بهرام قاسمی:اینستکس می توانست مرکزیتی برای مقابله با تک تازی های نامشروع آمریکا باشد

کد خبر: 1013373

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس عنوان کرد: اینستکس می توانست و باید مرکزیتی برای چندصدایی و مقابله با تک تازی های نامشروع آمریکا در اعمال تحریم های خلاف قانون و مغایر با تمام موازین بین المللی و انسانی باشد.

بهرام قاسمی:اینستکس می توانست مرکزیتی برای مقابله با تک تازی های نامشروع آمریکا باشد

خبرگزاری فارس: بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس امشب درباره تماس و گفت و گوی تلفنی ماکرون رئیس جمهور فرانسه و حسن روحانی عنوان کرد: تماس و گفت و گوهای امانوئل ماکرون و حسن روحانی روسای جمهوری ایران و فرانسه مهم و تاثیرگذار در دو نقطه از جغرافیای جهان با اشتراکات بسیار در حوزه تاریخ، تمدن و فرهنگ و سابقه دیرینه روابط چند صد ساله، بخصوص در مقاطع حساس در جهان برآشفته از چالش های گوناگون و غیرقابل تصور در حوزه های مختلف سیاسی، بین المللی، بهداشت و سلامت و نزاع های گوناگون منطقه ای همواره گام و نقطه آغازینی برای ورود به دوره هایی از همکاری و همراهی در جهت درک و فهم بیشتر بین دو دولت، در تلاشی ثمربخش در جهت صلح، ثبات و امنیت جهانی و برخی مشکلات منطقه ای بوده است.

وی افزود: بی شک یکی از موضوعات بسیار مهم، رایزنی دو رئیس جمهور پیرامون وضعیت آخرین تحولات جهان که هر دو کشور طی دهه های گذشته نیز در همراهی و همکاری های نقش موثری در جلوگیری از افزایش تنش ها و ثبات بخشی داشته اند، بوده است.

قاسمی عنوان کرد: یکجانبه گرایی آمریکا و تلاش مجدد ترامپ بعد از خروج غیرقانونی از برجام و هوس بازگشت مجدد او برای تخریب و نابودی کامل موفق ترین تفاهم قرن بیست و یکم در عرصه جهانی نیز موضوع مهمی است که باید طرف های اروپایی برجامی ایران بدان توجه کنند و این موضوع بی شک از مباحث گفت وگوی دو طرف بوده است.

سفیر ایران اضافه کرد: تردیدی نیست که اروپای علاقه مند به جهان چند صدایی باید برای تحقق این هدف متعالی بشری، وظایف و تعهدات بیشتری را علیرغم تمامی فریادهای بی جا و تهی و تبلیغاتی و تخریبی ایالات متحده آمریکا به عمل آورد.

قاسمی گفت: اینستکس می توانست و باید مرکزیتی برای چندصدایی و مقابله با تک تازی های نامشروع آمریکا در اعمال تحریم های خلاف قانون و مغایر با تمام موازین بین المللی و انسانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در تماس و گفت و گوها همواره به صراحت دیدگاه ها، برداشتها و ارزیابی و تحلیل طرفین مطرح و در عین آگاهی و آشنایی مستقیم و بدون هرگونه واسطه ای، نقاط اشتراک و افتراق معلوم و راهی برای تقویت نگاه های مشترک در حد امکان آغاز می شود.

قاسمی بیان کرد: فرانسه می تواند بیش از همیشه نه تنها در صحنه جهانی و اروپایی که در رابطه با ایران از جایگاه والاتری در حوزه درک، فهم و همکاریهای دوستانه برخوردار باشد.

وی گفت: تجربه و تاریخ به ما به خوبی آموخته است که برترین و ایده آل ترین روش برای تامین منافع مشترک و توسعه همکاریها در هر حوزه ای، گفت و‌گو و تبادل نظر بین مقامات عالیرتبه به خصوص در شرایط خطیر و حساس است. راهی که روسای جمهور روحانی و ماکرون بدان واقف و آن را به خوبی پی می گیرند.

گفتنی است امروز روحانی و ماکرون تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران امروز (چهارشنبه ۲۲ مردادماه) در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه با وی، با تاکید بر اینکه اروپا نباید تحت تاثیر آمریکا قرار گرفته و در دام این کشور بیافتد، گفت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ۱۸ اکتبر باید تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود و اگر آمریکا بخواهد اقدامی برخلاف آن انجام دهد، نقض قطعنامه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها