هشدار رئیس سابق موساد درباره توافق ایران و چین

کد خبر: 1009630

رئیس سابق موساد هشدار داد توافق تجاری میان تهران و پکن، موجب تقویت اقتصاد ایران خواهد شد و تهدیدی برای ثبات و امنیت رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

هشدار رئیس سابق موساد درباره توافق ایران و چین

خبرگزاری فارس: «دنی یاتوم» رئیس سابق تشکیلات جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) روز دوشنبه درخصوص تأثیر توافقنامه ایران و چین بر ثبات [موجودیت]این رژیم هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، یاتوم گفت: «چین توانست در آفریقا به پروژه‌های زیرساختی چند میلیارد دلاری برسد و اکنون پکن در حال استفاده از همین ترفند در خاورمیانه است و رسیدن به توافق با تهران را دنبال می‌کند».

یاتوم افزود: «هدف آن‌ها چیز ساده‌ای است: تمام آنچه آن‌ها می‌خواهند دسترسی به مدیترانه و نزدیک‌تر شدن به اتحادیه اروپا است».

رئیس سابق موساد هشدار داد، توافق میان پکن و تهران برای رژیم صهیونیستی دردسرساز خواهد بود، زیرا موجب احیای اقتصاد ایران و به خطر افتادن امنیت و ثبات این رژیم خواهد شد.

یاتوم در این باره گفت: «هنگامی که چین به ایران پول سرازیر کند، به‌طور اجتناب‌ناپذیری اوضاع اقتصادی در ایران بهتر می‌شود و هنگامی که این اتفاق افتاد، تهران می‌تواند پول‌هایش را برای سازمان‌هایی که تهدیدی برای دولت یهود هستند نظیر حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین ارسال کند».

او هشدار داد: «ایران دشمن اصلی ما است و اقدامات این کشور و متحدانش را رصد می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم جمهوری اسلامی به مرز‌های ما نزدیک شود و تأثیرگذاری خود در منطقه را افزایش دهند».

یاتوم گفت رژیم صهیونیستی باید چین را تحت فشار قرار دهند تا اطمینان حاصل شود که این توافق امنیت رژیم صهیونیستی را به مخاطره نمی‌اندازد.

وی تصریح کرد: «می‌فهم که توافق بین تهران و پکن نهایی شده است و قابل تغییر نیست. اما اسرائیل که روابط دوستانه‌ای با چین دارد می‌تواند به مقامان چینی نزدیک شود و از آن‌ها بخواهد که مطمئن شوند منافع ما محفوظ می‌مانند. تنها سوالی که می‌ماند این است که آیا چین که منافع و راهبرد خود را دنبال می‌کند، این درخواست را قبول خواهد کرد؟»

پیش‌تر نیز «مارک دابوویتز» مدیر عامل لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) که یکی از مشاوران غیررسمی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران به شمار می‌رود پیشنهاد تازه‌ای برای جلوگیری از محقق شدن توافق ایران و چین مطرح کرده بود.

همچنین تحلیلگران نظامی این رژیم نتوانسته‌اند خشم خود را از این توافق پنهان کرده و در مقاله‌هایی این توافق را موجب کاهش فشار‌ها بر ایران دانسته‌اند.

علاوه بر رژیم صهیونیستی، «استیفان بیگان»، معاون وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره قصد ایران و چین برای رسیدن به توافقی جامع، پکن را به تحریم اقتصادی تهدید کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها