عمویی: سوریه حضور آمریکا در پایگاه التنف را نامشروع می‌داند

کد خبر: 1009031

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در واکنش به نزدیک شدن دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری، این اقدام را تروریستی ارزیابی کرد.

عمویی: سوریه حضور آمریکا در پایگاه التنف را نامشروع می‌داند

باشگاه خبرنگاران جوان: ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به نزدیک شدن دو هواپیمای جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه بیان کرد: این اقدامِ خطرناک و تهدید کننده هواپیماهای آمریکایی، خلاف حقوق بین الملل و در ارزیابی ما یک تهدید تروریستی است.

او ادامه داد: حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و فضای هوایی این کشور از جمله پایگاه التنف که حادثه مذکور بر فراز آن اتفاق افتاده، غیرقانونی است و دولت سوریه حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور را غیرمشروع می‌داند.

بیشتر بخوانید

رفتار تروریستی رژیم آمریکا مستلزم اقدام متقابل است

عمویی تأکید کرد: تهدید یک هواپیمای مسافربری که از طریق ابزارهای مانند شماره پرواز و مسیر پرواز بین‌المللی، طبق قواعد ایکائو(سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) قابل شناسایی بوده است، عملی خلاف آزادی پروازهای غیرنظامی در حقوق بین الملل است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در این چارچوب مطلع شدیم دولت در واکنش به اتفاق یاد شده، در قالب شکایت به ایکائو اقدام کرده است.

او یادآور شد: فراتر از اقدام، واکنش جدی جمهوری اسلامی باید در دو مسیر دیگر هم صورت بگیرد؛ نخست، اعتراض ما به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تهدید یک هواپیمای مسافربری ثبت شود. اقدام آمریکایی‌ها تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است، آنها مسیر پروازیِ مسافربری را تهدید کرده‌اند.

عمویی ادامه داد: به علاوه باید از طریق سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران، هشدار محکمی به ایالات متحده داده شود که دست از این حرکت بردارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آمریکایی‌ها فقط توان ابراز و نمایش قدرت را برای هواپیماهای مسافربری دارند. آنها با قدرت نظامی جمهوری اسلامی کاملاً آشنا هستند و هیچ وقت جرئت نمی‌کنند که به فضای حوزه‌های نظامی ما وارد شوند. البته ما شاهد ناجوانمردی آمریکا در قبال پروازهای مسافری بوده‌ایم و این سابقه از ذهن مردم ما فراموش نمی‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها