جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

کد خبر: 1018538

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: «کاهش ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهور»، «شرایط ثبت نام نامزدها » و «تعین تکلیف رجل سیاسی» در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پیش‌بینی شده است.

جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

خبرگزاری میزان: گفت‌وگویی با سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

- برای تهیه طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس تلاش گروهی شده و هم اکنون این طرح به کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» در مجلس جهت بررسی ارائه شده است.

- ما در این طرح به چندین موضوع ورود کردیم؛ یک اینکه تلاش کردیم تا ورودی‌ها جهت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را مدیریت کنیم تا دیگر شاهد ثبت نام ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ ثبت نام کننده نباشیم. همچنین پیرو این طرح تلاش کردیم تا شرایطی برای ثبت نام کنندگان مدنظر قرار دهیم.

- در تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مُدبر باز هم این شورای نگهبان است که این مسئله را تشخیص خواهد داد. البته کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» در مجلس هم ممکن است در زمینه تشخیص رجل سیاسی موارد و ایده‌هایی خود را به شورای نگهبان انتقال دهد چراکه این طرح فعلا طرح اولیه است و ممکن است در کمیسیون تغییرات گسترده‌ای پیدا کند.

پیش از این قاضی زاده هاشمی درباره طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: بر اساس این طرح، هر کسی نمی تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند و باید جزء مقامات سیاسی باشد؛ مثلا در سابقه خود استاندار باشد و بین 40 تا 70 سال سن داشته باشد و همچنین کاندیدا باید ایرانی الاصل باشد.

همچنین به گفته جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور، شورای محترم نگهبان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد سال آینده موافقت کرده و انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها