هادی حق‌شناس: دولت ابزارهای مختلفی برای کنترل بازار ارز دارد/ وضعیت سال‌های 91 و 92 را تجربه می‌کنیم/ منشأ افزایش چندبرابری ارز تحریم‌هاست/ انتظارهای تورمی در نرخ ارز نهفته است

کد خبر: 1009432

یک اقتصاددان گفت: واقعیت این است که انتظارهای تورمی در نرخ ارز نهفته است و ارز به پناهگاه اقتصادی مردم تبدیل شده است. مردم در مقطع کنونی به دلیل بالابودن قیمت مسکن و طلا شاید نتوانند به راحتی با استفاده از آنها ارزش پول خود را حفظ کنند اما ارز به ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه برای حفظ سرمایه مردم تبدیل شده است.

هادی حق‌شناس: دولت ابزارهای مختلفی برای کنترل بازار ارز دارد/ وضعیت سال‌های 91 و 92 را تجربه می‌کنیم/ منشأ افزایش چندبرابری ارز تحریم‌هاست/ انتظارهای تورمی در نرخ ارز نهفته است

گروه سیاست فردا: تلاطم‌های بازار ارز و طلا باعث شده است که نگرانی‌های گسترده‌ای نسبت به آینده اقتصادی کشور به وجود آید و مشخص نیست که سیاست‌های کلان اقتصادی در آینده چه‌طور خواهد شد؟ روزی نرخ ارز چنان بالا می‌رود که همگان متعجب می‌شوند و روز دیگر با پایین آمدن اندک این نرخ گفته می‌شود که دولت نرخ را ثابت نگاه می‌دارد و روز بعد از آن بازهم نرخ ارز روند صعودی در پیش می‌گیرد. اما دقیقا مشکل چیست که دولت از کنترل بازار ارز و به تبع آن طلا عاجز مانده است؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان درباره این موضوع به «فردا» گفت: «برای داشتن یک ذهنیت درست نسبت به تحولات بازار ارز و مسکن باید به به چندسال قبل یعنی اواخر سال91 و اوایل سال92 بازگردیم که نرخ ارز از 1200تومان به بیش از 4000تومان رسید. اتفاقا در آن زمان هم ایران در اوج تحریم‌ها قرار داشت. می‌توان اکنون یعنی سال‌های 98 و 99 را با آن دوران مقایسه کرد و اکنون هم درگیر تحریم‌ها هستیم».

او ادامه داد: «با چنین ذهنیتی می‌توان گفت که منشأ شوک افزایش چندبرابری قیمت‌ها به تحریم‌ها بازمی‌گردد. در اقتصاد وقتی در عرضه یا تقاضا خلال ایجاد می‌شود، اثرش در شاخص قیمت‌ها مشاهده می‌شود و فرقی نمی‌کند که کالا پول باشد یا مرغ یا میز و صندلی یا هر چیز دیگری. در تمام کالاها وقتی عرصه یا تقاضا مختل می‌شود باید انتظار تغییر نرخ کالا را داشته باشیم. اکنون هم در عرضه دلار خلل مشاهده می‌شود و به همین دلیل نرخ آن دستخوش تحولاتی شده است».

حق‌شناس درباره تأثیر رشد نقدنگی بر افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: «دومین علت، رشد نقدینگی است. وقتی نقدینگی افزایش می‌یابد و متناسب با آن عرضه صورت نمی‌گیرد در قیمت‌ها اخلال ایجاد می‌شود».

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه عواملی باعث کاهش نرخ ارز و مجدد افزایشش در روزهای اخیر شد، گفت: «نوسان نرخ ارز همیشه ثابت نیست و نمی‌توان انتظار داشت همیشه صعودی یا همیشه نزولی باشد. ما شاهد بودیم که چندسال پیش نرخ ارز تا 20هزار تومان هم رسید اما بعد از آن کاهش یافت و چندسالی به صورت نسبی ثابت ماند و دوباره نرخ ارز رشد کرد».

او در پایان درخصوص ابزارهای دولت برای کنترل بازار ارز هم یادآور شد: «دولت ابزارهای مختلفی برای کنترل بازار ارز دارد؛ از جمله آنکه نقدینگی موجود را با افزایش سود بانکی به سمت بانک‌ها ببرد یا با افزایش اسناد خزانه نقدینگی را جمع کند. اما استفاده واقعی از این ابزارها در شرایطی جواب می‌دهد که تحریمی وجود نداشته باشد یا به دلیل کرونا مبادلات تجاری محدود نشده باشد. واقعیت این است که انتظارهای تورمی در نرخ ارز نهفته است و ارز به پناهگاه اقتصادی مردم تبدیل شده است. مردم در مقطع کنونی به دلیل بالابودن قیمت مسکن و طلا شاید نتوانند به راحتی با استفاده از آنها ارزش پول خود را حفظ کنند اما ارز به ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه برای حفظ سرمایه مردم تبدیل شده است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها