اخبار مجلس/در کمیسیون فرهنگی مجلس چه گذشت؟

کد خبر: 1019995

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طرح جمعیت که بنا بود در جلسه امروز کمیسیون فرهنگی جمع‌بندی شود جمع‌بندی نشد و تعیین تکلیف نهایی آن به جلسات بعد موکول شد.

اخبار مجلس/در کمیسیون فرهنگی مجلس چه گذشت؟

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام مجید نصیرایی نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌در جلسه امروز پیشنهادات مربوط به طرح جمعیت و تعالی خانواده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ضمن بررسی پیشنهادات جمع‌بندی طرح جمعیت و تعالی خانواده در جلسه امروز انجام شد که به دلیل طولانی شدن مباحث این موضوع به جلسات بعد موکول شد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: به دلیل تغییراتی که در هر جلسه در مسائل مطرح شده ایجاد می‌شود از طرح جزئیات مسائل مطرح شده در جریان بررسی طرح پرهیز می‌کنم و پس از نهایی شدن و جمع‌بندی طرح جزئیات آن را منتشر خواهیم کرد.

نصیرایی خاطرنشان کرد: کمیسیون در ساعت 6 صبح روز سه‌شنبه 25 شهریور ماه پیش از آغاز جلسه علنی و عصر همان روز و نیز ساعت 6 صبح چهارشنبه 26 شهریور ماه جلسه خواهد داشت تا پایان هفته جاری جمع‌بندی و برای رسیدگی در صحن علنی مجلس به هیأت رئیسه ارسال شود.

تکلیف مجلس به دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

سید البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم از بررسی طرح دو فوریتی جهش و رونق تولید مسکن در جلسه عصر امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: در این جلسه کارشناسانی از وزارت راه و شهرسازی، مرکز پژوهش ها، بنیاد مسکن و بانک مسکن حضور داشتند.

وی با بیان اینکه دو فوریت این طرح هفته گذشته از سوی نمایندگان تصویب شده بود، ادامه داد: در این جلسه 6 ماده ابتدایی این طرح بررسی و تصویب شد.

نماینده خدابنده در مجلس با اعلام اینکه تا چهارشنبه هفته جاری باید طرح در کمیسیون بررسی و به صحن علنی پارلمان ارجاع شود، افزود: براساس این طرح دولت مکلف به ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکن در ظرف 4 سال می‌شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه براساس این طرح ترکیب شورای عالی مسکن و اختیارات آن نیز در چارچوب قانون دیده شده است، اضافه کرد: تامین منابع مالی این طرح در قالب ایجاد صندوق ملی مسکن از دیگر مواردی است که در این طرح در نظر گرفته شده است. شرایط ایجاد صندوق ملی مسکن و شرایط تعیین هیات امنای آن و این که چه کسانی مسئولیت این صندوق را در دست گرفته از دیگر مواردی است که در این طرح دیده شده است. در این طرح در خصوص نحوه مدیریت صندوق و ذخیره مالی آن نیز مواردی ذکر شده است.

حسینی اظهار داشت: کمیسیون عمران مجلس فردا در جلسات صبح و بعدازظهر ادامه بررسی طرح دو فوریتی جهش تولید و رونق مسکن را در دستور کار دارد.

بررسی طرح دو فوریتی اصلاح ساختار بودجه در کمیسیون برنامه مجلس سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح نشست عصر امروز این کمیسیون، گفت: گزارش کمیته اصلاح ساختار بودجه در جلسه امروز با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: کمیته اصلاح ساختار بودجه بررسی گسترده‌ای را روی بودجه تاکنون انجام داده و امروز زنگنه رئیس این کمیته طرحی 14 ماده‌ای را برای اصلاح ساختار پیشنهاد کرد که بعد از تصویب در کمیسیون به صورت دو فوریتی به صحن علنی مجلس ارائه تا بودجه سال 1400 مبتنی بر آن تدوین شود.

نماینده تویسرکان در مجلس تصریح کرد: موادی از جمله اینکه کاهش نرخ مالیات اشخاص حقوقی از 25 درصد به 20 درصد، لغو معافیت‌های مالیاتی ارزش افزوده برحسب جغرافیا، پرداخت نقدی صرفا به ذینفع نهایی از محل اعتبارات بودجه عمومی، تشکیل کمیته بازبینی هزینه‌ها و انضباط مالی دولت و ... در این طرح لحاظ شده بود.

مفتح با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه دیدگاه خود را نسبت به طرح موادی از اصلاح ساختار بودجه مطرح کردند، بیان کرد: نمایندگان ضمن تاکید بر انجام اصلاح ساختار بودجه، برخی اعضا معتقد بودند، روش کار و محورهای مطروحه را در این طرح تامین کننده هدف اصلی اصلاح ساختار ندانستند.

وی اضافه کرد: آنها معتقدند، ممکن است اجرای برخی بندهای این طرح از رونق اقتصادی کاسته و موجب کم توجهی به مناطق محروم شود یعنی سیاست‌هایی که طی سال‌های مختلف موجب تصویب قوانینی برای پایه‌های دریافتی و مالیاتی کشور شده، دچار خدشه شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: قرار شد، کمیته اصلاح ساختار بودجه با توجه به نظرات و پیشنهادات اعضای کمیسیون بررسی‎های بیشتری را روی طرح موادی از اصلاح ساختار بودجه انجام دهد تا اصلاح ساختار بودجه به شکل منطقی در کشور عملیاتی شود.

کمیسیون اجتماعی بانک رفاه و تامین اجتماعی را به واگذاری سهام مازاد بر ۳۳ درصد مکلف کرد

سخنگوی کمیسیون جهش تولید در تشریح بررسی های جلسه امروز کمیسیون متبوع خود گفت: بر اساس اقدامات امروز کمیسیون، تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران مکلف به واگذاری سهام مازاد بر ۳۳ درصد شدند.

رحیم زارع در گفت و گو با ایسنا در خصوص جلسه امروز کمیسیون جهش تولید گفت: در جلسه امروز کمیسیون طرح مستثنی شدن بانک رفاه کارگران از سقف مجاز تملک سهام بانک‌های تجاری غیردولتی ‌اعاده شده از شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، براساس اصلاح تبصره ۵ الحاقی ماده‌ واحده این لایحه حداکثر سقف سهام سازمان تأمین‌اجتماعی با رعایت تعریف مالک واحد مطابق جزء(۲-۳) بند الف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تبصره ۱ این ماده در بانک رفاه کارگران ۳۳ درصد است.

وی افزود: همچنین تامین اجتماعی و بانک رفاه مکلفند حداکثر تا ۱۸ ماه نسبت به واگذاری سهام مازاد بر ۳۳ درصد سازمان و اجرای سایر مفاد و تکالیف مرتبط با سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و انطباق عملکرد و اقدامات آن بانک با ضوابط اعلامی بانک مرکزی درخصوص نسبت مجاز سرمایه گذاری، اشخاص مرتبط و ذی نفع واحد اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون جهش تولید با بیان اینکه یکی از اولویت‌های کشور بحث اشتغال و بهبود فعالیت‌های واحدهای تولیدی است،عنوان کرد: در این جلسه همچنین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص بررسی مسائل تولید و فضای کسب و کار استماع شد و نظرات کارشناسی نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفته شد.

زارع در پایان اضافه کرد: این جلسه با حضور مسئولان وزارت‌ اقتصاد، وزارت کار، بانک مرکزی، سازمان تامین اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

کمیته‌های کمیسیون اجتماعی مجلس گزارش تابستانه خود را ارائه کردند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از ارائه گزارش تابستانه عملکرد ۹ کمیته زیرمجموعه این کمیسیون در جلسه امروز آن خبر داد.

علی بابایی کارنامی ‎در گفت‌وگو با ایسنا در مورد جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون اجتماعی مجلس، اظهار کرد: در این جلسه کمیته‌های زیرمجموعه این کمیسیون مثل آسیب‌های اجتماعی، صندوق‌ بازنشستگی، اداری و استخدامی، ایثارگران، زنان و خانواده، رفاه اجتماعی، تعاون، سازمان‌های مردم نهاد(انجمن‌ها و خیریه‌ها) و اشتغال و کارآفرینی به ارائه گزارش از عملکرد خود از تابستان تاکنون پرداختند.

‏‎نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه «اولویت‌های دستورکار این کمیته‌ها در جلسه امروز مشخص شد» گفت: هفته آینده قرار بر این است ۶ اولویت اولی که کمیسیون اجتماعی برای یک سال اول فعالیت خود در این دوره از مجلس تعیین کرده است، بررسی شود.

‏‎سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مهمانان حاضر در این نشست، یادآور شد: در این نشست اعضا و روسای کمیته‌های زیرمجموعه این کمیسیون حضور داشتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها