کسانی که خواستار رابطه خوب بین ایران و چین نیستند کمک خواهد کرد.

الهام امین زاده معاون اسبق حقوقی حسن روحانی در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره این توافق اظهار داشت: تاکنون در بیشتر قرارداد‌های ما نگاه به غرب بوده است و این یکی از همکاری‌های مهم ما با یک کشور شرقی است که هم عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و هم این که در تمام شرایط تحریم مبادلات تجاری خود را با ما قطع نکرده است.

وی افزود: عده‌ای در مورد تفاهم نامه ایران و چین به برجام اشاره می‌کنند که البته نمی‌دانم با چه انگیزه‌هایی این صحبت‌ها مطرح می‌شود شاید بنا دارند تا به نوعی مانع این قرارداد شوند، اما به نظر من قراردادی که بتواند توسعه کشور را و تبادلات تجاری و تعاملاتی را برای آینده دو ملت رقم بزند پر ثمر است.

معاون اسبق حقوقی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: البته همانطور که ما در همه قرارداد‌های بین المللی تأکید داریم، حقوقدانان باید تفاهم نامه ایران و چین را به طور کامل ارزیابی و زوایای ریز در هر یک از قرارداد‌ها را بررسی کنند.

امین زاده مجددا تاکید کرد که تفاهم‌نامه ایران و جمهوری خلق چین در برهه فعلی بسیار خوب است و در همین زمینه می‌توان به نقش دلار در معاملات بین‌المللی و استفاده آمریکا از آن به عنوان اهرم فشار اشاره کرد.

معاون اسبق حقوقی رئیس‌جمهور گفت: دو کشور ایران و چین وارد تعاملاتی می‌شوند که آن واحد‌های پولی را پشت سر گذاشته‌اند و مطمئنیم که این تعامل و توافق می‌تواند کمک کند تا بسیاری از کشور‌های دیگر در جهت تحریم‌های ظالمانه آمریکا، اینگونه تعاملات را آغاز کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها