محمدحسن آصفری: آمریکا هیچ نسخه شفابخشی برای ایران صادر نمی‌کند/ سیاست‌های آمریکا نخ‌نما شده است/ برخی سیاسیون داخلی دست از دل‌بستن به آمریکا بردارند

کد خبر: 1020142

محمدحسن آصفری گفت: کسانی‌که در داخل مدام این امید واهی را مطرح می‌کنند که با رفتن ترامپ شرایط میان ایران و آمریکا بهبود می‌یابد، سخت در اشتباهند و لازم است که دست از دل‌بستن به آمریکا بردارند.

محمدحسن آصفری: آمریکا هیچ نسخه شفابخشی برای ایران صادر نمی‌کند/ سیاست‌های آمریکا نخ‌نما شده است/ برخی سیاسیون داخلی دست از دل‌بستن به آمریکا بردارند

گروه سیاسی فردا: اخیرا جوبایدن، نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا گفته است که اگر دولت انتخاب شود آمریکا به برجام می‌پیوندند اما در کنار بازگشت به برجام باید مذاکراتی با ایران درباره مسئله حقوق بشر هم مذاکره کند. با این سخن می‌توان دریافت که گرچه دموکرات‌ها به ظاهر خود را پایبند به برجام می‌دانند اما بنا دارند در صورت روی کارآمدن بهانه‌های جدید علیه ایران مطرح کنند.

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس و تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره ابعاد سخنان اخیر بایدن به «فردا» گفت: «موضع‌گیری‌‌های آمریکایی‌ها نخ‌نما شده است زیرا آنها در تمام این 40سال نشان داده‌اند که با اصل جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند و در راستای چنین عداوتی یک‌بار مسئله هسته‌ای را مطرح می‌کنند و بار دیگر موضوعاتی مانند حقوق بشر یا حمایت از جنبش‌های آزادی بخش را با عنوان مبارزه با تروریسم پیش می‌کشند. اصل هدف آنها مخالفت با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران است و همان‌طور که مقام‌ معظم رهبری فرمودند اگر برجام را با همه جزئیاتش بپذیریم، اگر انرژی هسته‌ای را کنار بگذاریم، اگر دست از حمایت از جریان‌های انقلابی منطقه مانند حزب‌الله لبنان بکشیم و با همه موضوعات کنار بیاییم، بازهم بهانه‌ای جدید می‌تراشند».

او ادامه داد: «اینکه اکنون آقای بایدن بحث مذاکره درباره مسئله حقوق بشر را مطرح کرده است، عجیب نیست مسبوق به سابقه است. ما به هیچ‌وجه نباید به آمریکایی‌ها امیدوار باشیم و نباید دل‌خوش باشیم که اگر ترامپ برود و بایدن بیاید، تغییری مثبت در روابط ایران و آمریکا رخ می‌دهد. در حقیقت چه دولت آمریکا جمهوری‌خواه باشد، چه دموکرات در یک موضوع تغییری ایجاد نمی‌شود و آن کینه‌توزی و عداوت آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران است».

این نماینده مجلس درباره شرایطی که می‌شود برگشت آمریکا به برجام را پذیرفت، اظهار کرد: «پذیرش برگشت آمریکا به برجام مستلزم آن است که در وهله نخست تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه‌‌ای که در چندوقت اخیر علیه ایران وضع شده است، برداشته شود. ابتدا باید تحریم‌های جدید کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا لغو و سپس درباره برجام سخنی گفته شود. اتفاقا این آمریکاست که نیاز به مذاکره با ایران دارد زیرا می‌داند که بدون در نظر گرفتن ایران، در خاورمیانه به مشکل برمی‌خورد؛ بنابراین موضع‌گیری‌هایی از جنس سخنانی که اخیرا بایدن گفته است، بیشتر شبیه به شوی تبلیغاتی است».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا برخی سیاسیون داخلی به تشکیل دولت دموکرات‌ها در آمریکا دلخوش هستند، گفت: «هرچه‌قدر به غرب امیدوار باشیم، پسرفت خواهیم کرد. پیشرفت ایران در گرو تقویت توانمندی‌های داخلی است. آمریکا هیچ نسخه شفابخشی برای ایران صادر نمی‌کند و نباید به سیاست‌های این کشور امیدوار بود و کسانی هم که در داخل مدام این امید واهی را مطرح می‌کنند که با رفتن ترامپ شرایط میان ایران و آمریکا بهبود می‌یابد، سخت در اشتباهند و لازم است که دست از دل‌بستن به آمریکا بردارند. واقعیت این است که تنها راه عبور از شرایط سخت کنونی تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و گشترش روابط با کشورهای آسیای شرقی و کشورهای حوزه خلیج فارس است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها