سلیمی: مافیای پیچیده فولاد شکل گرفته است/نیکزاد: با رانت خواران و دلالان برخورد شود

کد خبر: 1029047

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه مافیای پیچیده‌ای در بازار فولاد به وجود آمده و شاهد عدم شفافیت در این بازار هستیم.

سلیمی: مافیای پیچیده فولاد شکل گرفته است/نیکزاد: با رانت خواران و دلالان برخورد شود

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار فولاد، گفت: متأسفانه در حوزه فولاد شاهد گران فروشی عجیبی هستیم که باید در این زمینه نظارت صورت گیرد.

وی بیان کرد: کشور ما بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی است. این در حالی است که مصرف داخلی این محصول بسیار کم است و حدود ۱۶ میلیون تن صادرات داریم، اما با وجود این گران فروشی زیادی در این زمینه انجام می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: بخش کوچکی از این محصول در بورس ارائه می‌شود، اما قیمت داخلی آن را کشورهایی، چون چین و آمریکا مشخص می‌کنند که این منشأ گران فروشی شده است.

سلیمی تأکید کرد: قیمتی که در داخل به فروش می‌رسد حدود صد دلار بالاتر از قیمت جهانی است و سوال این است که چرا با وجود آنکه مازاد تولید فولاد در کشور داریم، اما این محصول را به قیمت گرانی به مردم عرضه می‌کنیم؟

وی با بیان اینکه متأسفانه مافیای پیچیده فولاد تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه اول امسال، حدود ۲۶ درصد شمش در بورس عرضه شده و سوال ما آن است که مابقی آن کجا رفته است؟

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: فاصله قیمت فولاد به سیمان حدود یک به هفت بوده، اما در میانگین قیمت ۱۰ سال گذشته، امسال به بیش از ۲۰۰ درصد رسیده است و سوال ما این است که چه کسانی به این گران فروشی‌ها دامن می‌زنند و سود آن به جیب چه کسانی می‌رود؟

وی اظهار داشت: ما شاهد عدم شفافیت در بازار فولاد هستیم به گونه‌ای که ۱۶ میلیون تن فولاد صادر می‌شود و فقط ۵ میلیارد دلار از طریق این صادرات درآمد به دست می‌آید و سوال این است که آیا ارز صادرات این محصول به کشور بازگشته یا خیر.

حسینی‌کیا: وزارت صمت نظارتی بر بازار فولاد ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارتی بر بازار و سامانه های خرید و فروش فولاد ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار فولاد اظهارداشت: در حال حاضر میزان تولید فولاد در کشور ۳۰ میلیون تن است اما تقاضا برای آن نزدیک به ۱۲ میلیون تن است و این نشان می دهد که تناسبی بین تولید و مصرف فولاد در کشور وجود ندارد.

وی بیان کرد: در این شرایط گرانی فولاد به هیچ وجه قابل توجیه نیست و نشان دهنده سیاستگذاری های نادرست در این زمینه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عوارض گمرکی صفر برای صادرات فولاد نیز باعث نابسامانی در این بازار شده است و باید ساماندهی شود و از سوی دیگر فولاد به اندازه کافی در بازار بورس عرضه نمی شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت دقیقی بر بازار و همچنین سامانه های خرید و فروش فولاد ندارد و از سوی دیگر بر معاملات خارج از بورس فولاد هم آن طور که باید و شاید نظارت نمی شود.

وی با تأکید بر اینکه انتقال توزیع سود فولاد از ابتدای زنجیره به طول زنجیره تولید اهمیت زیادی دارد، اظهارداشت: اگر این مسئله محقق شود، قطعا بخشی از مشکلات از جمله خام فروشی این محصول کاهش پیدا می کند و علاوه بر این برای حل مشکلات بازار فولاد حذف مجوزهای کاغذی ضروری است.

وی تأکید کرد: سامانه تجارت و انبار باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد که قطعا این مسئله می تواند باعث مرتفع شدن بخشی از مشکلات در این حیطه شود.

نیکزاد: برای کاهش قیمت فولاد باید با دلالان برخورد جدی شود

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که با رانت خواران و دلالان برخورد شود، شاهد کاهش قیمت فولاد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نیکزاد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار فولاد، گفت: قیمت فولاد و سیمان در پروژه های گوناگون به ویژه پروژه های ساختمان سازی و عمرانی تأثیر زیادی دارد اما قیمت نامناسب این محصولات باعث شده که بسیاری از این فعالیت ها در سراسر کشور تعطیل شود.

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه قیمت سیمان و فولاد چندین جلسه با سرپرست قبلی وزارت صمت و همچنین وزیر جدید صمت برگزار کرده‌ایم، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به خوبی قیمت سیمان و فولاد را مدیریت نکرده است و این مسئله باعث گرانی شدید این محصول شده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان ذیربط در جلسه با نمایندگان مجلس وعده دادند که قیمت هر کیلوگرم فولاد بیشتر از هشت هزار تومان نشود اما ما شاهدیم که قیمت فولاد امروز بالاتر از نرخ جهانی است.

نیکزاد با بیان اینکه مصرف داخلی فولاد ۱۵ میلیون تن است اما ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود، خاطرنشان کرد: انتظار ما آن است که زمانی که کالایی در بازار بورس عرضه می شود، قیمت آن کاهش یابد اما به دلیل آنکه نظارت ها کافی نیست و به خوبی با دلالان و رانت خواران برخورد نمی شود، همچنان شاهد افزایش شدید قیمت فولاد هستیم.

وی گفت: میزان صادرات سیمان و فولاد ۴۸ درصد کاهش یافته و در این شرایط هیچ توجیهی وجود ندارد که قیمت این محصولات از بازارهای جهانی بیشتر باشد.

نظری :سلطان‌های فولاد در حال رشد هستند نماینده مردم خلخال گفت: قیمت فولاد در بازار ایران بالاتر از قیمت جهانی بوده و این امر بیانگر آن است که سوداگری در این حوزه وجود داشته و شاهد رشد سلطان‌های فولاد هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید غنی نظری، نماینده مردم خلخال در جلسه علنی امروز و در جریان ارائه گزارش کمیسیون صنایع درباره بازار فولاد اظهار کرد: تولید در صنعت فولاد ۲ برابر مصرف داخلی بوده، اما قیمت آن بالاتر از بازار جهانی است و این تناقض نشان می‌دهد که عدم نظارت بر بازار و سوداگری توسط دلالان موج می‌زند تا جایی که امروز شاهد رشد سلطان‌های فولاد هستیم.

وی افزود: وزیر صنعت باید تکمیل چرخه نظارت بر عرضه کالا توسط کارخانه‌های تولید فولاد را در اولویت قرار دهد تا محصولات فولادی به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و دست دلال‌ها و واسطه‌ها کوتاه شود.

نظری ادامه داد: به نظر می‌رسد که وزارت صنعت در وظایف خود برای نظارت بر بازار فولاد کوتاهی می‌کند به نحوی که تولیدکنندگان به حال خود رها شده‌اند و قیمت‌گذاری‌ها باب میل واسطه‌گران انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: تنها ۲۲ درصد سهم فولاد در بورس به فروش می‌رسد و این یعنی عدم اجرای درست قانون و نظارت‌ها که به شدت ضعیف است.

بدری: ۷۰ درصد فولاد کشور با سود گزاف به فروش می‌رود عضو کمیسیون عمران نابسامانی حوزه بازار فولاد را ناشی از عدم شفافیت و وجود رانت اطلاعاتی در ارائه قیمت‌ها دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع در حوزه بازار فولاد اظهار کرد: بیشترین صادرات کشور در حوزه شمش فولاد است که ارزش افزوده پایینی دارد.

وی افزود: حداکثر نیاز فولاد کشور ۱۴ الی ۱۵ میلیون تن است، در حالی که تولید آن به رقم ۳۰ میلیون تن می‌رسد، به همین دلیل در بازار و عرضه مشکل مدیریتی وجود دارد.

بدری تأکید کرد: ۳۰ درصد فولاد کشور در بورس به فروش می‌رسد و حدود ۷۰ درصد آن نیز به قیمت گزاف و با سود بالا در بازار حاشیه ارائه می‌شود.

نماینده مردم اردبیل ادامه داد: سال گذشته فولاد کیلویی ۴ الی ۵ هزار تومان بود که این رقم امسال به ۱۵ هزار تومان رسیده در حالی که دستمزد کارگران ثابت مانده و سود گزاف این محصول به جیب تولیدکنندگان انحصاری می‌رود.

وی تأکید کرد: تولیدکنندگان فولاد عمدتاً در حوزه دولتی و شبه دولتی هستند لذا سود فروش این محصول باید به بیت‌المال بازگردد و صرف پرداخت یارانه‌ها و هزینه نیازمندان شود.

بدری تصریح کرد: قیمت نهاده‌های تأمین فولاد ثابت بوده، اما قیمت فروش آن ۳ برابر افزایش داشته است؛ به نظر می‌رسد که این بازار به حال خود رها شده و هیچ نظارتی در حوزه قیمت‌گذاری وجود ندارد که این امر ناشی از عدم شفافیت و رانت اطلاعاتی در ارائه قیمت است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها