جمالی نوبندگانی: بایدن هم بدون قید و شرط به برجام برنمی‌گردد/ ترامپ مشغول جوسازی است/ نباید به بحث‌های انتخاباتی آمریکا خیلی توجه کنیم

کد خبر: 1014782

جمالی نوبندگانی گفت: من فکر نمی‌کنم که اگر بایدن هم انتخاب شود، بدون قید و شرط به برجام برگردد و حتماً بحث‌های برجام یک و دو و... در حوزه‌های نظامی، منطقه‌ای و... را پیش خواهند کشید.

جمالی نوبندگانی: بایدن هم بدون قید و شرط به برجام برنمی‌گردد/ ترامپ مشغول جوسازی است/ نباید به بحث‌های انتخاباتی آمریکا خیلی توجه کنیم

گروه سیاست فردا: فرصت زیادی تا انتخابات آمریکا باقی نیست و ترامپ و رقیب‌اش روز‌های آخر را به بازی با کارت ایران اختصاص داده‌اند. یکی از تمایل ایران به مذاکره و توافق با آمریکا می‌گوید و دیگری وعده می‌دهد که در صورت پیروزی در انتخابات به برجام برگشته و یا آن را تقویت کند. تحلیل‌گران و کارشنان در ایران، اما اعتقادی به صداقت هیچ‌کدام از آنها ندارند و معتقدند که نباید به هیچ‌یک دل‌بست.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار «فردا» ضمن تأکید بر ثابت بودن سیاست‌ها در مجموعه حاکمیتی آمریکا، گفت: «به نظر من همه احزاب و رؤسای جمهور آمریکا همه باید تابع استراتژی ثابت این کشور بوده و همه تعهدی به رژیم صهیونیسیتی دارند. هیچ رئیس‌جمهوی نمی‌تواند در چارچوبی غیر از این عمل کند، اما تفاوت روش‌ها نیز مسئله قابل توجهی است.»

وی افزود: «شاید روش‌های رؤسای جمهور مختلف در مسائل بین‌المللی و تعامل با رژیم صهیونیستی فرق داشته باشد، اما لابی‌هایی که در کنگره آمریکا و یا سنای این کشور شکل می‌گیرد، همه صهیونیستی محور هستند و این باعث می‌شود که تفاوت چندانی با هم نداشته باشند.»

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: «در رابطه با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران نیز تجربه‌هایی داریم. مثلاً حمله نظامی به ایران در زمان کارتر که دموکرات بود، صورت گرفت. یعنی هیچی یک از آنها در جنگ‌طلبی با هم فرقی ندارد. اینکه برخی بایدن را به ترامپ ترجیح می‌دهند شاید به این دلیل باشد که ترامپ خیلی از سیاست‌های آمریکا که حکام آمریکا قبلاً هم انجام داده بودند، خیلی عیان و به شکل افراطی در پیش گرفت.»

وی تآکید کرد: «من فکر نمی‌کنم که اگر بایدن هم انتخاب شود، بدون قید و شرط به برجام برگردد و حتماً بحث‌های برجام یک و دو و... در حوزه‌های نظامی، منطقه‌ای و... را پیش خواهند کشید. همین الآن یکی از بحث‌ها حذف قید زمان از برخی محدودیت‌ها علیه ایران است.»

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: «ما اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید توانایی‌های داخلی خود را بالا ببریم. به‌خصوص در حوزه اقتصاد که اگر نگاه علمی به آن داشته باشیم و از نگاه جناحی فاصله بگیریم، می‌توانم موفق شویم و فرقی هم نمی‌کند که چه کسی در آمریکا رئیس‌جمهور می‌شود.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: «قطعاً روی کار آمدن بایدن خیلی برای ما تفاوت ایجاد نمی‌کند. استراتژی اصلی آنها تغییر رژیم در ایران است. حالا برخی اعلام می‌کنند و برخی هم اعلام نمی‌کنند؛ بنابراین ما باید صرفاً و حتماً روی افزایش توان خودمان تمرکز کنیم تا نتوانند به ما فشار آوردند. مهم‌تر از همه نیز بحث عدم وابستگی به نفت است، زیرا هر رئیس‌جمهوری اعم از دموکرات یا جمهوری‌خواه در گام اول فروش و صادرات نفت ما را تحریم می‌کنند.»

وی در پاسخ به این‌که چرا ترامپ علی‌رغم روشن بودن مواضع ایران در قبال مذاکره با آمریکا اصرار دارد که بگوید ایران تمایل به مذاکره دارد؟ گفت: «دقت داشته باشید که بحث‌های اعلامی با بحث‌های اقدامی در عرصه سیاست کاملاً متفاوت است. برخی حرف‌ها فقط به درد زمان انتخابات می‌خورد. ما نباید خیلی به بحث‌های انتخاباتی که کاربرد داخلی برای آمریکا دارد، توجه زیادی داشته باشیم.»

جمالی نوبندگانی افزود: «آن‌چه در این برهه زمانی ترامپ را می‌آزارد این است که او با خروج از برجام و گماردن برایان هوک به عنوان مأمور ویژه فشار حداکثری بر ایران، حتی به اروپایی‌ها قول داده بود که کار رژیم ایران را تمام کند و نتوانست؛ بنابراین مجبور شد که برخی همکاران خود مثل بولتون و هوک را کنار بگذارد. همین شکست هم باعث شد که به سیستم تبلیغاتی روی آورد و مدام ادعا کند که من دنبال مذاکره هستم و آنان هم مایل هستند. به طور کلی ترامپ در رابطه با ایران، چین، ونزوئلا، سوریه و... هیچ کارنامه موفقی نداشته است. در حوزه داخلی هم از لحاظ مدیریت کرونا و... شکست‌هایی خورد که به موضوع اشتغال در آمریکا آسیب برسد. همه این‌ها سبب شد طبق سیستم‌های آماری آمریکا از بایدن عقب افتد. مضاف بر اینکه برخی چهره‌هایی بانفوذ آمریکا مثل سناتور سندرز، اوباما، هیلاری کلینتون و... الآن به سوی بایدن آمده‌اند و به نظر می‌رسد که ترامپ در مخمصه بدی قرار گرفته است لذا جوسازی کرده و حتی برای به تأخیر انداختن انتخابات تلاش می‌کند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها