خاندوزی: میراث‌دار کوتاهی در زمینه ارزش پول ملی هستیم

کد خبر: 1030704

نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس با اشاره به افزایش نرخ ارز در کشور گفت: در زمینه ارزش پول ملی یا قدرت برابری بین دلار و ریال، ما میراث دار دو الی سه سال کوتاهی هستیم که از اردیبهشت ۹۷ آغاز شد و باید تدابیر جدی در مقابلش اتخاذ می‌شد.

خاندوزی: میراث‌دار کوتاهی در زمینه ارزش پول ملی هستیم

خبرگزاری تسنیم: سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس در برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» در پاسخ به این سوال که برای کنترل گرانی‌ها در سطح بازار چه تمهیداتی در کمیسیون اقتصادی مجلس در نظر گرفته شده است؟ گفت: آنچه ما در کمیسون اقتصادی در اولویت قرار دادیم، مسئله سفته بازی‌ها و واسطه‌گری‌هایی است که موجب شده قیمت بسیاری از دارایی‌های مردم مثل مسکن، خودرو و امثال آن در معرض قرار بگیرد.

وی افزود: راهکاری که در دنیا برای حل این مسئله وجود دارد وضع مالیات بر عایدی سرمایه است. یعنی برای کسانی که صرفا از محل داد و ستد این سرمایه‌ها کسب در آمد می‌کنند، مالیات‌هایی با نرخ‌های بسیار بالایی وضع می‌شود که بازدارنده باشد و افراد خارج از مصرف خودشان وارد معامله و سفته بازی نشوند. یک واحد مسکونی برای هر خانوار و یک خودرو استاندارد و تعریف شده است، اما اگر بیرون از این قائده افراد وارد خرید و فروش ملک و خودرو چندم شوند باید رقم بالایی را به عنوان مالیات پرداخت کنند. این قانون در اکثر کشور‌های دنیا اجرا می‌شود، ولی متاسفانه ما سالهاست در این زمینه کوتاهی کردیم و بنا شده تا ماه آینده این موضوع خروجی کمیسیون اقتصادی باشد و به صحن علنی مجلس بیاید و پایانی به وضعیت سفته بازی در بازار‌ها باشد.

خاندوزی در مورد طرح جاماندگان سهام عدالت گفت: ماجرای جاماندگان سهام عدالت جزء اولین دستور کار‌های تابستان در کمیسون اقتصادی بود. مصوبه کمیسیون در این مورد بسیار روشن است. کسانی که جا مانده‌اند و بعدتر ملحق شده‌اند مشمول نهاد‌های حمایتی ما هستند. در مجموع چهارمیلیون از جاماندگان را کمیسیون مصوب کرده و به صحن علنی فرستاده است، اما متاسفانه به جهت اینکه شورای عالی بورس مصوبه سهام عدالت را در اردیبهشت و خرداد امسال و پیش از شروع مجلس یازدهم لحاظ نکردند، دچار تعرض بین مصوبه شورای عالی بورس و کمیسیون افتصادی مجلس شده است. امیدواریم گفتگوی بین مجلس و دولت را به نتیجه برسانیم و بتوانیم جا ماندگان را به سرعت اضافه کنیم.

نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس با اشاره به افزایش نرخ ارز در کشور گفت: در زمینه ارزش پول ملی یا قدرت برابری قیمت بین دلار و ریال، ما میراث دار دو الی سه سال کوتاهی هستیم که از اردیبهشت ۹۷ آغاز شد و باید تدابیر جدی در مقابلش اتخاذ می‌شد که به این نرخ‌های عجیب نمی‌رسید. برای رفع این موضوع چندین جلسه برگزار شد. مجلس و دولت به چند محور پیگیری رسیدند که قرار شد وزرا آن محور‌ها را برای بانک مرکزی تغییر دهند و گزارش دهند. در صورتی که به ثمر برسد، امیدواریم که در هفته‌های آینده از وضعیت فعلی به شکل محسوسی فاصله بگیریم.

وی در مورد ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه نقدی نیز گفت: چه کسانی که برای دریافت یارانه ثبت نام کرده بودند و چه کسانی که ثبت نام نکردند و خودشان را مشمول یارانه نمی‌دانستند، اما با شرایط فعلی احساس می‌کنند که به آن نیاز دارند باید آیین نامه ابلاغ شود که در چه روز‌هایی مردم مراجعه کنند و یارانه را دریافت کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها