نقش واعظی در گرانی‌های بازار

کد خبر: 1015823

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور روحانی طی اظهاراتی در یک برنامه تلویزیونی پیرامون علت گرانی ها، عامل روانی را از جمله علل افزایش تورم و قیمت کالا‌ها دانسته و گفته است: تبلیغات و جنگ روانی در این زمینه هم از خارج و هم از داخل وجود دارد و ناامیدی را نسبت به آینده تزریق می‌کنند.

نقش واعظی در گرانی‌های بازار

مشرق: محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور روحانی طی اظهاراتی در یک برنامه تلویزیونی پیرامون علت گرانی ها، عامل روانی را از جمله علل افزایش تورم و قیمت کالا‌ها دانسته و گفته است: تبلیغات و جنگ روانی در این زمینه هم از خارج و هم از داخل وجود دارد و ناامیدی را نسبت به آینده تزریق می‌کنند.

به گزارش ایسنا، او می‌افزاید: این موضوع بر روی مردم، فروشندگان و تولیدکنندگان اثر می‌گذارد و مجموعه این‌ها هزینه تولید کالا و سود متعارف آن را افزایش می‌دهد.

واعظی همچنین تحریم‌ها را از علل دیگر افزایش تورم و قیمت کالا‌ها برشمرد و افزود: تحریم‌ها و مشکلات ناشی از جابه جایی پول موجب شده است واردات کالا‌ها از جمله قطعات و مواد اولیه، گران‌تر از معمول انجام شود.

او گفته است: در جلسات اقتصادی، زمان زیادی را برای کنترل شرایط سخت کنونی صرف می‌کنیم تا قیمت‌ها از این که هست بیشتر نشود و در جهت کاهش قیمت‌ها تلاش می‌کنیم. [۳]*آقای واعظی و همفکران ایشان در دولت در حالت خوشبینانه! اشتباه می‌کنند و حرف غلطی را به افکار عمومی می‌گویند.

زیرا علت‌هایی مثل جنگ روانی و تحریم در تمام طول ۴۱ سال گذشته وجود داشته، اما گرانی همیشه نبوده است.

علت اصلی بروز گرانی‌های اخیر که از هیچ قاعده دلاری، تورمی و بازاری پیروی نمی‌کنند؛ "عدم نظارت دولت بر قیمتها" و بی اعتقادی ستاد اعتدال در این زمینه است نه تحریم و جنگ روانی!

به سخن دیگر اینکه دولت یکی از اصلی‌ترین شئون حاکمیتی خود یعنی نظارت بر قیمت‌ها را وا نهاده و بازار و نرخ‌ها را به حال خود رها کرده است.

طبیعیست که در این فضا "طمع" به جای نظارت و نرخ گذاری دولت می‌نشیند و بر بازار حکمرانی می‌کند.

عدم نظارت دولت بر بازار با وجود رویت لجام گسیختگی قیمتها؛ کار را به جایی رسانده که برخی محافل دولتی معتقدند این عدم نظارت می‌تواند عامدانه باشد.

ما در مجموعه وبلاگ مشرق، طی چند سال گذشته بار‌ها و بار‌ها با هشدار "فتنه اقتصادی" به مخاطبان محترم عرض کرده ایم که یکی از اصلی‌ترین بستر‌های این فتنه احتمالی؛ لجام گسیختگی قیمتهاست که با عدم نظارت دولت رخ می‌دهد.

در این زمینه لازم به اشاره است که اگرچه با یک عزم راسخ می‌توان تنها در مدت چند روز قیمت‌ها را وارد شیب کاهش کرد، اما چیزی که در عمل می‌بینیم اینست که دستور چند ماه قبل رئیس جمهور برای نظارت بر قیمت‌ها همچنان روی زمین مانده است و کسی آنرا اجرا نمی‌کند! [۴]جالب است که البته دستورات دیگر روحانی مثل برجام همگی در موعد مقرر اجرا شدند و اینکه دستور رئیس جمهور برای نظارت بر قیمت‌ها روی زمین مانده تأملات زیادی را ایجاد می‌کند.

گفتنیست، شخص محمود واعظی نیز در ابتدای تیرماه امسال در قالب یک ابلاغیه به استانداران کشور، خواستار نظارت بر قیمت‌ها شده بود. [۵]اندازه گیری جهش قیمت‌ها از زمان ابلاغ واعظی تاکنون کار سختی نیست...

البته آنچه که بر دامنه تأملات بدبینانه در عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها می‌افزاید فقط این اجرا نشدن دستور‌ها و ابلاغیه‌ها نیست...

آقایان باید توضیح بدهند که چرا هم بر بازار نظارت نمی‌کنند و هم در اتاق فکر دولت یعنی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به صدای تئوری پردازی پیرامون لزوم اغتشاش میلیونی علیه نظام اسلامی گوش فرا می‌دهند...

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها