توضیح نبویان درباره مصوبه برجامی مجلس

کد خبر: 1030344

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: مصوبه امروز مجلس برای کاهش تعهدات ما در برجام است نه خارج شدن از آن و ما طبق این مصوبه در برجام می‌مانیم و طبق همین توافق برای دفاع از حقمان تعهداتمان را کاهش می‌دهیم.

توضیح نبویان درباره مصوبه برجامی مجلس

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه امروز مجلس در خصوص کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: مصوبه امروز مجلس برخلاف برخی برداشت‌های اشتباه به معنای خروج از برجام نیست، بلکه ما در این مصوبه کاهش تعهداتمان را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در خود متن برجام نیز این حق برای ما در نظر گرفته شده که در صورت بازگشت تحریم‌ها، انجام تعهداتمان را متوقف کنیم و مصوبه امروز نمایندگان چیزی برخلاف برجام نیست.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: آمریکا و اروپا در حالی تحریم‌ها را برخلاف برجام علیه ما ادامه می‌دهند که ما تولید اورانیوم 3.5 تا 5 درصد را طبق برجام تا سقف 300 کیلو محدود کرده‌ایم و این در حالی است که نیروگاه اتمی بوشهر ما سالانه 30 تن اورانیوم غنی‌شده با غنای 3.5 تا 5 درصد نیاز دارد تا برق تولید کند و ما سالانه 60 میلیون دلار برای واردات اورانیوم 3.5 تا 5 درصد از روسیه هزینه می‌کنیم.

نبویان خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما 800 هزار تا یک میلیون نفر بیمار سرطانی داریم که نیاز به رادیوداروهای رآکتور تهران دارند و رآکتور تهران هم با اورانیوم با غنای 20 درصد کار می‌کند.

وی ادامه داد: ما در برجام پذیرفته‌ایم که اورانیوم‌های غنی شده در این سطح که نزدیک به 450 کیلو بوده را یا اکسید کنیم یا از کشور خارج کنیم و حال رآکتور تهران نیاز به اورانیوم با غنای 20 درصد دارد و ما ناچار این اورانیوم را در محموله‌های 3 کیلویی از روسیه خریداری می‌کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در حوزه نظارت هم در برجام دولت ما نظارت‌های آژانس بر اساس پروتکل الحاقی و حتی نظارت بالاتر از پروتکل‌ الحاقی را پذیرفته و این باعث شده تا آنها به مراکز نظامی ما نیز دسترسی داشته باشند.

نبویان در پایان خاطرنشان کرد: در مصوبه امروز مجلس دولت موظف شده تا تعهدات برجامی ایران را در دو بخش محدود کند؛ ابتدا برای تأمین برق مورد نیاز کشور و همچنین تأمین سوخت رآکتور تهران به منظور تولید رادیوداروها برای بیماران سرطانی غنی‌سازی با غنای 20 درصد را از سر گیرد و سانتریفیوژهای جدید تولیدشده را برای این منظور نصب کند و دیگر این که با توجه به ادامه تحریم‌ها علیه ایران نظارت‌های آژانس که طبق پروتکل الحاقی و فراتر از آن اعمال می‌شده به صورت موقت متوقف شود تا دولت در مذاکرات خود ابزاری در اختیار داشته باشد که بتواند در مسیر رفع تحریم‌ها اقداماتی را صورت دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها